۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۴۱
کد خبر: 83304000
T T
۰ نفر
سيستم هوشمند پرورش ماهي در كشور بومي شد

تهران- ايرنا- تعداي از نيروهاي جوان با راه اندازي يك واحد فناور مستقر در پارك علم و فناوري همدان، موفق به بومي سازي سيستم هوشمند پرورش ماهيان، شيلات و كشاورزي در كشور شدند.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، اين سيستم هوشمند، يك شرايط ايده آل زيستي براي ماهي ها فراهم مي كند و شرايط مختلفي چون دما، PH آب و كاهش يا افزايش ميزان آب را به صورت مداوم بررسي و بهترين شرايط را براي زندگي ماهي ها انتخاب مي كند.
مهرام بيگلري خوشمرام، مدير عامل اين شركت دانش بنيان مي گويد: اين سيستم ريسك تلفات در استخرها را به حداقل مي رساند، سرريز شدن آب استخر (بر اثر گرفتگي مجراي خروج آب) را اعلام مي كند و تغييرات (كاهش يا افزايش) دماي آب استخر را اطلاع مي دهد.
وي افزود: در مراكز پرورش ماهي اندازه گيري لحظه اي، پارامترهايي ازقبيل DO (اكسيژن)، PH و آمونياك اهميت زيادي دارند. PH پارامتري است كه با اندازه گيري آن در يك نقطه از حوضچه مي توان تصميم كلي راجع به ساير نقاط گرفت.
اين فعال دانش بنيان همچنين بيان كرد: با توجه به اهميت زياد پارامتر DO بايد از اكسيژن رساني به تمام نقاط حوضچه مطمئن شد كه براي اين منظور از پمپ هاي هوادهي استفاده مي شود.
به گفته وي، ازآنجا كه انواع ماهي ها در سنين متفاوت از رشد به ميزان مشخصي از اكسيژن نياز دارند، براي صرفه جويي انرژي مصرفي مي توان پمپ هاي هوادهي را با توجه به نياز ماهيان به صورت توالي روشن و يا از مدار خارج كرد.
اين فعال دانش بنيان ادامه داد: دستگاهي كه توسط شركت طراحي شده است علاوه بر نشان دادن لحظه اي پارامترهاي حياتي، مجهز به تغذيه موازي از طريق باطري است و مي توان در صورت بروز مشكل، هشدار مربوط به رخداد را فعال و پيام هاي مناسب را براي اطلاع اپراتور ارسال كرد.
بيگلري درخصوص ميزان فروش محصولات شركت، تصريح كرد:اين شركت دانش بنيان فعاليت خود را از تيرماه 97 آغاز كرده و در اين مدت حدود 50 تا 60 ميليون تومان فروش داشته است و اكنون نيز دستگاه هاي خود را با 3 نفر كارمند توليد مي كند.
وي با اشاره به ديگر توليدات اين شركت دانش بنيان اظهاركرد: يكي ديگر از سيستم هاي توليدي شركت، توليد سيستم هوشمند براي آكواريوم است كه اين سيستم نيز فروش خوبي داشته است.
بيگلري در ارتباط با ديگر سيستم طراحي شده در اين شركت، با اشاره به طراحي دستگاه هوشمندسازي كشاورزي گفت: البته اين دستگاه هنوز به مرحله توليد نرسيده است.
اين فعال دانش بنيان همچنين عنوان كرد: شركت ما براي طراحي سيستم خود از معاونت علمي و فناوري حدود 48 ميليون تومان وام دريافت كرده است كه تصميم داريم در صورت توسعه سيستم هاي طراحي شده در شركت، براي صادرات محصولات خود اقدام كنيم.
علمي ** 1836 ** 1055
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه