۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83312866
T T
۰ نفر

سوء تفاهمی كه باعث نزدیكی دو ملت شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۶
کد خبر: 83312866
سوء تفاهمی كه باعث نزدیكی دو ملت شد

تهران- ایرنا- به رغم شكل گیری موجی از تبلیغات منفی به یك مصاحبه «عباس عراقچی» معاون وزیرخارجه ایران در مورد مهاجران افغان ، نه تنها خدشه ای به روابط دو كشور وارد نشد بلكه با برطرف شدن سوء تفاهم ایجاد شده، عواطف، احساسات برادرانه و روابط دوستانه دو ملت نیز افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، توضیحات تكمیلی عراقچی در باره مهاجرین افغان بازتاب گسترده و مثبتی در رسانه های افغانستان داشت بطوریكه حمایت ملت ایران از مهاجرین افغان، فضای مانور را از رسانه های حقوق بگیر آمریكا در منطقه گرفت.
از این رو با توجه به واكنش مقامات افغان به اظهارات عراقچی می توان گفت بر خلاف هجمه های تبلیغاتی علیه این اظهارات درمورد افغان های مقیم ایران، بر طرف شدن سوء تفاهم ها موجب تحكیم هرچه بیشتر روابط برادرانه دو كشور شده است.
به دنبال سخنان تكمیلی عراقچی، حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان در حساب توئیتری خود از ملت ایران و شخصیت های فرهنگی ، فرهیختگان و ائمه جمعه و جماعات كشورمان به خاطر حمایت از مهاجرین افغان تقدیر و تشكر كرد.
وی ارتباطات دو دولت را در همه زمینه ها حسنه و رو به جلو خواند.
معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، (20 اردیبهشت) در گفت ‌و گو با ایرنا، از واكنش‌ها و اظهار نظرها درباره سخنانش ابراز تعجب كرد و انتقادها را ناشی از برداشت‌های غلط خواند.
عراقچی تصریح كرد «بحث مهاجرین و پناهندگان یك بحث بین‌ المللی است و مدیریت و تامین هزینه‌ های مربوط به آن نیز یك مسئولیت بین ‌المللی به شمار می ‌رود.»
وی كشورهای اروپایی را ملزم به ادا كردن سهم خود در پذیرایی از مهاجران دانست و افزود این كار می‌ تواند در قالب پرداخت هزینه‌ ها یا به شكل پذیرش بخشی از مهاجران و پناهجویان در كشورهای اروپایی انجام شود.
«حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان گفت كه بیشتر پناهندگان افغان ساكن كشورهای ایران و پاكستان هستند.
به گفته وی، سال 2018 میلادی تعداد مهاجرین افغان در ایران دو میلیون و 450 هزار نفر اعلام شده است كه تنها 30 هزار نفر از آنان اقامت طولانی مدت دارند و حدود یك میلیون افغان نیز فاقد مدرك معتبر هستند؛ این آمار در سال جاری به بیش از سه میلیون نفر رسیده است.
**آساق**9470**1663**
۰ نفر