۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83293614
T T
۰ نفر

سیل جانی دوباره بر تن رنجور و خشكیده سیستان بخشید

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83293614
سیل جانی دوباره بر تن رنجور و خشكیده سیستان بخشید

زاهدان- ایرنا- جاری شدن سیلاب غیر قابل كنترل كشور افغانستان از رودخانه هیرمند به سمت سیستان هر چند مشكلاتی را در منطقه به همراه داشت اما جانی دوباره بر زخم های كهنه خشكسالی 20 ساله این منطقه بخشید.

به گزارش ایرنا سرزمین اسطوره ای رستم در شمال سیستان و بلوچستان كه زمانی انبار غله ایران به شمار می رفت حدود 20 سال خشكسالی را تجربه می كند، خشكسالی كه منطقه را به تله ای از خاك و انواع گرفتاری تبدیل كرده بود.
آب منطقه سیستان وابسته به آورد رودخانه هیرمند است كه از كوههای بابایغما از رشته كوههای هندوكش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار كیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.
آب این رودخانه از 20 سال پیش تاكنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از افغانستان وارد سیستان می شد كه مدت زمان جریان آب بسیار كوتاه بود.
خشك شدن تالاب بین المللی هامون در طول این سالها سبب شد تعداد زیادی از مردم این منطقه مرزنشین كه معیشت شان وابسته به این تالاب بود ترك خانه و كاشانه كنند و برای یافتن فردایی بهتر راهی دیار غربت شوند و بی مهری زیادی را به این امید تحمل كنند.
اواخر سال گذشته بارندگی افغانستان را فرا گرفت و به تبع آن سیلاب این بارندگی ها كه در آن كشور غیر قابل كنترل بود به سمت سیستان سرازیر شد، این سیلاب گرچه در یك بازده زمانی بنا به دلایلی سبب شكسته شدن دایك نیاتك در هیرمند شد و آبگرفتگی روستاها و مسدود شدن پنج راه ارتباطی را در این شهرستان به همراه داشت اما برای مردم این دیار رنج كشیده و درگیر توفان های شدید 180 روزه نوید سالی خوب را می دهد.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی های خوب در افغانستان نشست شورای مدیریت بحران فروردین ماه امسال به منظور استفاده بهینه از آب سیلاب به سیستان برگزار شد و اقدامات لازم نظیر لایروبی انهار مورد توجه قرا گرفت.
عبدالرحمن شهنوازی افزود: طبق برآوردها شاهد ورود آب خوبی از رودخانه هیرمند به سمت سیستان بودیم كه آب به سمت مسیرهای مشخص شده هدایت شد.
وی با اشاره به ویژگی های رودخانه هیرمند گفت: این رودخانه یكی از12 رودخانه مهم آسیا محسوب می شود كه در بالا دست آن افغانستان اقدام به ساخت سازه های مختلف از جمله سد كجكی با گنجایش بیش از یك میلیارد مكعب و هفت سازه دیگر كرده است.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستانی ادامه داد: سیستان كه در پایین دست رودخانه هیرمند قرار دارد در زمان خشكسالی از نبود آب رنج می برد و در زمان ترسالی از آبهای جاری شده آسیب می بیند و شرایط آن قابل پیش بینی نیست.
وی اظهار داشت: همزمان با ورود سیلاب در سیستان یكم اردیبهشت ماه جاری دایك نیاتك به دلایل مختلف نظیر فرسایش خاك و غیره دچار شكستگی و آب سیلاب به سمت روستاها سرازیر شد.
شهنوازی افزود: ستاد بحران بلافاصله بعد از ایجاد مشكل وارد عمل شد و با همراهی سپاه، بسیج و تمامی نهادها و مردم، روستاهای در معرض سیل را تخلیه كرد.
وی ادامه داد: از مجموع 11 روستای در معرض خطر پنج روستا دچار آبگرفتگی كامل شدند و 6 روستا نیز در معاصره سیلاب قرار گرفتند.
مدیركل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح كرد: همزمان با این مشكل به دلیل شدت جریان آب پنج مسیر ارتباطی شهرستان هیرمند به راههای اصلی و روستایی مسدود شد.
وی افزود: با اقدامات شبانه روزی همه نیروها اعم از سپاه، دستگاههای اجرایی و مردم بعد از چهار روز دایك نیاتك ترمیم شد و شرایط به حالت عادی بازگشت.
شهنوازی تصریح كرد: خوشبختانه 6 روستای در معرض خطر سیلاب پس از ترمیم سیل بند نیاتك دچار آبگرفتگی نشدند و روستاییان به منازل خود بازگشتند.
وی بیان كرد: هم اینك نیروهای امدادی در حال تخلیه آب پنج روستای دچار سیلاب با دستگاههای كف كش و موتور پمپ هستند.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برآورد خسارات احتمالی به منازل این روستائیان بعد از تخلیه كامل آب انجام خواهد شد تا آن دسته از منازلی كه درصد آسیب آنها زیاد است دوباره ساخته و بقیه ترمیم شوند.
وی بیان كرد: هم اینك 2 مسیر ارتباطی مسدود شده منطقه نیز بازگشایی و تلاش راهداران برای بازگشایی سه مسیر دیگر با قوت ادامه دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با جاری شدن سیلاب كشور افغانستان به سمت سیستان نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در آماده باش درآمدند.
رسول راشكی اظهار داشت: سه هزار و 507 سیل زده هیرمندی در قالب 440 خانوار از یكم اردیبهشت تاكنون در مكان های امن پیش بینی شده اسكان داده شدند.
وی ادامه داد: 411نجاتگر در قالب 103 تیم عملیاتی به خدمات رسانی به سیل زدگان روستاهای هیرمند پرداختند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان بیان كرد: برای خدمات رسانی بهتر به روستاهای درگیر سیلاب هیرمند 62 خودرو، چهار قایق و 2 بالگر هلال احمر بكارگیری شده است.
وی توزیع 503 دستگاه چادر، هزار و 550 تخته پتو و 512 تخته موكت، 13 هزار پرس غذای گرم، 772 عدد بسته غذایی 72 ساعته، 12 هزار و 909 قوطی كنسرو، پنیر، شیرخشك و آب معدنی، 440 كیلوگرم میوه و 6 هزار و 700 قرص نان را از جمله اقلام های توزیع شده میان سیل زدگان هیرمند عنوان كرد.
راشكی تصریح كرد: با توجه به آبگرفتگی برخی روستاها امداد رسانی همچنان در منطقه ادامه دارد.

** آثار تاریخی منطقه سیستان بر اثر سیلاب خسارت دیدند
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: برخی از آثار تاریخی سیستان به دنبال ورود سیلاب افغانستان به منطقه دچار آسیب دیدگی شدند.
علیرضا جلالزایی اظهار داشت: امكان برآورد میزان خسارت به ابنیه تاریخی سیستان تا پایدار شدن اوضاع در این منطقه وجود ندارد.
وی ادامه داد: ارگ خان ملك، آتشكده كركوه، تپه های آبیل و تخت عدالت در شهرستان هامون دچار آسیب دیدگی شدند.
7316**3213

سرخط اخبار استان‌ها