۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۰:۱۷
کد خبر: 81411330
T T
۰ نفر
هشدار 'هاوكينگ' درباره خطرات هوش مصنوعي براي بشريت

لندن – ايرنا- پروفسور 'استيون هاوكينگ' نظريه پرداز انگليسي هشدار داده است كه دستگاه هاي هوشمندي كه با فناوري هاي پيشرفته قادر به فكر كردن هستند، مي توانند خطري براي بشريت باشند.

به گزارش ايرنا، هاوكينگ، كيهان‌شناس و فيزيكدان نظري در گفت وگو با شبكه 'بي بي سي' گفت: توسعه يك دستگاه مصنوعي كاملا هوشمند مي تواند، پاياني بر نسل بشر شمرده شود.

اين دانشمند و نظريه پرداز كه در پاسخ به سووالي در مورد فناوري پيشرفته و جديدي كه وي با استفاده از آن قادر شده است كه بتواند صحبت كرده و با ديگران ارتباط برقرار كند، سخن مي گفت، درهمين حال نسل اوليه ماشين هاي هوش مصنوعي را بسيار سودمند توصيف كرد اما تصريح كرد نگران است كه نتايج چنين فناوري سبب ايجاد چيزي شود كه بتواند در رقابت از انسان پيشي بگيرد و خودش را بتواند بازتعريف كند.

مدير تحقيقات مركز كيهان‌شناسي نظري در دانشگاه كمبريج گفت: انسان بدليل محدوديت هاي بيولوژيكي داراي محدوديت هايي هست و اين سبب خواهد شد كه نتواند با دستگاه هاي كاملا هوشمند رقابت كند و در نهايت جايش را به آن شئي هوشمند بدهد.

پروفسورهاوكينگ همچنين در اين مصاحبه نسبت به محاسن و مضرات اينترنت هشدار داد و گفت فعاليت هاي بيشتري در زمينه امنيت اينترنت بايد صورت گيرد، اما اين موضوع نبايد امنيت كاربران را تهديد كند.

اين دانشمند كه مبتلا به بيماري 'اسكلروز جانبي آميوتروفيك' بوده و قادر به حركت كردن و سخن گفتن نيست، از يك دستگاه هوشمند كه توسط شركت اينتل طراحي شده به منظور ارتباط با سايرين استفاده مي كند.

در اين سيستم، نرم افزاري از شركت 'سويفت كي 'استفاده مي شود كه مي تواند كلمات هاوكينگ را به صورت هوشمند حدس بزند و آنها را به صورت يك متن ارايه كند.

هاوكينگ همچنين از نرم افزار جديدي براي صحبت كردن استفاده مي كند، اما نسبت به تغيير صداي اين دستگاه (كه به جاي او تكلم مي كند) علاقه اي ندارد.

وي دراين خصوص گفت: اين (صدا) به علامت تجاري من تبديل شده و علاقه اي به تبديل آن به صدايي با لهجه انگليسي ندارم.

هاوكينگ ادامه داد: بچه هايي كه نياز به رايانه دارند، علاقه مند به صدايي مشابه من هستند.

'رولو كارپنتر'، مخترع نرم افزار 'كلوربات' ضمن اشاره به سازوكارهاي پيچيده نرم افزاري سيستم هاي هوشمند، گفت: ما معتقديم كه در عرصه فناوري پيشرو هستيم و هنوز ظرفيت هاي اين صنعت راه درازي را براي اكتشافات بيشتر دارد.

وي افزود: هنوز نمي دانيم اگر هوش مصنوعي بتواند از هوش بشريت پيشي گرفته چه خواهد شد و اينكه آيا اساسا ما از اين اختراع بهره مند خواهيم شد، كنار خواهيم رفت و يا نابود خواهيم شد؟.

كارپنتر درهمين حال گفت نسبت به آينده اين صنعت بسيار اميدوار است.

'كلوربات' نرم افزار ديگري در عرصه هوش مصنوعي مي باشد كه با استناد به مكالمات پيشين مي تواند كلمات را پيش بيني نمايد.

گفته مي شود در صورت گسترش سيستم هاي هوشمند، مشاغل بشري تحت تاثير قرار خواهند گرفت .

اروپام**4** 1552

سرخط اخبار جهان