۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83312989
T T
۰ نفر

خودرو دست دوم چین، رقیب جدی بازار خودروسازی جهان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83312989
خودرو دست دوم چین، رقیب جدی بازار خودروسازی جهان

پكن- ایرنا- چین در یك اقدام ابتكاری دیگر برای حراست از رشد صنایع خودروسازی و بهبود وضعیت بازار این كشور، صادرات خودروهای دست دوم را آزاد اعلام كرده است تا به این صورت هم بر صادرات خود افروده و هم در جنگ تجاری با آمریكا، برگ جدیدی رو كرده باشد.

به گزارش ایرنا صادرات خودروهای دست دوم می تواند برای بازار چین بسیار مفید باشد زیرا مردم این كشور نسبت به كشورهای دیگر، علاقه بیشتری به خرید خودروهای دست اول و نو دارند و خودروهای دست دوم زیادی كه وجود دارد می تواند به خارج از چین صادر شود.
در واقع خودروها در چین پس از خرید بلافاصله دچار افت قیمت می شوند و با نظرداشت تولید و عرضه فراوان خودروهای داخلی و خارجی در بزرگترین بازار خودرو جهان، همیشه مشتریان زیادی برای خرید خودروهای دست اول هستند برعكس تعداد كمی از چینی ها به خرید خودروهای دست دوم علاقه نشان می دهند.
افزون بر این در برخی از شهرها نظیر پكن خرید و فروش خودرو دست دوم بسختی امكان پذیر است زیرا بر اساس سهمیه بندی های موجود، هر فرد فقط می تواند صاحب یك پلاك خودرو باشد و خودرو خود را فقط می تواند به كسی بفروشد كه دارای پلاك باشد.
چین مدتی است كه افت بازار خودرو را تجربه می كند برای همین وزارت بازرگانی حتی اقدام به كاهش مالیات برای خرید خودرو كرد تا بتواند رشد بازار را حفظ كند.
در واقع برای اولین بار از سال 1990 میلادی به این طرف بازار خودرو چین دچار افت شده است و برای همین یكی از طرح های ابتكاری این بوده است كه صادرات خودروهای دست دوم آزاد شود تا بتوان مشتریان بیشتری برای خرید خودروهای جدید تشویق كرد.
بر اساس آمار اتحادیه فروشندگان خودروی چین، تعداد معاملات خودروهای دست دوم در این كشور در سال 2018 به 13 میلیون و 20 هزار دستگاه رسیده است در حالی كه در همین سال 28 میلیون و 80 هزار دستگاه خودرو نو در بازار چین به فروش رفته است.
وزارت بازرگانی چین در آخرین اقدام خود برای تقویت صنعت خودرو، صادرات خودروهای دست دوم را در 10 استان این كشور از جمله پكن، شانگهای و گوانگ دونگ آغاز كرده است این اقدام با هدف توسعه فروش داخلی و گسترش فعالیت در بازار خودروی این كشور انجام شده است.
در بیانیه وزارت بازرگانی چین در همین ارتباط آمده است این وزارتخانه به زودی شركت‌های دارای مجوز صادرات خودرو های دست دوم را معرفی می كند و همچنین خواستار آزمایش این خودروها از لحاظ امنیت و كیفیت پیش از صادرات آنها شده است.
افزون بر اینها شركت های چینی سالها است كه بهترین و خبره ترین طراحان خودرو را بكار گرفته اند تا بتوانند تولیداتی جدید را به بازار عرضه كنند و ظاهرا در این امر موفق هم بوده اند و هر روز یك مدل جدید از این خودروها راهی بازار می شود و مشتریان هم به خرید آنها علاقه نشان داده اند.

** تجربه كشورهای دیگر
كشورهایی از اروپای غربی و همچنین ژاپن توانسته اند پیش از این در عرصه صادرات خودروهای دست دوم گام های بلند بردارند اما چین مسلما با امتیازاتی كه ارایه می كند بزودی یك قدرت نوظهور در این قلمرو خواهد بود و كشورهای كمتر توسعه یافته و در حال رشد و بازارهای آنها را هدف قرار خواهد داد.
كارشناسان معتقد هستند در حالی كه كشورهای اروپایی و حتی ژاپن، تمركز را در صنعت خودرو سازی بر كیفیت گذاشته اند چین بیشتر روی كمیت توجه دارد و تولید سالانه حدود 27 میلیون خودرو در چین، گویای این ادعا است.
چین سال 2009 میلادی 14 میلیون خودرو سواری و تجاری تولید كرده است اما این رقم در سال 2018 به 27 میلیون و 700 هزار دستگاه رسیده است بیشترین آمار تولید خودرو در چین با تولید 29 میلیون خودرو مربوط به سال 2017 میلادی است.
در حال حاضر برخی خودروهای دست دوم ژاپن حتی در چین هم به فروش می رسند دولت چین مجوز واردات این خودروها را به عمر كمتر از 10 سال آنها منوط كرده است.

** دیدگاه كارشناسان
'وو شیان گان' از كارشناسان حوزه صنعت خودرو چین پیش بینی می كند كه با آزادسازی صادرات خودرو دست دوم به خارج، چین بتواند در بازارهای برخی از كشورهای آسیایی از جمله در آسیای غربی، افغانستان، كشورهای آفریقایی و در خاورمیانه فعالتر شود و در زمینه صدور این خودروها به این بازارها گام های برجسته ای بردارد.
او می گوید: در هر صورت به نظر می رسد كه چین با این اقدام جدید بتواند صنایع مادر را تقویت كند و به رشد صنایع مرتبط كمك نماید و همزمان بتواند رشد بازار خودرو را حفظ كند و مشتریان را با امتیازات جدید در داخل جذب كند و در خارج نیز بازارهای تازه ای برای خود جستجو نماید.
'وو ' افزود: در كنار اقدام چین برای صادرات خودرو دست دوم كه طبیعتا مزایای زیادی برای این كشور دارد و ضمن درامد زایی و اشتغالزایی باعث بازگشت رشد به بازار فروش خودرو می شود، كشورهای خریدار خودرو باید برای خرید آنها اقدام كنند.
خودروهای ساخت چین از لحاظ مرغوبیت فاصله فراوانی با خودروهای كشورهای پیشرفته نظیر آلمان و یا ژاپن دارند عمر مفید كاركرد خودروهای چینی بسیار كوتاهتر است و اصولا این خودروها سه تا پنج سال پس از استفاده بتدریج دچار نقایص فنی مختلف می شوند كه خریداران باید این نكته را مورد توجه قرار دهند.
كارشناسان می گویند موضوع تامین قطعات یدكی این خودروها هم مهم است و بازارهایی كه برای ورود خودروها اقدام می كنند باید با دقت با برگه های فنی و مساله قطعات یدكی این خودروهای ساخت چین برخورد كنند تا پس از فروش مشتری مجبور به قبول مشكلات فراوان برای تعمیر آنها از جمله تامین لوازم یدكی نشود.
اما 'لیو بینان' كه یك آموزشگاه رانندگی و خرید و فروش خودرو دست دوم دارد زیاد با این طرح موافق نیست و معتقد است امكان صادرات خودروهای دست دوم می تواند باعث كسادی بازار این خودروها در چین شود.
او كه در یكی از بازارهای بزرگ خودروهای دست دوم در شمال پكن مشغول به فعالیت است می گوید بیشتر مشتری های خودروهای دست دوم در چین خارجی های مقیم این كشور هستند زیاد انها این نوع خودروها را برای مدت كوتاهی می خواهند و خرید خودرو نو به نفع آنها نیست.
به هر حال نمونه‌های دست دوم خودروهای چینی از قیمت بسیار كمتری نسبت به نمونه صفر كیلومتر آن برخوردار است، اما مطمئنا اگر در خرید دقت كافی نشود، مشكلات عدیده این نوع خودروها می‌تواند گریبانگیر خریدار شده و ضررهای مالی فراوانی به همراه داشته باشد.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان