حزب الله وجریان المستقبل برادامه گفت وگو و تكمیل برنامه امنیتی در لبنان تاكید كردند

بیروت - ایرنا - حزب الله و حزب جریان المستقبل لبنان درپایان نهمین دور گفت وگوهای دوجانبه كه شامگاه پنجشنبه برگزار شد، با صدور بیانیه ای بر ادامه گفت وگو دو جانبه و تكمیل برنامه امنیتی در این كشور تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، این دور گفت وگو با حضور اعضای تیم مذاكره كننده دو طرف در ساختمان شماره 2 عین التینه مقر رییس مجلس لبنان برگزار شد.

حزب الله و جریان المستقبل در این جلسه كه علی حسن خلیل وزیر دارایی دولت لبنان به نمایندگی از نبیه بری رییس مجلس لبنان حضور داشت، بر ادامه گفت وگوها برمبنای قواعدی كه در خصوص آنها توافق شده است، تاكید كردند.

حزب الله و جریان المستقبل همچنین برخی دیگر از مسائل داخلی از جمله فعالیت موسسات قانونی از جمله دولت و مجلس را بررسی كردند.

حزب الله و حزب جریان المستقبل در دور هشتم كه حدود 20 روز قبل برگزار شد، توافق كرده بودند كه بررسی محورهای تعیین شده با همان شور و هیجان و قدرت و انگیزه جلسه نخست ادامه پیدا كند.

حزب الله و جریان المستقبل در پایان دور هفتم گفت وگوها نیر كه یازدهم اسفندماه برگزار شد، با صدور بیانیه ای تاكید كردند كه در بررسی پرونده های امنیتی و سیاسی لبنان پیشرفت های جدی حاصل شد.

دو طرف در دور ششم گفت وگوهای دوجانبه نیز كه آخرین روز بهمن ماه برگزار شد راه های دستیابی به راهبرد ملی برای مبارزه با تروریسم و سازوكارهای آن را بررسی و با صدور بیانیه ای اجرای برنامه امنیتی در منطقه بقاع در شرق لبنان و گام های برداشته شده در زمینه حذف پرچم ها و تصاویر در مناطق مختلف لبنان و التزام جدی به آن را مثبت ارزیابی كردند.

دو طرف از گروه های سیاسی خواستار كمك برای توقف پدیده تیراندازی در مناسبت های مختلف در لبنان شدند.

پنجمین دور گفت وگو بین حزب الله لبنان و جریان المستقبل 14 بهمن ماه برگزار شد و دو طرف خواستار حذف عكس ها و پوسترها در مناطق مختلف لبنان ، توقف تیراندازی در مناسبت ها و همچنین تكمیل طرح امنیتی شده بودند.

چهارمین دور گفت وگوی حزب الله و جریان المستقبل هم ششم بهمن ماه برگزار شد و دو طرف با صدور بیانیه ای تاكید كردند كه درباره برخی گام های عملی برای تقویت ثبات در لبنان به توافق رسیده اند.

در این بیانیه رسمی دو طرف از تحولات مثبت ناشی از گفت وگوها و تاثیر نتایج آن برافكارعمومی در لبنان ابراز خرسندی و بر موضع ثابت خود در حمایت كامل و با استفاده از همه وسایل از ارتش و نیروهای امنیتی لبنان برای مقابله با تروریسم و تندروی تاكید كردند.

براساس این گزارش، حزب الله و جریان المستقبل در سومین دور گفت وگوهای خود از تصمیم های ملی برای تقویت جبهه و میدان داخلی لبنان حمایت كردند.

در دور سوم گفت وگوها، تحولات سیاسی و امنیتی لبنان و همچنین ارزیابی های مثبت ناشی از پیامدهای گفت وگوی جاری بین آنها بررسی شد.

درآخرین روزهای پایان سال 2014 میلادی انتظار لبنانی ها بسر آمد و دو هیات از حزب الله و حزب جریان المستقبل درساختمان شماره دو« عین التینه» (مقررییس مجلس لبنان) دورمیز نخستین دور گفت وگوی دوجانبه نشستند و در نخستین روزهای سال جاری میلادی 2015 نیز دور دوم این گفت وگو ها درعین التینه برگزار شد تا لبنانی ها همانطور كه با امیدی تازه پا به سال جدید گذاشتند، سال 2015 را با تقویت این امید شروع كنند.

«نادر الحریری» مشاور«سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل به همراه « نهاد المشنوق» وزیر كشور لبنان و « سمیر الجسر» از فراكسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف این حزب در گفت وگوی با حزب الله شركت دارند.

« حسین الخلیل» معاون سیاسی سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله نیزبه همراه «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان و « حسن فضل الله» از فراكسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس از طرف این حزب پشت میز گفت وگو نشستند.

نبیه بری كه از بانیان این دور گفت وگوهای بین حزب الله و جریان المستقبل است، تنها در جلسه اول شركت كرد.

دربیانیه رسمی دومین دور گفت وگو هیات های حزب الله و حزب جریان المستقبل تاكید شده بود كه دو طرف بر حمایت از تكمیل اجرای برنامه امنیتی در سراسر خاك لبنان توافق كرده اند.

بعداز دو دور گفت وگوهای حزب الله و جریان المستقبل برنامه امنیتی لبنان با شدت بیشتر اجرا شد واین بار نیروهای امنیتی با ورود به زندان معروف رومیه این كشور « اسطوره رومیه » را شكسته و اتاق عملیات تروریست های تكفیری در این زندان را نابود كردند و ارتباط تكفیری ها با بیرون زندان بطور كامل قطع شد.

حزب الله وحزب جریان المستقبل در پایان دور نخست گفت وگوی دوجانبه نیز با صدور بیانیه ای بر ادامه و تكمیل این گفت وگوبا رویكردی مثبت برای كاهش تشنج های طایفه ای و اختلافات انباشته شده تاكید كرده و آن را فرصتی برای كمك به توافق داخلی لبنانی ها دانسته بودند.

دراین بیانیه كه دفتر رسانه ای رییس مجلس لبنان آن را منتشركرد، آمده بود: هیات های حزب الله و جریان المستقبل بر تمایل و آمادگی خود برای شروع گفت وگوهای جدی و مسئولانه درباره مسائل مختلف درچارچوب درك هرطرف نسبت به مواضع طرف دیگر در خصوص برخی از پرونده های اختلافی تاكید كردند.

درنخستین دور گفت وگو بر ساماندهی مواضع درخصوص مسائل اختلافی ، گشودن درهای مشورت و همكاری برای زمینه سازی فعالیت موسسات دولتی و كمك به حل مشكلاتی كه مانع نظم بخشیدن به حیات سیاسی در لبنان شده است، تاكید شد.

حاضران در دور نخست گفت وگوتاكید كردند كه هدف این گفت وگو ایجاد صف بندی های جدید سیاسی در داخل لبنان ، رویارویی با طرف های دیگر و اعمال فشار بر مواضع گروه های سیاسی از جمله در خصوص انتخابات نیست.

خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان