۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵
کد خبر: 83312572
T T
۰ نفر
ارقام جدید برنج با هدف بهبود كمیت و كیفیت تولید معرفی می شود

رشت - ایرنا - رئیس مؤسسه تحقیقات برنج كشور از معرفی ارقام برنج متحمل به كم آبی و خشكی ویژه استان های شمالی به كشاورزان طی امسال و سال آینده خبر داد و گفت: ارقام جدید برنج با هدف بهبود كمیت و كیفیت تولید محصول ایرانی و حفظ پایداری تولید، معرفی می شوند.

مریم حسینی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینكه برای حفظ پایداری تولید برنج در استان های شمالی نیازمند ارقام متحمل به خشكی هستیم، افزود: در همین راستا، ارقام جدید برنج كه متحمل به شرایط كم آبی و تنش های غیر زیستی باشند، معرفی می شوند.
وی با بیان اینكه اصلاح این ارقام كه منشا ژنتیكی ارقام محلی ایرانی را دارند، حاصل پروژه مشترك با پژوهشكده كشاورزی هسته ایست، تصریح كرد: در صورت وجود تنش خشكی و شرایط كم آبی این ارقام دچار نقصان عملكرد نشده و به تولید برنج كشور لطمه ای وارد نخواهد شد؛ از طرفی كیفیت پخت و عطر و طعم این ارقام مشابه ارقام محلی است.
حسینی خاطرنشان كرد: این ارقام هنوز نام گذاری نشده و مراحل پایانی فرآیند معرفی و نام گذاری را طی می كنند.
وی به ارقام جدید معرفی شده طی سال گذشته و امسال اشاره و بیان كرد: ارقام رش و تیسا در سال 97 و رقم انام در سال 98 به جامعه شالیكاری كشور معرفی شد كه عملكرد مناسب، كیفیت پخت مشابه ارقام محلی، پاكوتاه و متحمل به ورس و زودرس از ویژگی های آنهاست.
حسینی با تاكید بر اینكه این ارقام خاصیت كودپذیری بالاتری داشته و پتانسیل عملكرد خوبی دارند، اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به پاكوتاهی، در زمان وزش باد و باران، ورس نكرده و افت عملكرد حاصل از ورس را نخواهند داشت و این در حالیست كه از نظر كیفیت پخت، عطر و طعم بسیار مشابه ارقام محلی دارند.
وی در توضیح برنامه های دیگر برای معرفی ارقام جدید در موسسه تحقیقات برنج افزود: در راستای بهبود كمیت و كیفیت تولید برنج كشور، برنامه معرفی ارقام جدید را به گونه ای تنظیم كرده ایم كه ضمن سرعت بخشیدن به معرفی ارقام، صفات تعیین كننده كیفیت پخت متناسب با سلیقه مصرف كننده در كنار عملكردی بالا و زودرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته حسینی؛ پس از معرفی ارقام جدید، موسسه با همكاری بخش اجرا ارقام را در مزارع كشاورزان مورد پایش قرار می دهد و در سال زراعی جاری نیز، ارقام جدید در مزارع تعدادی از كشاورزان استان های گیلان و مازندران كشت شده و توسط محققان و كارشناسان پایش خواهد شد.
وی ابراز امیدواری كرد كه با جلب رضایت كشاورزان و مصرف كنندگان، این ارقام سطح مناسبی را طی سال آینده به خود اختصاص دهند و ضریب نفوذ ارقام جدید برنج افزایش یابد كه طرح های تحقیقی - ترویجی، تحقیقی - توسعه ای و مزارع الگویی با همكاری سازمان های جهاد كشاورزی استان های شمالی برای تحقق این امر در دست اجراست.
وی خاطرنشان كرد: موسسه تحقیقات برنج در تلاش است با معرفی ارقام جدید و بسته های بهزراعی در جهت افزایش تولید برنج و نیز افزایش ضریب خود اتكایی گام هایی موثر بردارد و علاوه بر معرفی ارقام، تولید بذرهای طبقات پایه و پرورشی را بر عهده دارد و برای تولید بیشتر بذر گواهی شده در سال زراعی جدید سطح تولید بذرهای پایه را به بیش از دو برابر افزایش داده است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج همچنین ابراز امیدواری كرد كه بسته های بهنژادی و بهزراعی این موسسه و همكاری نزدیك با معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزی و سازمان های جهاد كشاورزی، بتواند برای بهبود تولید برنج كشور موثر واقع شود.
سالانه یك میلیون و 200 هزار تن شلتوك از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدكننده ارقام بومی و باكیفیت برنج در كشور است و با 238 هزار هكتار اراضی شالیزاری، رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زیركشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی كاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های كیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است كه در شالیزارهای گیلان كشت می شود. بیشترین رقم های كشت شده برنج در این استان، رقم های كیفی هاشمی و علی كاظمی است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیركشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.
موسسه تحقیقات برنج كشور در سال 1372 به مركزیت استان گیلان تاسیس و در سال 1373 به طور رسمی شروع به كار كرد. این موسسه دارای پنج بخش اصلاح و تهیه بذر خاك و آب، گیاهپزشكی، فنی مهندسی كشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی است ، همزمان معاونت موسسه با بخش های تحقیقاتی مشابه ستاد، در شهرستان آمل نیز تاسیس شد.
ستاد موسسه و معاونت تحقیقات برنج كشور دارای ۵۰ عضو هیأت علمی و محقق در تخصص های مختلف می باشد و هدایت فعالیت های تحقیقاتی برنج سراسر كشور نیز به عهده این موسسه است.
نتایج حاصل از تحقیقات برنج در زمینه های مختلف از طریق اجرای طرح های تحقیقی ترویجی و طرح های مشابه و متعاقب ان انتشار گزارش های پژوهشی به طور مستقل و نشریات ترویجی با همكاری سازمان جهاد كشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهره برداری به شالیكاران انتقال می یابد.
ایران دارای ارقام محلی بسیار خوش كیفیت است كه از ذخائر ژنتیكی ارزشمند محسوب می شوند. این موسسه ذخائر ژنتیكی ارزشمند برنج های ایرانی را جمع آوری، حفط و احیا كرده است. از این ذخائر ارزشمند برای معرفی ارقام جدید برنج استفاده های فراوانی می شود.
7296/2007

سرخط اخبار اقتصاد