واحدهاي موشكي روسيه به موشك هاي قاره پيماي پيشرفته مجهز شدند

مسكو - روزنامه پرشمارگان روسي 'نزاويسمايا گازتا' در حالي از تجهيز 30 درصد واحدهاي موشكي نيروي موشك هاي راهبردي روسيه به موشك هاي قاره پيماي پيشرفته خبر داد كه رويارويي موشكي ميان مسكو و واشنگتن به دليل آغاز مراحل استقرار سامانه پدافند موشكي آمريكايي در اروپا تشديد شده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'نزاویسیمایا گازتا' روز سه شنبه در مقاله ای نوشت: نیروی موشك های راهبردی روسیه سال 2012 را در حالی به پایان رساند كه برنامه نوسازی واحدهای موشكی خود را بطور كامل اجرا كرد و 30 درصد واحدهای موشكی این نیرو به موشك های قاره پیمای فوق پیشرفته مجهز شدند.

در این مقاله آمده است: در این راستا دو لشكر موشكی 'تاتیشف' و 'تیكوف' واقع در مناطق ساراتف و ایوانووا روسیه بطور كامل به سیستم های موشك قاره پیمای نسل پنجم مجهز شده اند.

روزنامه روسی در مقاله خود افزود: لشكر 'تاتیشف' شش هنگ موشكی خود را به سیستم های متحرك موشك های قاره پیمای 'توپول-ام' و لشكر 'تیكوف' نیز دو هنگ خود را به سیستم های زمینی موشك های 'توپول-ام' و دو هنگ نیز با همین موشك ها با كلاهك های تقسیم شونده مجهز كرده است.

روسیه تجهیز واحدهای موشكی لشكر 'كوزل' واقع در منطقه 'اوپتین' استان 'كالوگا' به موشك های قاره پیمای جدید از نوع 'یارس' را آغاز كرده است. این موشك ها جایگزین موشك های ' ار.اس-18' با سوخت مایع خواهند شد كه از 30 سال پیش برای استفاده آماده شده اند و زمانی معادل سه برابر عمر تضمینی این موشك ها می باشد.

روزنامه روسی به نقل از فرمانده نیروی موشك های راهبردی روسیه نوشت: سه لشكر موشكی دیگر این نیرو در سال 2013 به موشك های قاره پیمای با سوخت جامد از نوع 'یارس' مجهز می شوند. این لشكرها شامل 'كزلسك' ، 'نووسیبیرسك' و 'یاسنسك' می باشد و مقدمات تجهیز آنها به موشك های جدید در سال 2012 آغاز شده است.

نزاویسیمایا گازتا در گزارش خود نوشت: واحدهای موشكی نیروی موشك های راهبردی روسیه به 96 دستگاه مجموعه های موشكی جدید مجهز شده اند كه 30 درصد تسلیحات این نیرو را تشكیل می دهند.

روزنامه روسی در ادامه گزارش خود افزود: موشك های راهبردی روسیه حامل 62 درصد تسلیحات هسته ای این كشور هستند.

در این گزارش همچنین تعداد سكوهای موشك های راهبردی روسیه 491 مجموعه اعلام شده است كه شامل سكوهای زمینی و نیر زیردریایی های هسته ای و رزمناوهای این كشور و بمب افكن های راهبردی دورپرواز روسیه می شود.

تنش میان روسیه و آمریكا در ماههای اخیر با آغاز مراحل استقرار سامانه موشكی آمریكا در اروپا تشدید شده است و مقامهای روس هشدار داده اند كه تدابیری را برای مقابله با این سامانه اتخاذ خواهند كرد.

ژنرال ˈسرگئی كاراكایف ˈفرمانده نیروی راهبردی روسیه از جمله این مقام ها است كه به تازگی اعلام كرد سامانه پدافند موشكی آمریكا در قاره اروپا علیه روسیه هدف گیری شده است و در آخرین مراحل ساخت آن قادر خواهد بود موشك‌های بالستیك بین قاره‌ای روسیه را رهگیری كند.

آلكساندر گروشكوˈ نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) نیز هفته گذشته به وجود بن بست در مذاكرات كشورش با ناتو درباره طرح آمریكایی استقرار سپر دفاع موشكی در قاره اروپا اذعان كرد.

گروشكو گفت: در صورتی كه ناتو موضع خود را در مساله سامانه پدافند موشكی قاره اروپا تغییر ندهد، نمی تواند اختلافات خود با روسیه درباره این موضوع را حل كند.

اجرای خزنده و گام به گام طرح استقرار سپر موشكی آمریكا در مرزهای غربی روسیه از اختلافات اصلی مسكو با غرب است.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه دو هفته پیش به وجود تنش در روابط كشورش با آمریكا و اختلافات عمیق دو طرف در مسایلی همچون سامانه موشكی آمریكا در قاره اروپا اذعان كرده بود.

نخست وزیر روسیه با بیان این كه همكاریهای مسكو و واشنگتن در دوره نوسازی در برخی عرصه ها همچون قرارداد ˈاستارت-2ˈ و موافقتنامه ترانزیت محموله های نظامی ناتو به افغانستان از طریق روسیه سودمند بود، گفت: اما در نیمه دوم سال 2011 و سال 2012، مساله استقرار سامانه پدافند موشكی آمریكا در اروپا به مساله عمده مورد اختلاف دو كشور تبدیل شد.

وی تصریح كرد: دو كشور همچنان درباره مساله سامانه موشكی قاره اروپا اختلاف دارند و این مساله در دستور كار مذاكره با باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا قرار خواهد داشت.

اختلاف بر سر سپر موشكی آمریكا در اروپا میان مسكو و واشنگتن در یك سال اخیر تا حدی بالا گرفت كه وزیر امور خارجه روسیه اواخر سال گذشته به صراحت اعلام كرد كه مذاكرات كشورش با غربی ها بر سر این طرح به بن بست رسیده است.

متوقف شدن مذاكرات كرملین و كاخ سفید بر سر سپر موشكی از سوی كارشناسان مسایل سیاسی به عنوان خط بطلانی بر سیاست ˈنوسازیˈ در روابط روسیه و آمریكا ارزیابی شد كه مدودیف و اوباما از آن به عنوان دستاورد چشمگیر دولت های خود در عرصه سیاست خارجی یاد می كردند.

از سوی دیگر به دنبال اقدام آمریكا در احیای موافقتنامه استقرار بخشی از اجزای سپر دفاع موشكی در خاك لهستان و جمهوری چك كه اجرای آن از تابستان 2010 متوقف شده بود، تنش در مناسبات روسیه و آمریكا بار دیگر بالا گرفت.

دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه اواخر سال گذشته میلادی در یك برنامه غافلگیرانه با حضور در استان كالینینگراد در مجاورت مرزهای لهستان، سامانه جدید ردیابی با شعاع پوشش شش هزار كیلومتر را افتتاح كرد.

اروپام/2242**518 **1917

سرخط اخبار جهان