۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۹:۵۶
کد خبر: 81409918
T T
۰ نفر
'پِتِن'، شوك درياي چابهار/ ماهي هايي كه قلب شما را از كار مي اندازند

گزارش عصر هامون از سپرماهي برقدار در چابهار و كنارك؛ وقتي به درياي چابهار سفر مي كنيد مراقب باشيد برق 'كرنت' يا 'پتن' قلب شما را از كار نيندازد.

پايگاه خبري تحليلي عصر هامون در گزارشي به بررسي وضعيت سفره ماهي برقدار ايراني و نحوه رو به رو شدن با آن پرداخته است.



شايد براي خيلي از شما كه اين گزارش را مي خوانيد پيش آمده باشد كه سفري به سواحل درياي عمان و يا خليج فارس داشته ايد. بسياري از مردم هنگامي كه به سفر هاي دريايي مي روند و به خود جرات مي دهند و وارد آب هاي اقيانوس يا رودخانه مي شوند اطلاعاتي در خصوص حيوانات خطرناكي كه احتمال دارد هر لحظه جانشان را تهديد كند ندارند، احتمال دارد كه يك كوسه ماهي قسمتي از بدنش را قطع كند؛ يك سفره ماهي او را بگزد؛ و يا اين‌كه توسط يك گروپر غول‌آسا بلعيده شود.

اما شايد اصلاً به فكر شما هم نرسد كه امكان دارد در وسط آب، دچار برق‌گرفتگي بشويد، برقي كه عمداً از جانب يك موجود آبزي توليد شده است و براي متوقف كردن قلبتان كافي باشد!

اين گزارش جهت فرار شما از دريا و رودخانه نيست همه ما بايد اطلاعات زيادي از خطرات اطراف خود داشته باشيم چه خطراتي كه در خشكي ما را تهديد مي كنند و چه دريا.





اگر تا كنون سفري به چابهار و يا كنارك داشته ايد شايد متوجه ماهي كه بيشتر شبيه سفره ماهي است شده باشيد، اگر شناگري ندانسته پا به روي اين سفره‌ماهي برق‌دار بگذارد به طور حتم دچار برق‌گرفتگي مي‌شود.

اگر چه در دريا نزديك به 250 گونه جانور پيدا مي‌شود كه مي‌توانند برق توليد كنند و از نيروي آن براي دفاع از خود، فلج كردن طعمه و درياپيمائي و احياناً برقرار كردن ارتباط با يكديگر براي امور مهمي نظير توليدمثل استفاده كنند. در ميان اين‌ها تنها سفره‌ماهي برق‌دار ايراني است كه با توليد زياد برق براي انسان ايجاد خطر مي‌كنند.

پِتِن، شوك درياي چابهار

به سراغ يكي از صيادان كه يك ماهي برق دار صيد كرده است مي رويم، او مي گويد: مردم محلي به اين ماهي كرنت و برخي ديگر به آن پتن مي گويند.



وي ادامه مي دهد: اين ماهي با دمش نمي تواند برق توليد كند بلكه اندام توليد كننده برق آن در باله هاي آن قرار گرفته است و بيشتر درون آب توانايي آن را دارد كه برق توليد كند.

اين صياد گفت: البته يكي ديگر از سلاح هاي اين ماهي دم آن است كه وقتي دمش را جمع و سپس به سمت شخصي پرتاب مي كند خارهاي سمي دارد كه باعث مرگ يا عفونت در بدن شخص مي شود.

شوك زياد سپر ماهي برقدار باعث ايست قلبي مي شود

محمد ثنايي مدير شيلات كنارك در گفت و گو با عصر هامون در خصوص اين گونه گفت: سفره ماهي برقدار ايراني با نام فارسي (سپر ماهي برقدار ايراني) گونه اي بسيار معروف است و مي تواند تا 600 ولت برق توليد كند كه همانند شوك عمل كرده و براي متوقف كردن قلب انسان كافي است.





وي ادامه داد: گونه هاي بزرگ سفره ماهي برقدار از اين نيروي الكتريكي آزاد شده براي شكار، دفاع، فراري دادن مزاحمين، جهت يابي و ارتباط با ساير سفره ماهي برقدار استفاه مي كنند.

ثنايي با بيان اينكه تا كنون كسي در چابهار بر اثر شوك اين ماهي نمرده است، بيان كرد: مردم منطقه اين ماهي را مي شناسند و تاكنون كسي به اين ماهي نزديك نشده است.

مدير شيلات كنارك تصريح كرد: اين ماهي بيشتر در مصارف پودر ماهي استفاده مي شود.





پيشگيري

از نزديك شدن و دست زدن به اين جانور جدا خودداري كنيد.

چنانچه در هنگام شنا يا غواصي سفره ماهي برقدار را ديديد، مواظب باشيد بدن يا تجهيزات شما با هيچ قسمت از بدن جانور برخورد نكند.

در مكانهايي كه امكان حضور اين سفره ماهي است، هنگام غواصي از دستكش،كلاه،كفش و لباس هاي ضخيم غواصي استفاده نماييد. ضخامت اين لباسها تا حدودي زيادي جلوي جريان الكتريكي سفره ماهي را مي گيرد.

از شنا و غواصي در مكان هايي كه اين جانور زندگي مي كند در هنگام شب جدا خودداري كنيد.

هنگام ماهيگيري چنانچه اين سفره ماهي در تور يا قلاب شما به دام افتاد، سعي كنيد با يك چوب بلند و خشك او را به دريا برگردانيد و هرگز به او دست نزنيد.

چنانچه قصد فيلمبرداري يا عكسبرداري از اين جانور را داريد، اين كار را از فاصله دور انجام دهيد و هرگز به اين جانور خطرناك نزديك نشويد.

از دست زدن به مرده اين جانور خودداري كنيد چرا كه امكان دارد هنوز داراي جريان الكتريكي باشد.

كمك هاي اوليه

در هنگام بروز حادثه، خونسردي خود را حفظ كرده و سعي كنيد آرام باشيد و به مصدوم كمك كنيد تا هرچه سريعتر از آب خارج شود.

مصدوم را در يك ناحيه خشك به پشت بخوابانيد و سعي كنيد او را آرام كنيد.

سريعا بدن مصدوم را خشك كرده و سعي كنيد هنگام اجراي عمليات و رسيدن فوريتهاي پزشكي، بدن مصدوم را گرم نگه داريد براي اين كار مي توان حوله يا پتوي خشكي روي بدن مصدوم كشيد تا از سرد شدن بدنش جلوگيري كرد.

پاهاي مصدوم را يك سطح بالاتر از قلب او قرار دهيد تا جريان خون به مغز برسد.

از حركت دادن مصدوم جدا خودداري كنيد.

از آنجا كه جريان الكتريكي خرج شده از سفره ماهي برقدار سبب شوك شديد و در نتيجه كاهش حجم خون در گردش بدن مي شود، بايستي به علائم شوك از قبيل :

الف : چشمها بي نور، بي حالت و گود مي شوند, ب : مردمك چشمها گشاد مي شود، ج : تنفس نا منظم مي شود، د : نبض ابتدا تند و سپس كند مي شود، ه : پوست بدن سرد، رنگ پريده و مرطوب مي شود.اگر مصدوم در حالت شوك بود در صورت امكان به او اكسيژن بدهيد و توجه داشته باشيد كه مجراي تنفس كاملا باز و زبان در جلوي دهان باشد و به پشت نيفتاده باشد. سعي كنيد هر گونه مواد خارجي از جمله دندان مصنوعي را از دهان او خارج نماييد و عمل اكسيژن رساني را فورا شروع كنيد.

مصدوم را به پشت خوابانيده و علائم حياتي او را كنترل كنيد. ابتدا تنفس و سپس ضربان قلب را برسي كنيد، در صورتيكه تنفس نداشت فورا دو تنفس دهان به دهان بدهيد و اگر تنفس بر نگشت دو تنفس ديگر، ضربان قلب را هم كنترل كنيد و اگر ضربان قلب هم نداشت، دو تنفس داده و سپس 30 ماساژ قلبي و اين كار را تا رسيدن نيروي پزشكي ادامه دهيد.

چنانچه مصدوم هوشيار بود از دادن هرگونه مايعات يا خوراكي به او جدا خودداري كنيد.

653

سرخط اخبار استان‌ها