۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83314074
T T
۰ نفر

مصوبات جدید كارگروه ساماندهی كاغذ منتشر شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83314074
مصوبات جدید كارگروه ساماندهی كاغذ منتشر شد

تهران - ایرنا - همزمان با برگزاری سیزدهمین نشست كارگروه ساماندهی كاغذ با دستور جلسه «بررسی وضعیت كاغذ» با حضور اعضا، 13بند در حوزه كاغذ به تصویب رسید.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این جلسه با حضور حسین انتظامی رئیس كارگروه كاغذ و اعضای كارگروه تشكیل شد.
در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر، ١٣ بند در حوزه كاغذ مصوب شد.
مصوبات این جلسه به شرح زیر است:
١- همه دستگاه‌های عضو كارگروه، همچنان اطلاعات خود را در فایلی كه دبیرخانه كارگروه تهیه كرده، قرار دهند تا اطلاعات، یكسان و یكپارچه شود زیرا اطلاعات ناهماهنگ، تولید ناكارآمدی می‌كند.
٢- یك كمیته 3 نفره مركب از نمایندگان دبیرخانه، سازمان حمایت و سازمان تعزیرات تشكیل شود تا به‌صورت تلفنی، موارد مهم تعزیراتی را پیگیری كنند و سپس نامه‌نگاری را برای مستندسازی اقدامات انجام دهند.
٣- اداره كل مطبوعات داخلی و دفتر كتاب و كتابخوانی، با بازرگانانی كه كاغذ با ارز دولتی (چه قبل از تشكیل كارگروه و‌چه پس از آن) وارد كرده اند تماس فوری بگیرند و ضمن تحویل گرفتن كاغذهای مانده، آنان را از عواقب فروش بدون تأیید مطلع كنند.
٤- درخواست های جدید بازرگانان متخلف پذیرش نشود و چنانچه تقاضاهای قدیم شان هنوز گشایش اعتبار نشده، در مكاتبه دبیرخانه با وزارت صمت و بانك مركزی متوقف شود.
٥- تقاضای ابطال كارت بازرگانی متخلفان بررسی شود.
٦- نماینده گمرك در ترخیص حدود 6000 تن كاغذ موجود در گمركات تسریع كند و‌ چنانچه هر پرونده مشكلی دارد فوراً تلفنی به دبیرخانه اطلاع دهد تا پیگیری شود.
٧- دو اداره كل ذیربط در وزارت فرهنگ، در صدور حواله برای كاغذهای مرتبط با ردیف قبل تسریع كنند تا التهاب بازار فروكش كند.
٨- از ترخیص كالاهای كاغذ لوكس كه به اسم روزنامه ای و تحریر، مجوز گرفته اند و سپس تغییر داده اند، خودداری شود.
٩- تا چهارشنبه فهرست متقاضیان زینك برای زینك های وارداتی كه توسط واردكننده، پیش فروش شده، توسط مدیركل محترم چاپ ونشر بررسی و تایید شود و به جای موارد غیر تاییدی، ناشران و مطبوعات معرفی شوند (مشروط به واریز آنی وجه آن) و فهرست كل زینك توزیعی منتشر شود. ضمنا قیمت گذاری زینكها توسط كمیته تخصصی كارگروه و ‌با عضویت سازمان حمایت انجام گیرد تا كالا معطل فرایند قیمت گذاری نشود.
١٠- از نماینده بانك مركزی، سوال شود كه چرا متقاضیانی كه در مرحله تامین ارز هستند هم نیمایی می‌شود؟
١١- با توجه به آن كه نیاز وارداتی بخش فرهنگ (مطبوعات و كتاب) ٩0 هزار تن (تقریبا ٩0 میلیون دلار) است، پیگیری های لازم برای ارز 4200 انجام شود.
١٢- در جلسه ستاد تنظیم بازار، نمایندگان همه دستگاه ها تاكید كنند كه حتی در صورت خارج شدن كاغذ از گروه یك، تایید تقاضاهای واردات در استانها را چه تدبیری دارد؟ و همچنین نظارت بر توزیع كاغذهایی كه توسط كارگروه، تایید شده و بتدریج وارد می‌شود.
١٣- كمیته تخصصی كارگروه به دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت برای بررسی و تایید قیمتهای پیشنهادی واردات كاغذ دفترچه های بیمه درمانی كمك كند.
به گزارش ایرنا، رئیس كارگروه ساماندهی كاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به جلسه با معاون اول رئیس جمهوری، از باقی ماندن ارز تخصیصی به كاغذ نشر و مطبوعات با قیمت چهار هزار و 200 تومان خبر داده بود. حسین انتظامی دراین باره گفت: در نشست مشتركی كه به همت اسحاق جهانگیری و با حضور مسئولان همه دستگاه‌های مرتبط با كاغذ از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بانك مركزی و نمایندگان حوزه‌های نشر و مطبوعات برگزار شد، پیشنهاد مشترك وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن، تجارت (صمت) بررسی شد و با توجه به تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مساله كاغذ حوزه فرهنگ، مقرر شد ارز تخصیصی برای مصرف كاغذ نشر و مطبوعات، همچنان 4200 تومانی باقی بماند.
حسین انتظامی در مورد سایر مصوبات این جلسه كه به ریاست دكتر جهانگیری تشكیل شد، توضیح داد: در این جلسه بر وظیفه نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نحوه توزیع این كاغذها تاكید شد. همچنین مقرر شد كاغذهای موجود در گمرك، ظرف دو هفته ترخیص و توزیع شوند.
در این جلسه همچنین بر رفع موانع و افزایش میزان تولید كاغذ توسط كارخانجات داخلی به عنوان یك سیاست مبنایی تاكید شده است.
رئیس كارگروه ساماندهی كاغذ در عین حال از جمع بندی جلسه برای برخورد جدی با واردكنندگان متخلف خبر داد و با اشاره به ماموریت ویژه دستگاه‌های نظارتی، افزود: مقرر شد با افرادی كه با ارز دولتی كاغذ وارد كرده‌اند و آن را خارج از نظارت وزارت فرهنگ یا با نرخ‌ آزاد توزیع و یا انبار كرده‌اند با جدیت برخورد شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت ،معدن و تجارت خواست در خصوص مشكلات كاغذ اقدامات لازم را بعمل آورند.
دراین راستا علاوه برتشكیل جلسات مشترك میان وزیر فرهنگ و صمت ، جلساتی نیز با حضور كارگروه ساماندهی كاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فراهنگ ** 9211 ** 1355

سرخط اخبار اقتصاد