۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 83297708
T T
۰ نفر
تصمیم داریم دنیای دختران را عوض كنیم

تهران- ایرنا- اگر تا همین چند سال قبل از هر دختر و پسر دبیرستانی درباره شغل آینده‌اش می‌پرسیدی، معمولا انتخاب‌های‌شان بین پزشكی، مهندسی و معلمی بود. اما گره خوردن دنیای فناوری و كسب و كار به یكدیگر، نگاه آن‌ها را به زندگی شغلی‌شان عوض كرده است.

كتایون سپهری مدیر شتابدهنده «منش» نیز از آن دست افرادی است كه این روزها با كمك همكارانش برای دختران و ورودشان به دنیای IT و ICT تلاش می‌كند. بخشی از زندگی‌اش مدتهاست با دغدغه‌های این دختران تلفیق شده و درباره روحیات آن ها در حوزه كسب و كار چیزهای زیادی می‌داند.
او صبح روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، از فعالیت‌هایی گفت كه جهت برگزاری رویدادهای فناورانه كارآفرینی برای دختران دبیرستان‌های دولتی با همكاری دیگر نهادهای فعال در این بخش انجام داده است.
او با اشاره به این كه تلاش زیادی برای جای دادن این رویدادها در دل مدارس صورت گرفته است، گفت: تقریبا 10سال قبل در دوره‌های آموزش كارآفرینی (Know About Business) برای مدارس شركت كردم. دوره‌ای كه سازمان بین المللی كار برای دانش آموزان و تغییر نگرش آنان به مبحث كسب و كار برگزار می‌كند.
وی در ادامه گفت: پس از این كه من و تعدادی از دوستان این دوره را گذراندیم، تلاش كردیم آن‌ها را در مدارس برگزار كنیم. طرح را به مجلس بردیم، نیمه كاره ماند. به آموزش و پرورش رفتیم نتیجه‌ای نگرفتیم، تنها توانستیم در چند مدرسه غیرانتفاعی كه در این زمینه‌ها پیشگام بود، یك دوره را برگزار كنیم.
سختی رسیدن به هدفی كه در ذهن سپهری و دوستانش می‌گذشت، باعث نشد آن‌ها پا پس بكشند و تلاش‌شان را همچنان ادامه دادند: مدتی از این ماجرا گذشت كه مفاهیمی مانند مدل‌های جدید كسب و كار وارد ایران شد كه از مدل‌های قبلی راحت تر بودند. به همین دلیل به سرعت بین مردم جا افتادند و با آن آشنا شدند.
صائبه سلوكی و كتایون سپهری كه هر دو در انجمن زنان كارآفرین عضویت دارند، سعی كردند این استارتاپ ویكندها را در مدارس دولتی نیز برگزار كنند. همین مسئله باعث شد «فرحناز مینایی پور» مدیر كل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش كه خود نیز به این كار علاقه داشت، به یاری‌شان بیاید تا به هدفی كه مدنظرشان بود جامه عمل بپوشانند: با كمك فرحناز مینایی‌پور، آموزش و پرورش با ما همراه شد تا كارمان را در دبیرستان های دخترانه آغاز كنیم. از سوی دیگر صائبه سلوكی نیز سازمان فناوری اطلاعات را با پروژه همراه كرد. افرادی نیز از معاونت علمی ریاست جمهوری برای همكاری با كنسرسیوم كوتك (مدرسه فناوری كودك و نوجوان) اعلام آمادگی كردند. به این شكل بود كه پروژه‌ای چند جانبه به شكل جدی در دبیرستان‌ها اجرایی شد.
وی در خصوص نحوه و تعداد برگزاری استارتاپ ویكند فناورانه دبیرستان‌های دولتی ایران كه با حمایت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات شكل گرفته است، گفت: چند روز قبل سومین دوره از این رویداد كارآفرینی با نام تینوتك را در ساوه برگزار كردیم. زمانی كه دختران برای ارائه پروژه‌های خودشان روی صحنه می‌آیند، اغلب منتورها و داورها اذعان دارند كه كارشان حتی از برخی دانشجویان نیز بهتر است. همین اشتیاقی كه به یادگیری دارند ما را برای ادامه این پروژه مصمم‌تر از قبل می‌كند.
به محض برگزاری رویدادهای كارآفرینی، اولین سوالی كه مطرح می شود این است كه خب خروجی‎‌‎اش چه شد؟ سپهری اعتقاد دارد نمی‌توان با برگزاری یك رویداد دو روزه، توانمندی افراد را به حدی رساند كه كسب و كار خودشان را راه بیندازند: نتیجه، برنامه و هدف رویداد كارآفرینی با مدل استارتاپ ویكند كه طی دو تا سه روز برگزار می‌شود چند چیز مشخص است.
افراد در این چند ساعت باید پس از خلق ایده آن را به مرحله اجرا نزدیك كنند، كار تیمی انجام بدهند و كار كردن در شرایط سخت را یاد بگیرند. بدانند تنها پول نیست كه برای شروع كسب و كار نیاز دارند، مسئله اصلی در حال حاضر ایده و خلاقیت است.
بچه‌ها در این رویدادها می‌آموزند كه برای ایجاد یك كار خوب باید ایده داشته باشند، ایده‌شان را بسنجند و بعد مشتری‌شان را پیدا كنند. نیت اول ما از برگزاری رویدادهای كارآفرینی در دبیرستان‌های دخترانه این است كه آن‌ها شبكه‌سازی كنند و كار تیمی را یاد بگیرند.
سپهری و دیگر دوستانش هدف دیگری نیز از برگزاری این رویدادها دارند: نیت دوم این رویدادها تغییر نگرش جوانان كشور است كه بدانند برای آینده‌شان به جز معلم، مهندس و پزشك مشاغل دیگری نیز وجود دارد.
برگزاری استارتاپ ویكند این نگاه‌ها را تغییر می‌دهد. ما در دنیا بیشترین آمار فارغ التحصیل بیكار را داریم. خصوصا در همین رشته‌های پزشكی. ما این آمار را در استارتاپ ویكندها با بچه‌ها در میان می‌گذاریم. بعد، از آن‌ها می‌خواهیم یك مشكل را در اطراف خود شناسایی كنند، برای حل آن ایده خلق كنند و به مرحله اجرا برسانند. این بحث باعث می‌شود نگرششان نسبت به آینده شغلی‌شان عوض شود.
مسائلی كه سپهری به آن‌ها اشاره كرد، خروجی رویدادهای كارآفرینی است. اگر منتظر هستیم بچه‌ها با پشت سر گذاشتن یك دوره سه روزه بتوانند برای خودشان كسب و كار راه بیندازند، توقع زیادی داریم.
سپهری با اشاره به این مسئله می‌گوید: در دنیا، استارتاپ‌هایی كه از دل استارتاپ ویكندها بیرون می آیند،10درصد است در ایران با حمایت دانشگاه‌ها، منتورها و فضایی كه در اختیار نیروهای جوان قرار می‌گیرد ما توانسته‌ایم به آمار بهتری دست پیدا كنیم.
او درباره ادامه برگزاری این رویدادها گفت: پكیجی كه ما به دنبال اجرای آن هستیم شامل برگزاری 15رویداد در شهرهای مختلف كشور مانند ایلام، چابهار و... است. بعد از برگزار رویداد، برای دختران یك كمپ تابستانی برگزار می‌شود كه روی ویژگی های شخصیتی، مهارت زندگی و ... تمركز دارد.
پس از آن در ماه مهر، دوره های برنامه ریزی برگزار می‌شود. البته ما در این رویدادها دخترانی را داشتیم كه توانستند در دوره آموزشی‌شان یك سایت بالا بیاورند كه جای خوشحالی زیادی داشت.
او در پایان گفت: هدف‌مان این بود كه با برگزاری این رویدادها به دختران دبیرستانی بگوییم دنیای كسب و كار متفاوت از چیزی است كه در فكرشان می‌گذرد. دوست داشتیم بدانند فكر كردن به ایده‌ها و مدل‌های كسب و كار چگونه است؟ بعد از برگزاری این استارتاپ ها با چشم خودمان دیدیم كه نظر دختران به دنیای كسب و كار عوض شد و این یعنی توانستیم به هدفی كه در ذهن داشتیم و كار را به خاطر آن آغاز كرده بودیم، دست پیدا كنیم.
علمی **9207**1485
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد