۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۹
کد خبر: 83307019
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

رسانه های عربی:ایران اجرای برخی بندهای برجام را متوقف كرد

تهران-ایرنا-رسانه های عربی منطقه و بخش عربی رسانه های جهانی با بازتاب اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در نشست امروز چهارشنبه هیات وزیران گزارش دادند: ایران اجرای برخی بندهای توافق هسته ای (برجام) را متوقف كرد.

به گزارش ایرنا،بخش عربی خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام كرد كه ایران اجرای برخی بندهای توافق هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.
بخش عربی شبكه خبری روسیا الیوم گزارش داد: ایران به سفرای كشورهای پایبند به برجام اعلام كرد كه امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
شبكه الجزیره نیز گزارش كرد كه «حسن روحانی» رئیس جمهوری اعلام كرد كه خروج از توافق هسته ای برای ایران و جهان خطرناك است و ما از توافق هسته ای خارج نمی شویم و امروز یك گام جدید در چارچوب توافق هسته ای اتخاذ كردیم.
خبرگزاری رسمی قطر (قنا ) هم گزارش داد : شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای ضمن اعلام كاهش برخی تعهدات ایران در برجام به كشورهای باقی مانده در این توافق شامل روسیه ، چین ، آلمان ، انگلیس و فرانسه 60 روز فرصت داد تا به تعهدات خود در برجام عمل نمایند.
این خبرگزاری در خبر دیگری اعلام كرد كه رییس جمهوری ایران در سخنانی به این مناسبت تاكید كرد كه از توافق هسته ای خارج نمی شویم اما اعلام می كنیم كه برخی تعهدات خود را بر اساس بندهای برجام تعلیق می كنیم .
وی گفت كه ایران حاضر به گفت وگو در چارچوب توافق هسته ای است و لا غیر.
روزنامه القدس العربی در خبرفوری در پایگاه خبری این روزنامه نوشت كه ایران به قدرت های جهانی اعلام كرد كه پایبندی خود به برخی بندهای توافق هسته ای را متوقف می كند.
شبكه خبری المیادین با پوشش سخنان دكتر روحانی گزارش داد: ایران به كشورهای باقی مانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود مهلت داد و اعلام كرد كه توافق هسته ای هرگز به آن چیزی كه آمریكا می خواهد، تبدیل نخواهد شد.
خبرگزاری اسپوتنیك با پوشش سخنان رئیس جمهوری ایران در خبری فوری گزارش داد روحانی به كشورهای اروپایی هشدار داد و اعلام كرد كه اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت فرستاده شود، با پاسخ قاطع ایران روبه رو خواهند شد.
شبكه خبری العربیه نیز سخنان روحانی را بازتاب داد و اعلام كرد كه ایران به طور رسمی تعهدات هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد.
روزنامه فرامنطقه ای العربی الجدید نیز در پایگاه اینترنتی این روزنامه گزارش داد: روحانی امروز اعلام كرد كه از توافق هسته ای خارج نمی شود و تنها گام هایی را برای كاهش تعهدات این كشور در چارچوب برجام برمی دارد.
این روزنامه به نقل از روحانی نوشت كه ایران تعهدات مربوط به فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را متوقف می كند.
روزنامه سعودی الوئام نیز گزارش داد كه ایران برخی از تعهدات هسته ای خود را كاهش داد.
الوئام افزود كه این ایران با ارسال نامه به سفیران پنج كشور اروپایی در برجام, این موضوع را به سران اروپایی ابلاغ كرد.
شبكه خبری العهد نیز گزارش داد كه روحانی با تاكید بر آمادگی تهران برای گفت و گو هشدار داد كه در صورت ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت، پاسخ ایران قاطعانه خواهد بود.
شبكه خبری المنار نیز گزارش داد كه اگر توافق هسته ای برای امنیت منطقه و صلح دنیا است، پس همه باید به آن را اجرا كنند و به تعهدات ان عمل كنند.
به گزارش ایرنا، پیش از آغاز سخنان رییس جمهوری در هیات وزیران، سفیران كشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه امروز به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران به آنها تسلیم شد.
خاورم**9366**1586

سرخط اخبار سیاست خارجی