۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۳۱
کد خبر: 83318829
T T
۰ نفر

فرآيند اسكان و روند اجاره هتلها براي حج 98 تشريح شد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۳۱
کد خبر: 83318829
فرآيند اسكان و روند اجاره هتلها براي حج  98 تشريح شد

تهران- ايرنا- سرپرست اداره كل اسكان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زيارت توضيحاتي راجع به روند اجاره هتلها و فرايند اسكان حجاح 98 را بيان كرد.

به گزارش روز شنبه سازمان حج و زيارت؛ مرتضي اسدزاده درباره روند اجاره مسكن براي حجاج حج تمتع 98 گفت: همه ساله بعد از موسم حج تمتع، فرايند شناسايي هتلهاي جديد و ارزيابي خدمات و سپس انتخاب براي حجاج انجام مي گيرد.
وي افزود: فرايند ذكر شده از سوي كارشناسان اداره اسكان و از طريق كميسيون اجاره انجام مي گيرد كه بعد از تشخيص شرايط و بررسي هاي لازم، كار عقد قرارداد با مالك هتل صورت مي گيرد.
سرپرست اداره كل اسكان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زيارت در خصوص درجه بندي هتلهاي مكه مكرمه و مدينه منوره توضيح داد: هتلهاي موجود در شهرهاي مكه و مدينه بر اساس قوانين خاص آن كشور رتبه بندي شده و با شرايط خاص كشورهاي زيارتي درجه بندي مي شود.
اسدزاده افزود: با وجود درجه بندي ذكر شده در شهرهاي مكه و مدينه، فرايند اجاره هتلهاي موجود توسط كارشناسان با تجربه مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وي به تعيين گروههاي قيمتي براساس كيفيت هتلها اشاره كرد وگفت: گروه هاي قيمتي بر اساس شاخصهاي در نظر گرفته شده از سوي كارشناسان تعيين مي شود؛ امسال نيز همانند سنوات گذشته هتلهاي مكه مكرمه از لحاظ كيفيت و قدمت به 7 گروه قيمتي و هتلهاي مدينه منوره به 5 گروه قيمتي تقسيم بندي شده اند.
سرپرست اداره كل اسكان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه رعايت قوانين و مقررات كشور ميزبان در استفاده از هتلها ضروري است، گفت: در موسم حج تمتع حدود 3 ميليون زائر در شهرهاي مكه و مدينه حضور دارند كه اين تعداد جمعيتي موجب تعيين قوانين و مقرراتي در نحوه استفاده از هتلها خواهد شد كه همه حجاج بايد به قوانين در نظر گرفته شده پايبند باشند.
به گفته اسدزاده، طبق قوانين تعيين شده در عربستان سعودي سرانه متراژي هر زائر حدود 4 متر مربع تعيين شده است كه البته كشورها فقط مي توانند از هتلها يا ساختمانهايي براي اسكان استفاده كنند كه داراي مجوز و تاييديه اسكان حجاج از مبادي رسمي باشد.
وي همچنين به محدوديتهاي تامين مسكن در مدينه منوره اشاره كرد و افزود: به علت محدوديت هاي شديد در تامين محل مسكن در مدينه منوره، مدت اقامت در اين شهر 5 لغايت 6 روز تعيين شده و تاريخ هاي ورود و خروج هر ساختمان و هتل نيز از قبل بر اساس اجاره هتلها تعيين شده است.
سرپرست اداره كل اسكان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زيارت با اشاره به وضعيت اسكان در مدينه منوره توضيح داد: به دليل عدم ساخت و ساز هتلهاي جديد در مدينه منوره و محدوديتهاي موجود در اين رابطه، كيفيت هتلهاي مكه مكرمه بالاتر از مدينه منوره است.
اسدزاده به موضوع رقابتي بودن اجاره هتلها و سرعت عمل در اين خصوص اشاره كرد و گفت: براي انتخاب بهترين هتلها در شهرهاي مكه و مدينه يك نوع رقابت بين كشورهاي مختلف وجود دارد؛ كشورهايي همانند تركيه و عراق كه هم رديف ما هستند و فرهنگ مشابه اي با ما دارند در اين رابطه با ما رقابت مي كنند كه از اين حيث نيز توانستيم امسال هتلهاي مناسبي را در زمان مناسب تهيه كنيم.
وي خاطرنشان كرد: در سال جاري به دليل اقدام و اعزام بموقع و مذاكرات ثمر بخش اعضا كميسيون اجاره هتلها، شاهد روند مناسب تري در انعقاد قرادادها بوديم.
سرپرست اداره كل اسكان حج و عمره و عتبات سازمان حج و زيارت اضافه كرد: هتلهايي كه امسال براي حجاج اجاره شده است در سال گذشته با قيمت بالاتري اجاره شده بود و اين به سبب اقدامات و اعزام بموقع اعضا كميسيون بوده است.
به گفته اسدزاده، اقدامات صورت گرفته در اجاره هتلها موجب تخفيف مناسبي در هزينه ها شده است.
وي در خصوص تعداد هتلها و سرانه اسكان حجاج اظهار كرد: براي حج تمتع 98 جمعا 101 هتل تهيه شده كه 79 هتل در مكه و 22 هتل در مدينه منوره اجاره شده است؛ البته در صورت افزايش احتمالي ويزاي حج و تعداد زائران، به تناسب به تعداد هتلهاي ما اضافه خواهد شد.
اسدزاده با بيان اينكه سرانه اسكان در مكه و مدينه هركدام در حدود 4 متر مربع است، تصريح كرد: سقف اسكان در هر اتاق در مكه مكرمه حداكثر 4 نفر و در مدينه منوره حداكثر 5 نفر تعيين شده است.
وي در پايان به تعداد حجاج مدينه قبل و مدينه بعد اشاره كرد و افزود: در حج تمتع امسال 53.5 درصد مدينه قبل و 46.5 درصد مدينه بعد هستند.
اجتمام *1933*1095*1193

سرخط اخبار جامعه