۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۷
کد خبر: 83314200
T T
۰ نفر
ارز نیمایی جایگزین دلار 4200 درحد پیشنهاد باقی ماند

تهران - ایرنا - عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینكه موضوع طرح جایگزینی ارز نیمایی بجای دلار4200 در حد پیشنهاد باقی مانده است، تاكید كرد: كاغذ كتاب و مطبوعات همچنان جزو كالای اساسی و با دلار 4200 تومان تامین خواهد شد.

«غلامرضا كاتب» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، افزود: آنچه روز گذشته در جلسه مشترك كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با وزیر و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد این بود كه كاغذ كتاب و مطبوعات همچنان با ارز 4200 تومان تامین شود.

** پیشنهاد جایگزینی ارز نیمایی به جای 4200 تومانی برای واردات كاغذ
نماینده مردم گرمسار توضیح داد: در جلسه كمیسیون فرهنگی مجلس برخی اعضای كمیسیون فرهنگی این موضوع را مطرح شد كه افرادی با ارز 4200 تومان كاغذ وارد می كنند، اما آن را با نرخ آزاد توزیع و یا انبار كرده اند به همین دلیل بهتر است كه ارز نیمایی جایگزین ارز 4200 تومانی برای واردات كاغذ شود.
كاتب اضافه كرد: اما این موضوع در حد پیشنهاد باقی ماند و هیچ تغییری در تامین كاغذ با ارز 4200 تومانی رخ نداد.
سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: قرار شد ارز 4200 تومانی درحوزه كاغذ حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شود.
این در حالی است كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره تغییر نكردن قیمت كاغذ با ارز دولتی نوشت: كاغذ كتاب و مطبوعات همچنان در كالای اساسی و با دلار 4200 تومان خواهد بود.
سیدعباص صالحی امیری در این توییت افزود: پس از حدود دو ماه این نتیجه قطعیت یافت، دراین مدت بازار كاغذ در ابهام و ملتهب بود . از امروز انبارهای پنهان و كاغذهای گمرك گشوده خواهد شد.
صالحی در این توئیت از « ضرورت مضاعف» شفافیت، نظارت دقیق و برخورد قاطع با متخلفان سخن گفت.
به گزارش ایرنا، رئیس كارگروه ساماندهی كاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به جلسه با معاون اول رئیس جمهوری، از باقی ماندن ارز تخصیصی به كاغذ نشر و مطبوعات با قیمت چهار هزار و 200 تومان خبر داده بود. حسین انتظامی دراین باره گفت: در نشست مشتركی كه به همت اسحاق جهانگیری و با حضور مسئولان همه دستگاه‌های مرتبط با كاغذ از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بانك مركزی و نمایندگان حوزه‌های نشر و مطبوعات برگزار شد، پیشنهاد مشترك وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن، تجارت (صمت) بررسی شد و با توجه به تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مساله كاغذ حوزه فرهنگ، مقرر شد ارز تخصیصی برای مصرف كاغذ نشر و مطبوعات، همچنان 4200 تومانی باقی بماند.
حسین انتظامی در مورد سایر مصوبات این جلسه كه به ریاست دكتر جهانگیری تشكیل شد، توضیح داد: در این جلسه بر وظیفه نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نحوه توزیع این كاغذها تاكید شد. همچنین مقرر شد كاغذهای موجود در گمرك، ظرف دو هفته ترخیص و توزیع شوند.
در این جلسه همچنین بر رفع موانع و افزایش میزان تولید كاغذ توسط كارخانجات داخلی به عنوان یك سیاست مبنایی تاكید شده است.
فراهنگ ** 9012 ** 1355

سرخط اخبار اقتصاد