۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۹:۲۳
کد خبر: 81570137
T T
۰ نفر
نقش قزاقستان در همكاری های چند جانبه و بین المللی موثر بوده است

آستانه- ایرنا- وزیر امور خارجه كشورمان در دیدار با رییس مجلس سنای قزاقستان با بیان اینكه نقش قزاقستان در همكاری های چندجانبه و بین المللی موثر بوده است گفت: تقویت مناسبات پارلمانی و تبادل هیات ها می تواند زمینه های همكاری تهران و آستانه را تقویت كند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ظریف امروز در دیدار با قاسم ژومارت توكایف رییس مجلس سنای قزاقستان گفت: پیش از این شما در سمت وزیر خارجه این كشور نقش مهمی در تقویت روابط داشته اید و من از شما تقدیر می كنم و امیدوارم در سمت جدید همچنان نقش موثر خود را ایفا كنید.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در انتظار دیدار شما در تهران است اظهار داشت: ‌قزاقستان همسایه ما است و صلح و دوستی همواره بین ما حاكم بوده است.

رییس جمهوری نیز سال گذشته سفری به این كشور داشت كه اهمیت فراوانی داشته است و در آن نقشه راه و مناسبات دو كشور را تهیه كرده ایم و باید به دنبال اجرایی كردن آن باشیم.

ظریف افتتاح خط راه آهن قزاقستان- تركمنستان- ایران را در سال گذشته بسیار مهم ارزیابی كرد و ادامه داد: این خط راه آهن دسترسی شما را به آب های خلیج فارس تسهیل می كند و می تواند توسعه هر چه بیشتر سایر كشورهای منطقه را به دنبال داشته باشد.

ظریف ابراز آمادگی كرد كه ایران در زمینه خدمات مهندسی، معدنی و سایر حوزه ها هم در بخش دوستی و هم در بخش خصوصی بتواند همكاری های بیشتری را بین دو كشور تقویت كند و ادامه داد: حضور نمایندگان بخش خصوصی در این سفر نشاندهنده آمادگی كامل برای افزایش همكاری ها در تمام زمینه ها است.

وی خطاب به رییس مجلس سنای قزاقستان گفت: در گفت و گو میان تمدن ها، موضوع هسته ای جمهوری اسلامی و حوزه های مختلف نقش فعالی داشته اید و می توانید در این حوزه ها همكاری های دوجانبه را افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه از نقش قزاقستان در روند مذاكرات هسته ای بین ایران و 1+5 و مسیر صحیحی كه در این خصوص اتخاذ كرده است، تقدیر كرد.

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان تقویت مناسبات پارلمانی و تبادل هیات ها در سطوح مختلف را زمینه ساز همكاری های بین دو كشور دانست.

رییس مجلس قزاقستان نیز با بیان اینكه ظرفیت های فراوانی برای همكاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی وجود دارد كه باید آن را عملیاتی كنیم گفت: این سفر زمینه ساز سفر رییس جمهوری قزاقستان به ایران خواهد بوده و بسیار سازنده و موثر خواهد بود.

توكایف تصریح كرد: برخورداری از فناوری مسالمت آمیز هسته ای حق قطعی جمهوری اسلامی است و همواره از آن حمایت می كنیم ؛ پس از این دیدار ، وزیر امور خارجه به دیدار رییس جمهوری قزاقستان رفت.

ظریف در سفر دو روزه خود به قزاقستان با وزیر امور خارجه، رییس مجلس سنا، رییس جمهور و ایرانیان و تجار مقیم قزاقستان دیدار و گفت و گو كرد.

سخنرانی در دانشگاه حقوق و علوم انسانی آستانه نیز از دیگر برنامه های وزیر امور خارجه به قزاقستان بود.

سیام(3)**9103**م.ب/1449
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست