۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83294602
T T
۰ نفر
مانور بازسازي خسارت ناشي از سيلاب در زنجان برگزار مي شود

زنجان – ايرنا – معاون عمراني استاندار زنجان گفت: مانور بازسازي خسارت هاي ناشي از سيلاب و بارندگي ها در استان با همكاري همه دستگاه هاي اجرايي و خودياري مردم انجام مي شود.

به گزارش ايرنا، مهرداد سلطاني روز يكشنبه در نخستين كارگروه بازسازي و نوسازي مناطق سيل زده افزود: دستور تشكيل اين كارگروه در همه استان ها داده شده و در زنجان نيز به تبع كشور تشكيل مي شود اما با تدابيري كه انديشيده و اقدام شد نسبت به ساير مناطق كمتر شاهد حوادث ناگوار ناشي از بارندگي هاي فروردين بوديم.
وي اظهارداشت: در حوزه خسارت به تاسيسات بخش كشاورزي، نهرها، سازه هاي آبي، نگهداري از منابع آبي و سيل بندها مي توانيم در همه شهرستان هاي استان يك نقطه را تعيين و به صورت مانور اقدام به بازسازي و بهسازي آن كنيم.
معاون عمراني استاندار زنجان با تاكيد بر اينكه خودياري مردم و ساكنان آن مناطق در اين مانورها بسيار حائز اهميت است، گفت: اين اقدام بايد به صورت كارشناسي شده باشد و گروهي ميزان خودياري مردم، ميزان كمك هاي مالي و مدت زمان بازسازي را برآورد كنند.
سلطاني با بيان اينكه در حال حاضر بخش عمده اي از امكانات استان زنجان به مناطق سيل زده اعزام شده است، اظهار داشت: در استان نيز نيازمند بازسازي نقاط آسيب ديد از سيلاب هستيم و بايد اين مهم در اولويت قرار گيرد.
وي اظهارداشت: اعتبارات دريافتي در قالب بازسازي و نوسازي به دليل محدود بودن بايد به صورت هماهنگ، دقيق، برنامه ريزي شده و هدفمند هزينه شود.
معاون عمراني استاندار زنجان، به بازسازي منازل مسكوني در حوزه روستايي و شهري زنجان اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه بنياد مسكن استان ازمحل اعتبارات سال گذشته 55 ميليارد ريال اعتبار دارد بايد اين ميزان را با اولويت و برمبناي نياز خانواده و ميزان خسارتها هزينه كند.
سلطاني، از ابلاغ اعتبار 80 ميليارد ريالي به استان زنجان براي بازسازي ديواره ها و سيل بندها خبرداد و يادآوري كرد: اين مبلغ هنوز تخصيص نيافته است.
وي افزود: همه دستگاه هاي اجرايي استان در حال حاضر مشغول ارائه خدمات در مناطق سيل زده كشور هستند كه از اين لحاظ هزينه و ماشين آلات استهلاك هايي خواهند داشت.
معاون عمراني استاندار زنجان گفت: مديران هر دستگاهي پيگير اخذ اعتبارات ملي براي به روزرساني تجهيزات و امكانات باشند.
سلطاني ادامه داد: بنياد مسكن و شهرداري بايد نقشه راهي براي مقابله با حوادث و بلاياي طبيعي داشته باشند تا از كمك هاي مردمي و دستگاهي در كمترين زمان ممكن براي ارائه خدمات استفاده كنند.
مديركل مديريت بحران استان زنجان نيز گفت: در شهرستان هاي طارم و زنجان بندها و نهرهاي كشاورزي روستاهاي حاشيه رودخانه قزل اوزن ناشي از سيلاب فروردين امسال خسارت ديده اند.
علي باقري اظهارداشت: با توجه به درخواست اهالي و هماهنگي هاي انجام شده، ماشين آلات در اختيار آنها براي بازسازي قرار مي گيرد و راننده و سوخت را خود اهالي تامين مي كنند.
وي تاكيد كرد: طي سال هاي گذشته نتوانستيم در حاشيه قزل اوزن ساحل ايجاد كنيم و در اثر افزايش دبي آب رودخانه خسارت هايي به زمين هاي كشاورزي وارد شده است.

** سيلاب به سازه هاي كشاورزي زنجان خسارت وارد كرد
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادكشاورزي استان زنجان نيز از خسارت 74 ميليارد و 980ميليون ريالي به سازه هاي آبي خبرداد و گفت: به كانال هاي بتني و سنتي نيز 11 ميليارد و 980 ميليلون ريال خسارت وارد شده است.
به گفته مهدي قهرماني، راه هاي دسترسي به مزارع و پل ها نيز 20 ميليارد و 100 ميليون ريال و چاه هاي آب كشاورزان نيز 750 ميليون ريال خسارت ديده اند و پنج حلقه چاه نيازمند حفر مجدد است.
وي تاكيد كرد: بهسازي اين بخش هاي خسارت ديده نيازمند ماشين آلات سنگين و استفاده از امكانات دولتي دارد.
9505/6085

سرخط اخبار استان‌ها