۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰:۱۲
کد خبر: 81432587
T T
۰ نفر
استثنا شدن بیجار در طرح استانی انتخابات مجلس؛ فرصت یا تهدید؟

سنندج - تارنمای 'كردتودی' در گزارشی با عنوان 'استثنا شدن بیجار در طرح استانی انتخابات مجلس؛ فرصت یا تهدید؟' به بررسی اثرات مقبت و منفی استانی شدن انتخابات پرداخته است

در ادامه این گزارش امده است: برخی از افراد معتقدند مستقل شدن بیجار در انتخابات استانی مجلس شورای اسلامی، علاوه بر دامن زدن به محرومیت هرچه بیشتر این شهرستان سبب بروز تفرقه و اختلاف های قومیتی ساكن در استان كردستان خواهد شد.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم آذر ماه سال جاری با 133 رای موافق، 64رای مخالف و 11 رای ممتنع از 220 نماینده حاضر در صحن مجلس، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

با وجود اینكه این طرح در ادوار گذشته نیز بارها روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفت اما به دلیل مغایرت با قانون اساسی به تصویب شورای نگهبان نرسید.

برخی از نمایندگان معتقدند كه عملی شدن این طرح سبب جذب افراد نخبه در مجلس و افزایش سطح كیفیت انتخاب مردم خواهد شد این افراد با بیان اینكه اجرای این طرح موجب اعطای دید كلان به نمایندگان حوزه های انتخابی و در نهایت سبب رشد، توسعه و پیشرفت كشور خواهد شد، به این طرح رای مثبت دادند.

برخی از افراد نیز عملی شدن این طرح را سبب تقویت و پر رنگ تر شدن نقش و فعالیت احزاب سیاسی می دانند كه پیشرفت كشور را در پی خواهد داشت.

پرداختن به امور ملی، افزایش سطح كیفی و كارایی مجلس از طریق ایجاد امكان انتخاب داوطلبان شاخص تر با صلاحیت های برتر از مزایای عنوان شده توسط نمایندگان موافق با عملی شدن این طرح است.

اما عدم شناخت از كاندیداهای دیگر شهرستان ها، افزایش هزینه های كاندیداها برای تبلیغ در كل استان، بی توجهی و نادیده گرفتن مناطق محروم، كاهش مشاركت مردم در انتخابات و بی پاسخ ماندن خواسته های مردم از نمایندگان از معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است كه برخی از نمایندگان مجلس به آن اذعان كرده اند.

با استانی شدن انتخابات مجلس كسانی از شانس بیشتری برای تكیه زدن بر كرسی مجلس برخوردار خواهند بود كه رای بیشتری را از سوی مردم استان كسب كنند.

اما فارغ از تمامی معایب و مزایای این طرح، استثنا شدن برخی از شهرستان ها در كشور سبب شكل گیری موجی از دلهره و اضطراب در بین مردم شده است.

استثنا شدن شهرستان بیجار در استان كردستان نیز به عنوان یكی از این شهرستان ها، سبب اظهار نظرهای متفاوت مردم و بعضاّ برخی سوگیری های سیاسی در كل استان و شهرستان شده است.

سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، شیعه نشین بودن این شهرستان را از دلایل استثنا شدن بیجار از كل استان كردستان می داند و این امر را نظر صریح و قاطع مجلس شورای اسلامی عنوان می كند.

اما سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و كامیاران در مجلس شورای اسلامی استثنا شدن بیجار از كل استان كردستان را سبب خدشه وارد كردن به وحدت مردم استان كردستان تلقی می كند.

اما آیا این امر به عنوان یك فرصت موجب پیشرفت و آبادانی بیجار خواهد شد یا به عنوان تهدیدی بزرگ موجب محرومیت هرچه بیشتر این شهرستان و بروز اختلافات قومی و مذهبی می شود؟

با انتشار این مطلب در شبكه های مجازی موجی از مخالفت ها و انتقادات نسبت به بیجار شكل گرفته است به گونه ای كه حتی برخی از مردم این شهرستان عملی شدن این طرح را سبب محرومیت و ایجاد تفرقه بین دو گروه شیعه و سنی در این استان می دانند.

برخی نیز به این امر معترض هستند كه شهرستان قروه نیز شهری شیعه نشین است اما فاقد نماینده ای مستقل برای رسیدگی به امور خواهد بود.

حال این سوال پیش می آید كه آیا عملی شدن این طرح در نهایت به سود كشور و استان كردستان خواهد شد؟ زیرا چنانچه كه در طول سالیان اخیر هر یك از شهرستان ها نماینده ای جداگانه در مجلس شورای اسلامی داشت، ما شاهد پیشرفت و توسعه چندانی در این مناطق نبودیم حتی برخی از نمایندگان در بسیاری از اوقات فرصت سركشی به حوزه انتخابی خود و بررسی امور را نداشتند حال چگونه خواهند توانست به مسائل موجود در كل استان رسیدگی نمایند؟ آیا اجرایی شدن این طرح برای كشور فرصت است یا تهدید؟ك/1

533

سرخط اخبار استان‌ها