۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83318392
T T
۰ نفر
دستگاه استخراج عسل بااستفاده از انرژي خورشيدي در مشهد ساخته شد

مشهد- ايرنا- يك دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه فردوسي مشهد با توجه به زمينه و امكانات مناسب زنبورداري و همچنين فراهم بودن منابع خورشيدي در ايران موفق به ساخت دستگاه استخراج كننده عسل به كمك انرژي خورشيدي شد.

محمد عباسپور كه دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك بيوسيستم گرايش انرژيهاي تجديد پذير دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد است روز شنبه در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به علاقه اي كه از دوران دانش آموزي به ماشين آلات كشاورزي داشتم و همچنين با آشنايي با تعدادي از زنبورداران و مشاهده مشكلات آنها سعي در ساخت دستگاهي براي كاهش مشكلات آنها كردم.
وي افزود: بر همين اساس در قالب پايان نامه دوره كارشناسي ارشد تصميم به ساخت اين وسيله گرفتم و مدت شش ماه وقت صرف ساخت آن كردم.
او ادامه داد: به هنگام استخراج عسل از كندو بيشتر مومها شكسته مي شوند و سپس زنبورها براي بازسازي آن نياز به استفاده بيشتر از عسل دارند و براي ساخت هر يك كيلوگرم موم، نياز است تا زنبورها بين 10 تا 12 كيلوگرم از عسل توليدي را به مصرف برسانند لذا اگر موم ها كمتر دچار شكست شوند عسل بيشتري براي زنبوردار باقي مي ماند.
اين دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: در نمونه برقي اين دستگاه براي استخراج عسل نياز است تا كندوها به محل مناسب كه داراي برق باشد منتقل شوند و اين جا به جايي باعث استرس به زنبور خواهد شد همچنين بعضي از زنبورداران با بردن دستگاه موتور برق به زنبورستانها عمل استخراج عسل را انجام مي دهند كه اين دستگاهها با توليد سر و صدا وهمچنين دود زياد باعث آلودگي محيط زيست مي شوند.
عباسپور افزود: برهمين اساس و با توجه به علاقه كشاورزان و زنبورداران به استفاده از دستگاههاي برقي، سيستمي در نظر گرفته شد تا دستگاه به گونه اي طراحي شود تا با استفاده از انرژي نور خورشيد و در محل زنبورستان، عمل استخراج عسل با كمترين خسارت انجام شود.
وي ادامه داد: در اين روش با توجه به حركت يكنواختي كه در دستگاه وجود دارد بيش از 90 درصد عسل توليد شده بدون شكست موم از قابها تخليه مي شود.
اين دانشجوي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: ساخت اين دستگاه در صورت فراهم بودن امكانات كمتر از يك هفته طول مي كشد و نمونه اوليه آن حدود 20 ميليون ريال هزينه در بر داشته است كه در صورت توليد انبوه آن زمان ساخت و هزينه كمتر خواهد شد.
عباسپور با اشاره به وجود تقاضا براي خريد اين دستگاه در بازار گفت: اين دستگاه مورد نياز بيشتر زنبورداران خرد است و به همين دليل داراي بازار خوبي است ضمن آن كه به جاي كمي نيازدارد.
لازم به ذكر است كه اين دانشجو پايان نامه كارشناسي ارشد خود را نيز به همين موضوع اختصاص داد و توانست از آن با عنوان ' توسعه و ارزيابي دستگاه استخراج ‌كننده‌ فتوولتائيك عسل' با موفقيت دفاع كند.
استان خراسان رضوي دو هزار و 500 نفر زنبوردار و تعداد 250 هزار كلني زنبور عسل دارد و ساليانه دو هزار تن عسل و ديگر محصولات عسل شامل ژل رويال ، بره موم، گرده گل و موم در اين استان توليد مي شود.
1922/2030

سرخط اخبار استان‌ها