۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۹
کد خبر: 83306102
T T
۰ نفر
شناسایی باكتری ها در بدن طی چند دقیقه

تهران- ایرنا- محققان ابزاری ابداع كرده اند كه تنها در عرض 30 دقیقه می تواند وجود باكتری در بدن انسان را مشخص كند.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، دوران تجویز آنتی بیوتیك های قوی به بیماران تا زمان مشخص شدن نوع باكتری آنها در آزمایشگاه رو به پایان است. اكنون، محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریكا ابزاری ابداع كرده اند كه به جای چند روز می تواند در عرض چند دقیقه وجود باكتری در بدن را مشخص كند.
این ابزار با استفاده از میكروتكنولوژی، سلول های تك باكتریایی را برای مشاهده در زیر یك میكروسكوپ الكترونی به دام می اندازد.
این ابزار كه می تواند در مطب پزشكان و یا بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد، به پزشكان اجازه می‌دهد تا در عرض 30 دقیقه وجود باكتری و حساسیت آن را به درمان دارویی تعیین كنند؛ این در حالی است كه هم اكنون نتایج آزمایش تشخیص باكتری در آزمایشگاه‌ها سه تا پنج روز طول می كشد.
در مقاله ای در رابطه با این ابزار كه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، آمده است كه این ابزار علاوه بر تشخیص وجود باكتری می تواند كم كم نوع باكتری را با تعیین اینكه آیا این سلول ها كروی، میله ای و یا مارپیچ هستند، طبقه بندی كند.
آنها خاطرنشان كردند: پس از كشف وجود باكتری، نمونه در معرض آنتی‌بیوتیك‌ها قرار می گیرد تا مشخص شود كه آیا این گونه نسبت به آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم است یا خیر.
عفونت‌های ادراری شایع‌ترین عفونت‌های باكتریایی هستند.
با این وجود، نتیجه بیش از 75 درصد نمونه‌های آزمایشی كه به آزمایشگاه میكروبیولوژی ارسال می شوند، منفی است.
این در حالی است كه تشخیص سریع وجود یا عدم وجود باكتری در یك نمونه آزمایشی، تاثیر چشمگیری در مراقبت از بیمار دارد.
علمی**2038**1485
۰ نفر