۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83295842
T T
۰ نفر

آزادسازی استان ادلب بر سر دوراهی

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83295842
آزادسازی استان ادلب بر سر دوراهی

تهران - ایرنا - سال گذشته (1397) پرونده شماری از گروه های تروریستی - تكفیری با آزادسازی بسیاری از مناطق سوریه به ویژه در غوطه شرقی، غوطه غربی (در استان ریف دمشق)، درعا و قنیطره در جنوب و البوكمال و بخش های شرقی استان حمص در شرق و پیش از آن در استان دیرالزور و الرقه و دیگر نقاط سوریه با شكست تروریست ها بسته شد و فقط پرونده تروریست ها در استان ادلب و شمال حماه باز ماند.

ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (1397) عزم خود را برای آزاد سازی استان ادلب جزم كرده اند و اگر مخالفت های روس ها و ترك ها نبود، این امر تاكنون تحقق یافته بود و سوریه می توانست با تجارب نیروهای نظامی خود در مناطق مختلف كه در طول 9 سال گذشته كسب كرده، به سرعت بر استان ادلب مسلط شود و این استان را از تصرف تروریست های تكفیری آزاد كند.
از حضور گروه های تروریستی - تكفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) نزدیك به چهار سال می گذرد و قرار بوده عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود كه مخالفت روس ها و ترك ها موجب شده تا به امروز این عملیات انجام نشود و عملا كار مبارزه با تروریسم در سوریه به اتمام نرسد.
شرایط در استان ادلب و دو استان همجوار آن یعنی حلب و حماه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به 'تحریر الشام' بغرنج شده است، چرا كه تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسكونی این دو استان را هدف قرار داده و یا به مواضع ارتش سوریه حمله كرده اند.
شرایط استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها از حد گذشته به میزانی كه روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم كرده به حدی كه وزارت خارجه این كشور روز جمعه (ششم اردیبهشت ماه) نسبت به تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه‌ النصره سابق) برای بازسازی خود در منطقه كاهش تنش در ادلب هشدار داد.
به گزارش 'المیادین'، 'ماریا زاخارووا' سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام كرده كه وضعیت در این منطقه همچنان متشنج است.
'الكساندر لاورنتیو' نماینده روسیه در سوریه نیز در این راستا گفت كه حملات نظامی علیه تروریست‌ها در ادلب ادامه دارد و هماهنگی‌ها برای تشكیل كمیته قانون اساسی سوریه هم در حال انجام است.
در عین حال خبر رسیده كه جنگنده - بمب افكن های روسی در روزهای اخیر اقدام به بمباران 'قلعه المضیق' از مراكز مهم گروهك تروریستی - تكفیری تحریر الشام در استان ادلب كردند. تاكنون بیش از شش نوبت حمله ثبت شده است. در روزهای گذشته برخی منابع مطلع از ورود دو دسته از تروریست های چچنی و 'حراس الدین' به قلعه المضیق خبر داده بودند.
به نظر می رسد با اطلاع از احتمال حركت این تروریست ها به خطوط ارتش سوریه و نزدیك شدن آنها به مراكز دیدبانی روس ها، جنگنده - بمب افكن های روسی اقدام به هدف قرار دادن مراكز حضور آنها كرده باشند. البته این حمله تنها یك روز پس از اظهارنظر رییس جمهوری روسیه كه گفته بود باید به تروریسم در ادلب پایان داده شود، نیز مهم به نظر می رسد.

** سخنان و اقدامات دو پهلوی مقامات روس درباره عملیات ادلب
'سرگئی ورشینین' معاون وزیر خارجه روسیه در اواخر شهریور ماه سال 1397 در سخنانی در 'كنفرانس امنیتی مونیخ' در خصوص گروه های تروریستی در استان ادلب سوریه اعلام كرد كه ما به آنان اعلام آتش بس نمی كنیم و بزودی آنان را هدف حملات خود قرار خواهیم داد.
وی گفت: هیچ گونه آتش بسی بین دولت سوریه و تروریست ها برقرار نخواهد شد، چرا كه گروه های تروریستی تهدیدی مشترك برای همه هستند.
معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینكه مشكل در ادلب بسیار جدی و بزرگ است، خاطر نشان كرد: شاهد تجمع تروریست ها از كل منطقه در این استان هستیم، شكی نداریم كه باید آنان را نابود كنیم، اما به دنبال آن هستیم كه ساكنان محلی با خسارت ها و آسیب های كمتری مواجه شوند.
نیروهای روسی از ابتدای مهرماه سال 1394 همكاری خود را با ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت اسلامی در مبارزه با گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی آغاز كردند و كمك حال خوبی برای ارتش سوریه بودند، اما در ادامه راه و با تجمیع گروه های تروریستی در استان ادلب، از همكاری با دمشق در آزادسازی این استان به خاطر همراهی با تركیه، تا این لحظه طفره رفته اند.
با آزادسازی مناطق جنوبی سوریه توسط ارتش این كشور در فروردین - اردیبهشت سال گذشته و پس از آن آزادسازی استان های درعا و قنیطره از دست تروریست ها، ارتش سوریه نیروهای خود را از اواخر تابستان 1397 برای آزاد سازی ادلب رهسپار شمال غرب این كشور كرد، ولی به دنبال توافق 'سوچی' میان سران تركیه و روسیه اجرای عملیات به تعویق افتاده است.
'بشار الجعفری' رئیس هیات دولتی سوریه در مذاكرات موسوم به 'آستانه' با اشاره به خلف وعده تركیه درباره توافق سوچی، گفت كه در دو ماه مهر و آبان تروریست های حاضر در استان ادلب بیش از 300 بار این توافق را نقض كرده اند.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در یازدهمین دور نشست های صلح سوریه افزود: طرف تركیه‌ای به تعهدات خود كه در نشست سوچی امضا كرده، احترام نمی‌گذارد.
الجعفری با بیان اینكه توافق سوچی بر تضمین مقامات تركیه‌ای مبنی بر خروج تروریست ها به سمت غرب تأكید دارد، خاطر نشان كرد كه با وجود گذشت بیش از دو ماه از این توافق، این مسئله هنوز رخ نداده است.
وی در ادامه اعلام كرد كه عدم پایبندی تركیه به توافق سوچی گروه های تروریستی حاضر در ادلب را تشویق كرده كه حلب، حماه و 'لاذقیه' را با خمپاره هدف قرار دهند و به افراد غیرنظامی حمله كنند.
الجعفری با بیان اینكه تروریست های مزدور خارجی با حمایت و پشتیبانی نیروهای تركیه در ادلب حضور دارند، تأكید كرد: باید همه نیروهای خارجی غیرقانونی از جمله نیروهای آمریكایی، انگلیسی و فرانسوی از خاك سوریه خارج شوند.
طبق توافق سوچی میان تركیه و روسیه، قرار بود در تاریخ 23 مهر ماه سال گذشته گروه های تروریستی از بخش های توافق شده در استان ادلب خارج شوند؛ گروه تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در ظاهر این موضوع را پذیرفت، اما چند گروه وابسته به این گروه این مساله را از ابتدا نپذیرفتند.
توافق سوچی میان تركیه و روسیه جهت ایجاد منطقه كاهش تنش در استان ادلب به وسعت 15 تا 20 كیلومتر مربع قرار بود تا روز 23 مهر ماه سال گذشته كاملا اجرایی شود، اما عدم همراهی برخی گروهك ‌های تروریستی حاضر در این استان موجب تعویق آن شد؛ مسئله‌ای كه نقض توافق ادلب است.
'ولادیمیر پوتین' رئیس‌ جمهوری روسیه هم در 17 سپتامبر (25 شهریور ماه) در كنفرانس خبری مشترك با 'رجب طیب اردوغان' رئیس ‌جمهوری تركیه در شهر بندری سوچی از توافق مسكو - آنكارا برای ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست ها خبر داده بود.
بر اساس توافقنامه سوچی قرار بود، در مرحله نخست سلاح سنگین تروریست‌ها از منطقه 'عاری از سلاح' خارج و در مرحله بعدی تروریست‌ها از این منطقه بیرون رانده شوند و در مرحله سوم نیز نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را در آن مناطق از سر بگیرند، اقدامی كه نه نتها اجرا نشده، بلكه بنابر اخبار موجود تروریست ها خود را نسبت به سال گذشته بیشتر تسلیح و تجهیز كرده اند.
استان ادلب اهمیت ویژه ای برای هر دو جبهه تكفیری غربی - عربی از یك سو و ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی از سوی دیگر دارد، چرا كه این استان آخرین پایگاه گروه های تروریستی - تكفیری در سوریه به شمار می رود و با آزادسازی آن، تقریبا تمام خاك سوریه از لوث تروریست ها پس از 9 سال اشغال خارج خواهد شد.
استان ادلب از ابتدای بحران سوریه تا اواسط آن (بحران سوریه اسفند ماه سال 1389 / 2011 آغاز شد)، استانی امن به شمار می آمد، اما 14 هزار عنصر تروریستی از سراسر جهان كه در تركیه تجمع كرده بودند، تجهیز و سازماندهی شدند، در هشتم فروردین ماه 1394 به استان ادلب حمله كردند و به سرعت تمام خاك این استان را به غیر از دو شهرك شیعه نشین 'فوعه و كفریا' در 10 كیلومتری شمال شهر ادلب را اشغال كردند.
طی دو سال گذشته و با آغاز عملیات همه جانبه ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی به مواضع تروریست ها در سوریه و شكست آنها در اكثر جبهه ها، بازماندگان گروه های تروریستی با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود و فقط به همراه سلاح سبك از مواضع خود عقب نشینی و رهسپار استان ادلب شدند.
می توان گفت كه استان ادلب در چهار سال گذشته به محل تجمع تمام گروه های تروریستی حاضر در سوریه به غیر از 'داعش' تبدیل شده و اگر عناصر این گروه ها تسلیم نشده یا تكلیف آنها روشن نشود، دستاوردهای زحمات چند ساله جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه به هدر خواهد رفت.
در چند ماه گذشته تركیه سعی كرده تا از هر راه ممكن عملیات آزادسازی ادلب را به تاخیر بیندازد و در این اقدام از روسیه نیز كمك گرفته است.
مقامات روس تاكنون بارها اعلام كرده اند كه باید به هر نحو استان ادلب از دست تروریست ها آزاد شود، اما عملا قدمی در این راه برنداشته و یا قدم آنها ناچیز بوده است؛ تنها راهی كه باقی می ماند هماهنگی ارتش سوریه با جبهه مقاومت اسلامی می باشد كه باید برای آزاد سازی ادلب خود آستین بالا بزنند.
خاورم*1275**1651

سرخط اخبار جهان