۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۶
کد خبر: 83319140
T T
۰ نفر
چشم امید زندانیان جرایم غیرعمد به جشن گلریزان

تبریز- ایرنا- گریه امانش را بریده است؛ جشن گلریزان ستاد دیه را مامن بازگشت امیدهای بر باد رفته اش برای آزادی همسر و آغاز زندگی دوباره می داند.

با دیدن خبرنگار ایرنا می زند زیر گریه و خدا را قسم می دهد تا برای پیگیری آزادی همسرش هر چه زودتر اقدام شود؛ می گوید مرد زندگیش به خاطر ورشكستگی و چك برگشتی غیرعمد در زندان است و آهی در بساط ندارند تا این چك ها را پرداخت كنند.
پسر كوچك 7 ساله اش با دیدن اشك های مادر، هاج و واج نگاه می كند؛ رفتار خاصی دارد و وقتی از مادرش در مورد سلامت فرزندش می پرسم، می گوید به بیماری «اوتیست» مبتلا است.
این زن 37 ساله كه همسرش بیش از یك سال و نیم است كه در زندان بسر می برد، به ایرنا می گوید: اوتیست بودن فرزندم «مهدی» مشكلاتم را مضاعف كرده و كمك های بهزیستی كه ماهانه 150 هزار تومان است، كفاف مخارج درمانی فرزند و زندگیم را نمی دهد، نان آور خانواده هم كه دستش كوتاه است.
وی ادامه می دهد: 56 میلیون تومان بدهی همسرم به طلبكاران است كه ستاد دیه تاكنون مبلغ قابل توجهی از آن را تامین كرده است، اما بقیه را چشم به دستان پرمهر خیران و مردم نیك اندیش داریم.
وی اضافه كرد: همسرم 2 بار در زندان سكته كرده و یك طرف بدنش بی حس است، وضع روحی و جسمی مناسبی ندارد و با ویلچر حركت می كند.
زن دلشكسته كه مشكلات جسمی و روحی وی را در چنبره خود گرفته است، اضافه می كند: به جز بیماری سخت پسرم، خودم هم بیماری دیابت دارم و با زخم پایی كه ایجاد شده خطر زخم پای دیابتی تهدیدم می كند.
وی می گوید: البته زیر پوشش كمیته امداد هم هستیم و ماهانه 180 هزار تومان دریافت می كنم، اما با این همه گرفتاری خود، همسر و فرزندم به هیچ وجه كفاف نمی كند؛ از طرفی 300 هزار تومان نیز كرایه خانه پرداخت می كنم.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی نیز به ایرنا می گوید: مدتی است برای آزادی سرپرست این خانواده تلاش می كنیم و مبلغ قابل توجهی برای آزادی وی مصوب شده، اما هنوز كافی نیست.
رسول تقی پورتوضیح می دهد: بیش از 16 میلیون تومان نیز از بدهی های این زندانی غیرعمد را با تلاش ستاد دیه از طلبكاران گذشت گرفته ایم.
وی اضافه می كند: برای مراقبت از سلامتی زندانی مالی یاد شده، وی به بند بهداری منتقل شده و اقدامات لازم انجام می شود.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی همچنین در حضور خبرنگار ایرنا با پیگیری تلفنی از دستگاه های دولتی و غیردولتی به دنبال ایجاد چتر حمایتی بیشتر برای معیشت و درمان خانواده این زندانی محكوم مالی برمی آید.
مرد ویلچرنشین زندانی نیز می گوید: بیماری اوتیست فرزندم دغدغه و گرفتاری ما را افزایش داده، كسانی كه با این بیماری آشنا هستند می دانند مراقبت از چنین كودكانی بسیار سخت و دشوار است و كار یك نفر نیست.
«اِسرافیل. ا» اضافهمی كند: فكر خانواده و فقر مالی هم عذابم می دهد اما چه كنم كه در زندان كاری از دستم بر نمی آید البته خودم هم گرفتار بیماری و ویلچرنشین شدم.
وی می گوید: از مردم خیر و انسان دوست تبریز می خواهم مرا یاری كنند تا بیش از این خانواده ام شكنجه نشوند، چون تحمل چنین زندگی برای خود و خانواده بسیار سخت است.
وی ادامه می دهد: گرفتار قضا و قدر روزگار شدم و شرمنده كسانی هستم كه طلبكار هستند؛ آهی در بساط ندارم و همه چیزم را باخته ام؛ امید به كمك های ستاد دیه، خیران و مردم آذربایجان شرقی دارم.
به گزارش ایرنا آزادی زندانیان غیرعمد جرایم مالی در ماه مبارك رمضان سنت پسندیده ای است كه پس از گذشت سال ها توانسته مشاركت مردم و خیران را جلب و فرهنگ دستگیری از نیازمندان را در كشور نهادینه كند.
برگزاری سالانه جشن های گلریزان در شهرستان ها بارقه امیدی را برای بازگشت به زندگی این نوع خانواده ها ایجاد كرده است كه استقبال مردم و خیران می تواند زخم مصیبت های آنها را التیام بخشد.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی ددر ادامه با بیان اینكه ۵۳۰ زندانی جرایم غیرعمد با مبلغ بدهی ۱۵۲ میلیارد تومان در استان منتظر دست های پرمهر مردم هستند، می گوید: جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان امروز /یكشنبه/ ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۱.۳۰ تا ۲۳.۳۰در تالار معلم تبریز برگزار می‌شود.
تقی‌پور با بیان اینكه در صورت جمع‌آوری هفت میلیارد تومان در جشن گلریزان بقیه بدهی‌ها اعسار به تقسیط می‌شود، اضافه می كند: چشم امید زندانیان جرایم غیرعمد به كمك‌های خیران دوخته شده است.
وی با اشاره به اینكه تعداد كثیری از زندانیان جرایم غیرعمد سرپرست خانوار هستند، گفت: حضور نداشتن سرپرست در كنار اعضای خانواده، باعث از هم پاشیدن شیرازه این خانواده‌ها می‌شود.
تقی‌پور تشریح می كند: گذشت تعدادی از شاكیان از حق خود، كمك یك میلیارد تومانی خانواده‌های زندانی، اعطای تسهیلات به زندانیان در مجموع به ارزش چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و كمك سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی خیران باعث آزادسازی ۴۴۰ زندانی جرایم غیرعمد در سال گذشته شد.
وی معتقد است كه اصلاح قانون بیمه مبنی بر ضرورت داشتن بیمه برای رانندگی، اصلاح قانون چك و اجرای سیاست‌هایی برای محكومان مهریه باعث كاهش تعداد زندانیان جرایم غیرعمد شده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با بیان اینكه مردم استان از زمان های دور تا به امروز در كارهای خداپسندانه پیشقدم بوده اند، خواستار مشاركت همگانی در جشن گلریزان است.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم می گوید: كار خیران ارزشمند و ماندگار است و خداوند متعال در برابر آن پاداش مضاعفی در نظر خواهد گرفت و امیدواریم همه خیران در 29 اردیبهشت در جشن گلریزان شركت كنند، زیرا بهترین جا برای كمك رسانی است.
وی ادامه داد: در رابطه با تبلیغ و ترویج این كار ارزشمند تلاش های زیادی كردیم و جا دارد از تلاش های همه خیران استان قدردانی كنیم، زیرا هر زندانی كه به همت خیران آزاد و سر سفره افطار خانواده اش حاضر شود، دعا گوی شما خواهد بود.
رییس كل دادگستری آذربایجان شرقی نیز می گوید: امسال نیز همانند سال های گذشته جشن گلریزان همزمان با سراسر كشور در استان برگزار می شود و امیدواریم بهتر از سال های قبل در جمع آوری كمك های نقدی و غیر نقدی هموطنان برای آزاد سازی زندانیان محكوم جرایم غیر عمد و مالی قدم برداریم.
حجت الاسلام حكمتعلی مظفری یادآوری می كند: سال گذشته از مجموع 540 زندانی جرایم مالی و غیرعمد تعداد 440 نفر آزاد شدند.
جشن گلریزان، 29 اردیبهشت امسال مصادف با شب میلاد كریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) پس از افطار در تالار معلم تبریز برگزار می شود.
3093/518
گزارش: پیمان پاكزاد

سرخط اخبار استان‌ها