تحکیم روابط فرهنگی ایران و افغانستان رسالت رسانه‌هاست

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به روابط و مناسبات فرهنگی میان ایران و کشورش تاکید کرد: رسالت رسانه‌هاست که این روابط را صمیمی‌تر، بیشتر و مستحکم‌تر کنند.

محمد رسول باوری معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان که همراه هیات بلند پایه مقامات افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بود در مدت اقامت خود در تهران با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) از بخش های مختلف این رسانه بازدید کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان اینکه روابط متعددی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی  بین ایران و افغانستان وجود دارد، رسالت رسانه ها را در این میان تحکیم، توسعه و نزدیک تر کردن این روابط در جهت توسعه و تعمیق ارتباطات کشورها عنوان کرد.

معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان ادامه داد: توسعه و تحکیم روابط می تواند به شیوه های گوناگون و از راه های مختلف از طریق رسانه ها با توسعه ابعاد فرهنگی آن بین رسانه های دو کشور محقق شود.

باوری تنظیم تفاهم نامه های فرهنگی میان رسانه ها را از دیگر راهکارهای پیشنهادی دانست و گفت: در کنار تمام این ها نباید از نقش مهم «رفت و آمد» غفلت کرد، در زبان پشتویی در افغانستان یک نیم بیت از یک شعر هست با عنوان اینکه «محبت با رفت و آمد زیاد می شود»، بنابراین رفت و آمدهای فرهنگی بین دو کشور در این زمینه تاثیر دارد.

این استاد دانشگاه افغانستان با اشاره به فعالیت خانه ادبیات افغانستان در ایران گفت: فارغ التحصیلان زیادی در رشته های مختلف از مراکز علمی ایران اکنون در افغانستان فعالیت های متنوع هنری دارند، از جمله هنرمندی به نام صحرا کریمی که رئیس افغان فیلم است و در ایران تحصیل کرده است.

وی در مورد توسعه این نوع فعالیت و مراکز فرهنگی به سایر رشته ها از جمله سینما گفت: با سفیر افغانستان صحبت می کنیم تا روابط بین نهادهای فرهنگی و افغان های فعال در این نهادهای مختلف در ایران با همتایان خود بیشتر شود تا با توسعه این روابط بتوانیم مراکز و نهادهایی چون خانه ادبیات افغانستان را درسایر رشته ها در ایران فعال کنیم.

باوری ضمن بازدید از بخش های مختلف ایرنا با محمدرضا نوروزپور مدیرعامل این خبرگزاری دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha