۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83324019
T T
۰ نفر
آمار كامل از اتباع خارجي در سامانه سيام ثبت مي شود

تهران- ايرنا- معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور در مراسم رونمايي از سامانه يكپارچه امور اتباع و مهاجرين خارجي (سيام) گفت: با راه اندازي اين سامانه جامع، ضمن كاهش زمان دريافت داده‌ها، آمار همه جانبه و كامل از اتباع و مهاجرين خارجي خواهيم داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مراسم رونمايي از سامانه يكپارچه امور اتباع و مهاجرين خارجي (سيام) با حضور حسين ذوالفقاري معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور، امير شجاعان رييس مركز توسعه دولت الكترونيك فناوري و آمار و همچنين مهدي محمودي مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور امروز- چهارشنبه- در وزارت كشور برگزار شد.
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور در اين مراسم با بيان اين كه طراحي و بهره برداري سامانه (سيام) كار بزرگي بود كه پيش از اين مغفول مانده بود، اظهار داشت: اين كار با تلاش همكاران در وزارت كشور به نتيجه رسيد و ارائه 25 خدمت از طريق اين سامانه كار بسيار با ارزشي است.
ذوالفقاري افزود: شناخت اتباع و مهاجرين خارجي از دغدغه‌هاي اصلي مسئولان كشور بوده و داشتن آمار دقيق و جامع در جهت تصميم‌سازي و تصميم‌گيري بسيار مهم است كه با راه اندازي اين سامانه جامع، ضمن كاهش زمان دريافت داده‌ها، آمار همه جانبه و كامل از اتباع و مهاجرين خارجي خواهيم داشت.
وي تصريح كرد: همچنين با راه اندازي اين سامانه، شاهد كاهش هزينه ها و ايجاد بستري بهتر براي ادامه خدمات و سرويس دهي سازمان هاي مسئول در مديريت اتباع و مهاجرين خارجي خواهيم بود.
معاون وزير كشور در ادامه براي استفاده و بهره گيري كامل از سامانه يكپارچه امور اتباع و مهاجرين خارجي تاكيد كرد و افزود: بهره برداري و استفاده صحيح از سامانه مذكور به اندازه ايجاد و راه اندازي اين سامانه مهم و تاثير گذار است.
ذوالفقاري خاطرنشان كرد: مديريت سامانه، تقسيم بندي مسئوليت ها و وظايف در اين حوزه بايد مورد توجه قرار گيرد تا بتوانيم در يك تعامل و همكاري سازنده ميان دستگاه هاي مرتبط با اين حوزه در مركز و استانداري ها از سامانه سيام حداكثر استفاده را داشته باشيم.
مهدي محمودي مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در اين مراسم، با يادآوري اين كه پيش از اين سامانه نجوا در استان ها در زمينه ساماندهي اتباع و مهاجرين خارجي مورد استفاده قرار مي گرفت، گفت: سامانه نجوا به عنوان اولين سامانه در خصوص ساماندهي اتباع و مهاجرين خارجي، داراي نقاط ضعفي بود كه نياز به ارتقاء و بهبود كيفي داشت.
وي ادامه داد: سامانه جديد در مدت يك سال با پيگيري مركز توسعه دولت الكترونيك فناوري و آمار وزارت كشور و اداره امور اتباع و مهاجرين خارجي برنامه ريزي و اجرا شد.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور هدف از راه اندازي سامانه سيام را خدمات دهي صحيح، داشتن بانك اطلاعاتي متمركز و همچنين ارائه خدمات به سازمان ها و دستگاه هاي مرتبط با مجموعه فعاليت هاي حوزه اتباع و مهاجرين خارجي ذكر كرد.
محمودي خاطرنشان كرد: افتتاح و راه اندازي سامانه يكپارچه امور اتباع و مهاجرين خارجي (سيام) همزمان با آغاز طرح آمايش 14 اتباع و مهاجرين خارجي عملياتي مي شود.
وي درخصوص مزاياي سامانه جديد(سيام) نسبت به مدل هاي قبلي، ادامه داد: داده كاوي سريع‌تر و سرعت بالاتر پردازش اطلاعات، ايجاد سامانه تحت وب و احراز هويت افراد با اخذ آثار بيومتريك( اثر انگشت و عنبيه)، بالا بودن امنيت داده ها و از همه مهمتر متمركز بودن بانك اطلاعاتي از جمله مزاياي اصلي اين سامانه مي باشد.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور يادآور شد: دستگاه هاي عضو كميسيون ساماندهي اتباع و مهاجرين خارجي و همچنين دستگاه هايي كه به نوعي با حوزه مديريت و ساماندهي اتباع خارجي مرتبط هستند، مي‌توانند به صورت متقابل از اين سامانه بهره‌برداري كنند.
محمودي ابزار اميدواري كرد با راه اندازي و بهره برداري كامل و فني از سامانه سيام بانك اطلاعاتي متمركز اتباع در وزارت كشور ايجاد شود.
رييس مركز توسعه دولت الكترونيك فناوري و آمار نيز در ادامه با يادآوري اين كه سامانه يكپارچه امور اتباع و مهاجرين خارجي سيام به صورت يكپارچه موضوعات اتباع و مهاجرين را مديريت مي‌كند، گفت: وزارت كشور مسئول ساماندهي و ايجاد بانك اطلاعات يكپارچه از امور اتباع و مهاجرين خارجي است.
شجاعان ضمن يادآوري اين نكته كه سامانه نجوا كه پيش از اين در اين خصوص فعال بود، به صورت جداگانه و جزيره‌اي در استان ها مورد استفاده قرار مي گرفت و امكان تبادل اطلاعات ميان استانداري ها و مركز وجود نداشت و همچنين امكان ارتباط سامانه بيومتريك اردوگاهها با سامانه نجوا نيز امكان پذير نبود،
شجاعان گفت: ايجاد زمينه ثبت و ضبط تمامي رخدادها و سرويس هاي ارائه شده توسط دستگاه ها و سازمان ها، امكان شناسايي يا احراز هويت تبعه از زمان ورود به كشور و همينطور شناسايي وي در اخذ هرگونه سرويس با آثار بيومتريك، جلوگيري از هرگونه تخلف ، جعل هويت و يا جعل اسناد هويتي ارائه به تبعه به علت احراز هويت با استفاده از آثار بيومتريك و همچنين امكان استعلام از بانك جامع سيام براي كليه ارائه دهندگان سرويس
وي ادامه داد: همچنين تشكيل يك پرونده جامع و كامل براي تبعه و رصد كليه رخدادها، خدمات ارائه شده به وي، بالا بردن زمينه نظارت كامل بر خدمات ارائه شده به اتباع توسط دفاتر كفالت و امكان كاهش تصدي گري و همچنين خروج از ارائه سرويس هاي جزيره اي و ارائه سرويس بصورت متمركز، و در نهايت مرجع بودن بانك سامانه سيام به عنوان مرجع استعلام دهنده به كليه دستگاه ها و ذينفعان نيز از ديگر مزاياي اصلي اين سامانه است.
رييس مركز توسعه دولت الكترونيك و فناوري و آمار تصريح كرد: اين سامانه به صورت الكترونيكي 25 خدمت را ارائه خواهد كرد كه در حال حاضر 20 خدمت آن قابل اجراست و در ادامه 5 خدمت ديگر نيز به آن اضافه خواهد شد.
سيام*3061** 1336
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست