۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 83298907
T T
۰ نفر
راهبرد ایران برای مقابله با تحریم نفتی از دید رسانه های عرب

تهران- ایرنا- تحلیلگران رسانه های عربی در روزهای گذشته با تمركز بر تصمیم آمریكا برای لغو معافیت های خرید نفت ایران، به واكاوی گزینه های ایران برای مقابله با راهبردهای ضد ایرانی كاخ سفید پرداختند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، دولت آمریكا از 18 اردیبهشت سال گذشته پس از خروج از برجام و در ادامه سیاست های ضد ایرانی بر محروم كردن جمهوری اسلامی ایران از بازار نفت تمركز كرده است.
در همین راستا، كاخ سفید دوم اردیبهشت ماه امسال در بیانیه‌ای اعلام كرد «ترامپ» رئیس ‌جمهوری آمریكا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران را كه پیشتر به 8 كشور داده بود، تمدید نكند. اما شواهد نشان می دهد كه روند تحولات، طبق پیش بینی و برنامه ریزی آمریكا پیش نمی رود و ایران گزینه های بسیاری برای مقابله با آمریكا و همپیمانان آن در اختیار دارد كه به مقتضای شرایط می تواند از آنها استفاده كند.

** اقدامات و تدابیر ایران برای رویارویی با تحریم ها
روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: اقتصاد ایران اكنون اعتماد به نفس خود را بازیافته است و با تكیه بر توان داخلی می تواند در برابر موج جدید تحریم ها مقاومت كند. ترامپ هر اقدامی را كه در توان خود داشته انجام داده و اكنون نوبت ایران است كه برای خنثی سازی آثار تحریم ها بخت خود را بیازماید.
' ایرانی ها در برابر تحریم های آمریكا آرام ننشسته اند و همه ابزارها و شیوه ها را برای دور زدن تحریم ها به كار گرفته اند. به لطف این راه ها و تجربه های گسترده، ایران می تواند نفت خود را صادر و تحریم ها را دور زند. برخلاف تحریم های دوره «اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریكا، اكنون دیگر تحریم ها علیه ایران جنبه قانونی ندارد. بلكه این تحریم های یكجانبه خشم اروپایی ها، چین، هند و تركیه را به دنبال داشته است و آنها خواهان خرید نفت از ایران هستند. نفت ایران دارای مشتریان ویژه خود است. ایران افزون بر مشتریان قدیمی خود مثل چین، هند و تركیه نفت خود را به سنگاپور، مالزی و هنگ كنگ صادر كند. خیلی سخت می توان كشتی های حامل نفت ایران را ردیابی كرد.'
الاخبار افزود: افزون بر شیوه های مختلفی كه ایران برای صادرات نفت خود به 15 كشور فراهم كرده، تصمیم قاطع و موضع شفاف ایران برای فروش نفت به مشتریان خود سبب ناكامی طرح های آمریكا شده است. این موضوع حتی سبب خواهد شد كه ایران بیش از سهم خود هم بتواند نفت خود را صادر كند. روابط راهبردی ایران با چین، هند و تركیه سبب شده است كه ماموریت آمریكا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با شكست روبرو شود. پالایشگاه های هند به گونه ای طراحی شده اند كه تنها با نفت ایران سازگاری دارند. آرمان سیاسی چین هم سبب می شود كه این كشور در برابر آمریكا قدرتنمایی كند و به واردات نفت خود از ایران ادامه دهد. طرح اخیر آمریكا برای اعمال تحریم های نفتی فراگیر علیه ایران بخشی دیگر از شكست های پی در پی آمریكا در برابر ایران است. همانطور كه تصمیم های آمریكا در نشست جنجال آفرین «ورشو» و طرح «ناتو عربی» نتوانسته است ایران را به میز مذاكره برگرداند اكنون نیز رویای ترامپ عملی نخواهد شد.
روزنامه «الدیار» لبنان هم نوشت: ایران به دلیل تنوع اقتصادی و داشتن روابط تجاری با 26 كشور اروپایی، عمان و قطر می تواند در برابر تحریم ها مقاومت كند. ایران پلی برای ورود به آسیا است. این كشور با بیش از 6 كشور دارای مرز است كه افغانستان یكی از مهمترین آنها است.
به نوشته صفحه عربی شبكه «الحره» آمریكا، «دانی یاتوم» رئیس سابق موساد با انتشار گزارشی در روزنامه عبری زبان «جیروز الم پست» هشدار داده است كه ایران از روابط خود با مالزی برای دور زدن تحریم های آمریكا استفاده خواهد كرد.
به نوشته این رسانه آمریكا، نقش روسیه در كمك به ایران برای دور زدن تحریم ها هم پوشیده نیست و مسوولان روسی به این موضوع اعتراف كرده اند. «نیكولاس فالر» كارشناس مسائل روسیه معتقد است كه طرح «نفت در مقابل كالا» برای نظام ایران بسیار سودمند است.
روزنامه «العرب» چاپ لندن نیز نوشت: شركت ملی نفت ایران برای جذب مشتریان جدید در بخش ویژه و دور زدن تحریم ها طرح ارائه نفت خام سنگین در بورس انرژی ایران را مطرح كرده است.

** ایران چگونه می‌تواند آمریكا را با نفت به دردسر بیاندازد؟
روزنامه «الدیار» لبنان نوشت: ایران از طریق 3 میلیون شیعه افغانی و مسلمانی كه در نتیجه حمله آمریكا به ایران رفته اند می تواند حضور نیروهای آمریكا در افغانستان را با چالش روبرو سازد. ایران با ارمنستان هم روابط استواری دارد و میان این كشور و ایران خطوط لوله های نفتی وجود دارد. شركت های بزرگی وجود دارد كه می تواند در زمینه قاچاق نفت نقش مهمی بازی كنند. این شركت ها دارای ناوگان هایی برای انتقال نفت به سراسر جهان هستند.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن هم عنوان كرد: سناریوهای عكس العمل ایران در برابر تصمیم ترامپ عبارت از بستن تنگه هرمز و جلوگیری از عبور 18 میلیون بشكه نفت عربستان، كویت، امارات و عراق از این تنگه و عقب نشینی رسمی از توافق هسته ای و از سرگیری غنی سازی اورانیوم است. همچنین این كشور می تواند با استفاده از نیروهای سپاه پاسداران و جریان هوادار خود در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین در منطقه و جهان منافع آمریكا و رژیم اسرائیل را با خطر روبرو سازد. ایران همچنین می تواند با تلاش برای بستن تنگه باب المندب در دریای سرخ دریانوردی جهانی در این تنگه را به واسطه جریان انصارالله تهدید و كشتی های آمریكا و رژیم اسرائیل را هدف قرار دهد.
روزنامه رای الیوم در گزارشی دیگر به قلم «محمد مصطفی العمرانی» نوشت: ایران و همپیمانان آن در منطقه گزینه ها و برگه برنده های كارآمدی برای رویارویی با جنجال آفرینی های آمریكا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران دارند. ایران از گزینه نظامی استفاده نخواهد كرد مگر اینكه مجبور باشد. به یقین دیپلماسی ایران برای به شكست كشاندن این اقدام آمریكا تلاش بسیاری خواهد كرد. این كشور با همه نهادهای داخلی در این زمینه ارتباط برقرار خواهد كرد. همچنین ایران با بسیاری از شركت های منطقه ای و جهانی در این زمینه ارتباط برقرار خواهد كرد. قطعا ایران افزون بر كشورهای اروپایی در كشورهای همسایه هم برای به شكست كشاندن تلاش های آمریكا تلاش گسترده ای خواهد كرد. این كشور با كشورهای عراق، تركیه و پاكستان به تفاهم هایی دست یافته و قراردادهای بسیاری میان ایران و این كشورها منعقد شده است.
' وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با كشورهای وارد كننده نفت ایران و در راس آنها چین، روسیه و هند هم در این زمینه تلاش خواهد كرد. ایران با استفاده از روابط استوار خود با عراق، تركیه، پاكستان، چین، هند و روسیه برای ادامه صادرات نفت خود حركت خواهد كرد.'
به نوشته رای الیوم، بسیاری از ناظران معتقدند ایران در همه سطوح تحرك خواهد داشت. در عرصه نظامی این كشور می تواند با بستن تنگه هرمز مانع صادرات نفت كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود. این موضوع سبب افزایش نفت در بازارهای جهانی و در راس آن بازارهای آمریكا خواهد شد و این موضوع برای واشنگتن ناخوشایند است. ناظران معتقدند كه ایران در شرایط اضطراری از این گزینه استفاده خواهد كرد. ایران آمادگی استفاده از این گزینه را دارد و می تواند پایگاه های نظامی آمریكا را در كشورهای عربی هدف قرار دهد. همچنین همپیمانان ایران در عراق، سوریه و افغانستان می توانند هزاران تن از سربازان آمریكایی را در این كشورها هدف قرار دهند. از برجسته برگه های كارآمد ایران آن است كه حزب الله لبنان به عنوان هپیمان ایران می تواند با هزاران موشك تل آویو را هدف قرار دهد. هدف قرار گرفتن اسرائیل می تواند همه محاسبات آمریكا را برهم ریزد و این كشور را مجبور به بازنگری در محاسبات خود كند.
پژوهش**9278**1552

سرخط اخبار پژوهش