۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۳۸
کد خبر: 83320215
T T
۰ نفر
آسيب حاد اجتماعي در مناطق سيل زده خوزستان به وجود نيامده است

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان گفت: ارزيابي ميداني تيم هاي اجتماعي در مناطق سيل زده نشان مي دهد كه هنوز آسيب اجتماعي حاد و غيرعادي به وجود نيامده و ميزان تبعات ناشي از آن در اينگونه مناطق بالا نرفته است.

غلامرضا شريعتي روز يكشنبه در قرارگاه استاني بازسازي مناطق سيل زده خوزستان كه در محل استانداري خوزستان برگزار شد، بيان كرد: اگر به موضوعات اجتماعي سيل زدگان كم توجهي شود تبعات ناشي از اين بحران در مناطق مختلف خوزستان مشكلاتي را به وجود مي آورد كه حاشيه نشيني نمونه اي از آن است.
به گفته وي، ارزيابي انجام شده نشان مي دهد كه اضطراب و نگراني بابت از دست رفتن منابع اقتصادي و منازل مواردي هستند كه تبعات اجتماعي در بين سيل زدگان ايجاد مي كند.
استاندار خوزستان خواستار توجه جدي دستگاه هاي اجتماعي و فرهنگي به اين موضوع شد و گفت: نبايد اجازه داد اين نگراني ها شكل مزمني پيدا كنند و مشكلات احتمالي پس از آن را رقم بزند.
وي اضافه كرد: تسهيلگران اجتماعي در اين زمينه مي توانند نقش موثري داشته باشد كه با همكاري متوليان، مشاركت مردم در بازسازي را به دنبال دارد.
رييس شوراي اجتماعي خوزستان همچنين برگشت افراد به حالت عادي زندگي را از اهداف مهم طرح هاي اجتماعي در حال اجرا خواند و بازتواني سيل زدگان به ويژه زنان و كودكان را از جمله طرح هايي دانست كه اجراي آن آغاز شده است.

** دستگاه هاي اجرايي گزارشات كاربردي تر ارايه دهند
استاندار خوزستان گفت: اگر بانك هاي استان در پرداختي ها به سيل زدگان دچار ناهماهنگي هستند بايد هرچه سريعتر اين روند را اصلاح كنند.
وي با اشاره به دستور رييس جمهوري و تاكيد وزير كشور مبني بر اينكه در مدت سه ماه كار واحدهاي مسكوني كه به تعمير نياز دارند بايد به به پايان برسد، افزود: در اين راستا حوزه معاونت امور عمراني استانداري و اداره كل بنياد مسكن خوزستان اين موضوع را مورد توجه قرار بدهند.
شريعتي ادامه داد: در نشست هاي آينده قرارگاه نحوه تعمير و نوسازي واحدهاي مسكوني مورد بررسي قرار مي گيرد، و دستگاه هاي مربوطه در بازسازي و پرداخت كمك معيشتي گزارش كاربردي و عملياتي ارايه دهند.
وي افزود: شرايط و امكانات لازم بايد براي مردم فراهم باشد كه بتوانند با دريافت تسهيلات هرچه سريعتر به بازسازي و تعمير واحدهاي مسكوني خود اقدام كنند.
شريعتي بر تلاش همه دستگاه ها مبني بر بازگشت شرايط به حالت عادي تاكيد كرد و گفت: آماده سازي زمين هاي كشاورزي و تخليه آب از زمين هاي باقي مانده يك ضرورت است و دستگاه هايي مثل راه و شهرسازي، مناطق نفتخيز جنوب، اداره كل مديريت بحران و ... كه در تقسيم بندي ها متولي اين امر هستند با سرعت عمل بيشتري در اين راستا گام بردارند.
وي افزود: آب مورد نياز براي كشت تابستانه موجود است و با توجه به اينكه امسال الگوي كشت تعيين نشده نياز است كه زمين هاي آسيب ديده هرچه سريعتر تخليه شوند تا كشاورزان بتوانند در اين دوره با سودي كه خواهند داشت بخشي از آسيب هاي وارده را جبران كنند.
وي خواستار فعاليت همه جانبه دستگاه هاي اجرايي در زمان بازسازي شد و گفت: همه عوامل تاثيرگذار در جهت آماده سازي شرايط به منظور انجام كشت تابستانه فراهم شود تا اين خواسته مردم تحقق پيدا كند.
شريعتي ايجاد شرايط لازم براي امكان تامين معاش، حفظ عزت و كرامت كشاورزان را با اهميت خواند و افزود: تامين خانه و سكونت روستاييان لازم است اما تامين معيشت يك ضرورت جدي در دوره بازسازي است.
استاندار خوزستان همچنين به ضرورت بسته شدن سيل بندها در استان اشاره كرد و گفت: در اين خصوص نيز اعتباراتي اختصاص پيدا كرده كه بين دستگاه ها از جمله سازمان آب و برق خوزستان تقسيم شده و به زودي ابلاغ مي شود.

** خسارت سيل به 28 درصد زمين هاي آبي
وي در ادامه با اشاره به ميزان توليد گندم خوزستان ، افزود:با وجود خسارت به 28 درصد از زمين هاي آبي كشاورزي خوزستان اما تا ديروز يك ميليون و150 هزار تن گندم خريد تضميني شده است.
شريعتي گفت:اين ميزان نسبت به مدت مشابه پارسال 13 درصد رشد داشته و با وجود تداوم خريد تضميني در استان پيش بيني مي شود اين ميزان 20 درصد رشد داشته باشد.
وي از پرداخت 93 درصد مطالبات كشاورزان خبر داد و افزود:براي ميزان خريد صورت گرفته در امسال دولت 18 هزار و 500 ميليارد ريال پرداخت كرده است.
استاندار خوزستان همچنين گفت: حدود 2 هزار نفر از اهالي مناطق سيل زده به تامين اجتماعي براي برقراري بيمه بيكاري معرفي ، كه تاكنون 770 نفر آنها پذيرش شده اند.

** 80 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي همچنان زير آب هستند
جانشين قرارگاه بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده خوزستان نيز با اشاره به اينكه بيشتر زمين هاي زراعي از آب بيرون آمده اند، ادامه داد: حدود 110هزار هكتار زمين زراعي از زير آب بيرون آمده و 80 هزار هكتار ديگر در شهرستان هاي حميديه، دشت آزادگان كاملا از زير آب بيرون نيامده اند چراكه هنوز آب عبوري در دشت ها بالا است و براي اين منظور ماشين آلات زيادي بسيج شده اند.
كيامرث حاجي زاده افزود: با وجود اينكه از سوي وزارت كشور هنوز اعتباري تخصيص داده نشده اما تاكنون 811 پرونده براي خسارت كشاورزي در سامانه سجاد ثبت شده است.
وي گفت: تاكنون خسارت 11شهرستان، 250روستا، 18هزار و 936 واحد مسكوني ارزيابي شده است كه از اين تعداد 2هزار و 854مورد نياز به احداث و 11هزار و 456مورد نياز به تعمير دارد و علاوه بر اين تعداد 6هزار و 66مورد نيز براي تامين لوازم خانگي در اين سامانه ثبت شده است.
حاجي زاده ادامه داد: خوزستان حدود پنج تا 6ماه است كه درگير سيلاب است.
9931/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها