۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83306024
T T
۰ نفر

50 درصد محصول گندم خوزستان درو شد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83306024
50 درصد محصول گندم خوزستان درو شد

اهواز - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت:با وجود مشكلات ناشي از بحران سيلاب و برخي نارسايي ها ، تاكنون 50درصد سطح اراضي زيركشت گندم استان برداشت شده است.

كيخسرو چنگلوايي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاكنون حدود 700هزار تن گندم كشاورزان خوزستاني به انبارها و سيلوهاي استان انتقال يافته است.
وي پيش بيني كرد در سال زراعي 1398-1397 ميزان خريد گندم به نرخ تضميني ، 15درصد نسبت به سال زراعي گذشته افزايش يابد.
سال زراعي گذشته حدود يك ميليون و 130هزار تن گندم با نرخ تضميني از كشاورزان گندم كار خوزستان خريداري شد.
رئيس سازمان جهادكشاورزي خوزستان افزود: تاكنون 87درصد بهاي گندم و 80درصد بهاي محصول دانه روغني كلزا پرداخت شده است ضمن اينكه مبالغ به صورت يكجا و كامل به حساب كشاورزان واريز شد.
چنگلوايي از ورود و دخالت دلالان و واسطه ها با هدف اخلال در روند خريد گندم به نرخ تضميني ابراز نگراني كرد و از دستگاه هاي انتظامي ، امنيتي و قضايي خواست مبارزه قاطع با پديده قاچاق گندم را در دستور كار خود قرار دهند.
وي گفت:با توجه به اينكه بخش كشاورزي ، تنها بخش اقتصادي كشور است كه تاثيرپذير از تحريم هاي غيرقانوني امريكا نيست برخي در راستاي اهداف دشمنان با خريد گندم و حتي امحا آن تلاش مي كنند امنيت غذايي كشور را با چالش رو به رو كنند.
رئيس سازمان جهادكشاورزي خوزستان از كشاورزان خوزستاني تقاضا كرد براي خنثي كردن ترفند عوامل بدخواه و ناكامي دلالان سودجو ، محصول گندم و كلزاي خود را به مراكز دولتي عرضه كنند.
چندي پيش نيز مديركل غله و خدمات بازرگاني منطقه چهار كشور نسبت به دخالت دلالان در فرايند خريد تضميني گندم هشدار داد و از كشاورزان خواست گندم توليدي خود را با وجود مشكلات ناشي از معطلي آنان در مراكز خريد ، به دلالان نفروشند.
در سال زراعي 1398-1397 حدود540 هزار هكتار در 27 شهرستان خوزستان زير كشت گندم قرار گرفت كه به دليل بروز سيلاب و آبگرفتگي 158هزار هكتار به شدت آسيب ديد و 34 هزار هكتار نيز دچار خوابيدگي شد.
پيش از بروز سيلاب فروردين امسال پيش بيني مي شد در سال زراعي جاري حدود 2 ميليون تن گندم برداشت شود ولي به دليل سيلاب و آبگرفتگي مزارع گندم ، پيش بيني شده توليد گندم خوزستان كاهش 750هزار تني داشته باشد.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه مي يابد ولي پيك برداشت گندم در خوزستان 40 روز از آغاز برداشت گندم است. برداشت گندم در خوزستان با 2 هفته تاخير از 26 فروردين ماه شروع شده است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزي خوزستان سيلاب اخير82هزار ميليارد ريال به بخش كشاورزي و نيشكري خوزستان خسارت وارده كرد.
استان خوزستان سالانه حدود 16ميليون تن محصولات زراعي و باغي با عمل آوري 124نوع محصول توليد مي كند كه از حيث كمي و تنوع رتبه نخست كشوري را دارا است.
بنا به پيش بيني سازمان جهاد كشاورزي خوزستان ، در سال زراعي جاري به دليل رژيم مناسب بارندگي ، نوسانات كم دمايي و عبور از تنش جوي ، زمين هاي ديم خوزستان بهترين توليد در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردي عملكرد بهتري نسبت به زمين هاي آبي دارند.
استان خوزستان چهار سال متوالي است كه از حيث توليد و ميزان خريد تضميني گندم ، رتبه نخست را در كشور كسب كرده است.
تازه ترين پيش بيني هاي تعاون روستايي و شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه چهار كشور نشان مي دهد در صورت روند رو به افزايش خريد گندم تضميني ، امسال نيز خوزستان از حيث ميزان خريد تضميني رتبه نخست را در كشور كسب كند.
6065/6064

سرخط اخبار استان‌ها