۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۸:۳۲
کد خبر: 81667854
T T
۰ نفر
چهار طرح گردشگري فناورانه تاكنون در سطح كشور بهره برداري شده است

مشهد – ايرنا - معاون نوآوري و تجاري سازي فناروي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: تاكنون چهار طرح ملي كلان در حوزه گردشگري فناورانه در سطح كشور به بهره برداري رسيده است.

محمود شيخ زين الدين چهارشنبه شب در مراسم بهره برداري از طرح ملي كلان فناورانه 'تونل باد صبا' در منطقه گردشگري سپاد مشهد افزود: يكي از برنامه هاي مهم اين معاونت در زمينه اقتصادي كردن دانش، توجه به گردشگري فناورانه به معناي ايجاد امكانات و فرصتهايي در اوقات فراغت با تكيه بر علم و فناوري است.
وي با اشاره به طرحهاي گردشگري فناورانه كه تاكنون در كشور به بهره برداري رسيده اند گفت: رصدخانه آماتور 'كاسين' در لرستان يكي از اين طرحها است كه توسط يك شركت دانش بنيان ايجاد شده و صندوق نوآوري و شكوفايي براي تكثير اين طرح منابع لازم را تامين كرده است.
معاون نوآوري و تجاري سازي فناروي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري
جايروپلن در كيش، شناور زيرسطحي مرواريد(كوچكتر از زيردريايي) و تونل باد صبا را از طرحهاي حوزه گردشگري فناورانه برشمرد كه در قالب طرحهاي كلان ملي فناوري مورد حمايت اين معاونت قرار گرفته و براي تكثير آماده واگذاري به بخش خصوصي است.
وي افزود: طرح ملي 'تونل باد صبا' يا 'شبيه ساز سقوط آزاد' از لحاظ فناوري و علمي كار بسيار پيچيده اي است و عمدتا اين نوع تونل عمودي باد در فعاليتهاي فناوري و تحقيقاتي بكار مي رود.
او گفت: 60 درصد از موارد استفاده از تونل عمودي باد در دنيا تفريحي و 40 درصد نظامي و حرفه اي است.
شيخ زين الدين در ادامه اقتصاد نفتي را مشكل اصلي عدم بهره برداري مطلوب از طرحهاي دانش بنيان و سرمايه انساني هوشمند و كارآمد ذكر و بيان كرد: اقتصاد نفتي باعث شده سالانه پنج هزار ميليارد ريال درآمد در بازار سوغات مشهد را به چينيها واگذار كنيم.
وي افزود: اقتصاد نفتي باعث شده است تجهيزات مورد نياز در حوزه گردشگري را از كشورهاي ديگر تهيه كنيم و واردات وسيله هاي گران از كشورهاي ديگر را بر استفاده از وسايل مشابه ارزان ايراني كه با ايده و فناوري داخلي ساخته شده است ترجيح دهيم.
او ادامه داد: راه نجات كشورمان از اقتصاد نفتي اتكا به توانمنديهاي داخلي است كه بخش اصلي تحقق اين مساله هم در اقتصاد مقاومتي و اقتصاد دانش بنيان تبلور يافته و در همه اسناد بالادستي اقتصاد دانش بنيان مورد تاكيد قرار گرفته است.
معاون نوآوري و تجاري سازي فناروي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري
با بيان اينكه تنها راه پويايي اقتصاد دانش بنيان تكيه بر توان بخش خصوصي است گفت: بايد از سرمايه انساني قدرتمند خود براي حل مشكلات كشور بهره گرفته و توليد ثروت كنيم كه يكي از برنامه هاي جدي اين معاونت تكيه بر سرمايه انساني براي رسيدن به اقتصاد دانش بنيان است.
وي افزود: مبناي دولت تدبير و اميد براي اقتصادي كردن يك فعاليت علمي استفاده از منابع صندوق نوآوري و شكوفايي است، اين صندوق پس از سه سال نيمه فعال بودن، در دولت يازدهم متحول شد و تاكنون 15 هزار ميليارد ريال تسهيلات به صورت قرض الحسنه با سود 14 درصد به طرحهاي دانش بنيان اختصاص داده است.
او ادامه داد: براي دريافت تسهيلات از صندوق نوآوري و شكوفايي هيچ مانعي وجود ندارد، تنها شرط دريافت تسهيلات از اين صندوق فعاليتهاي علمي داراي توجيه اقتصادي است.
معاون نوآوري و تجاري سازي فناروي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: اگر طرح علمي در مرحله نخست توجيه اقتصادي نداشته باشد معاونت علمي و فناوري از آن حمايت كرده تا تبديل به يك شركت دانش بنيان شود و شرايط لازم را براي دريافت تسهيلات بدست آورد.
وي انعقاد تفاهمنامه هاي ملي چندگانه را از فعاليتهاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي هماهنگي بين سه بخش دولتي، خصوصي و دانشگاه ذكر و بيان كرد: اخيرا تفاهم نامه اي با شهرداري تهران مبني بر ارتقا ميزان بومي سازي سطح داخلي قطار شهري از 33 درصد به 66 درصد امضا شده تا از اين طريق امكان استفاده از فاينانس ميسر شود.
شيخ زين الدين افزود: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تفاهمنامه اي نيز با صدا و سيما امضا كرده تا شركتهاي دانش بنياني كه بر كار فني خود تسلط دارند بتوانند از امكانات اين رسانه براي معرفي طرحهاي خود بهره گيرند.
7489/1858

سرخط اخبار استان‌ها