۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83292998
T T
۰ نفر

آب پاكي مترو روي دست 850 هزار نفر در دشت ورامين

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83292998
آب پاكي مترو روي دست 850 هزار نفر در دشت ورامين

تهران- ايرنا - فرماندار قَرچَك چندي پيش در برنامه اي تلويزيوني آب پاكي را روي دست مردم دشت ورامين ريخت و اعلام كرد: بحث اتصال به مترو تهران منتفي است؛ جمعيت ساكنان كنوني شهرستان هاي ورامين، پيشوا و قرچك با احتساب اتباع به حدود 850 هزار نفر مي رسد.

با سخنان فرماندار قرچك مشخص شد انتظار 12 ساله مردم اين شهرستان ها براي اتصال به مترو تهران به ثمر نمي نشيند و «قطار حومه اي» جايگزين «قطار شهري»(مترو) شده است.
اين يعني شهروندان جنوب شرق استان تهران اينك تنها از طريق قطار حومه اي كه از گرمسار به تهران مي آيد و روزانه تنها 6 بار هم بيشتر مسافرگيري ندارد مي توانند خودشان را به پايتخت، آن هم ميدان راه آهن پايتخت برسانند.
باتوجه به نياز موجود و تعداد مسافراني كه ابتداي صبح هرروز از جنوب شرق تهران عازم پايتخت مي شوند، مردم و متوليان مي گويند اين ميزان خدمات دهي ريلي پاسخگوي نياز موجود نيست.

**مترو يا قطار حومه اي؟
به گزارش ايرنا براساس مصوبه دولت نهم قرار بود با احداث قطار حومه اي مردم دشت ورامين به مترو تهران متصل شوند؛ اتفاقي كه تاكنون محقق نشده است و اينك تعداد 6 رام قطاري كه در مسير تهران - ورامين - گرمسار تردد مي كند جوابگوي تعداد زياد مسافران بويژه در ساعات اوليه و پاياني روز كه تعداد زيادي از مردم دشت ورامين، بين شهرستان هاي قرچك، ورامين ، پيشوا و تهران در تردد هستند، نيست.
بگذريم از موضوع ديگري كه برخي مسئو لان و حتي نمايندگان مجلس در اين منطقه بيشتر وعده ها و برنامه هاي تبليغاتي خود هنگام انتخابات را حول محور اتصال به مترو تهران تدارك ديده بودند و اجرايي مي كردند و حال معلوم نيست پس از 12 سال چه پاسخي براي راي دهندگانشان دارند.

** داستان آغاز مترو ورامين
چهارشنبه 17 مرداد سال 86 بود كه با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازي، شركت راه آهن و مسئولان محلي، كلنگ احداث مترو ورامين به زمين خورد.
يكي از مطالبات مهم مردم جنوب شرق استان تهران، راه اندازي مترو و دسترسي آسان به شبكه قطار شهري پايتخت بود كه در دور نخست سفر دولت نهم به شهرستان ورامين اجراي آن به تصويب رسيد و 17 مرداد سال 86 كلنگ اجراي آن با تبليغات فراوان و نمايش قطاري شيك و مجلل به زمين زده شد.
اجراي اين پروژه ابتدا در اختيار شركت راه آهن قرار گرفت ولي اعتراض مسئولان ورامين و پيگيري هاي آنان باعث شد تا اين طرح ملي به شركت مترو تهران واگذار شود ولي اين امر نيز نتوانست از مشكلات اجراي آن به طور كامل بكاهد.
برگزاري جلسه ها ي متعدد هماهنگي مسئولان شهرستان هاي ورامين، قرچك و پيشوا با مسئولان مترو تهران به اين امر منجر شد كه اجراي اين طرح ملي طي سه فاز شهرري تا قرچك، قرچك تا ورامين و ورامين تا پيشوا انجام شود.
مهمترين چالش و معارض پيش روي اجراي اين پروژه در فاز ورامين – قرچك، دو معارض پل روگذر 15 خرداد ورامين به دليل عرض كم پل و محدوديت استقرار تأسيسات مترو و نيز اجراي پل روگذر بلوار امام(ع) در ميدان رازي ورامين بود كه تأخير در اجراي آن با اعتراض بسياري از ساكنان و كسبه مجاور همراه بود.
اجراي اين دو پروژه سال ها با تأخير مواجه شد؛ ستون هاي پل روگذر امام رضا(ع) از قول بسياري از شهروندان و حتي رسانه ها به يكي از آثار باستاني ورامين بدل گشت و سخنراني رئيس وقت چهارمين دوره شوراي اسلامي ورامين در جمع نمازگزاران جمعه كه در آن خبر از عبور قطار شهري در محدوده شهر ورامين از زير زمين مي داد، اجراي عمليات بهسازي يا تغيير پل 15 خرداد را با چندين سال تأخير مواجه ساخت.
سرانجام پس از سال ها كش و قوس، پروژه هاي پل روگذر امام رضا(ع) و زيرگذر 15 خرداد با اعتباري افزون بر 150 ميليارد تومان توسط دولت اجرا و خرداد سال 96مورد بهره برداري قرار گرفت.
با افتتاح اين دو پروژه و كار گذاشتن يك خط راه آهن در مجاورت دو خط سراسري تهران – مشهد، شش رام قطار كار خود را در خط موسوم به تهران- ورامين - گرمسار آغاز كرد به اين اميد كه شايد در آينده، اين پروژه به مترو تبديل و مشكل تردد مردم شهرستان هاي جنوب شرق استان تهران براي عزيمت به پايتخت برطرف شود.
هرچند بهره برداري از پروژه قطار حومه اي در ورامين با مراسم افتتاحيه اي همراه نبود ولي همزمان با راه اندازي قطارها در اين محور و در روز پنجشنبه 17 فروردين سال 96 پروژه قطار حومه‌اي تهران – ورامين – گرمسار همزمان با سفر رئيس جمهوري‌ به سمنان و با حضور‌ وزير راه و شهرسازي در محل راه‌آهن شهرستان گرمسار بهره‌برداري شد.
با اين توصيف ها، حالِ قطار شهري يا قطار حومه اي تهران – قرچك – ورامين – پيشوا – گرمسار اين روزها خوب نيست زيرا بسياري از افراد به دليل ازدحام جمعيت قادر به استفاده از آن نيستند.
تاخيرهاي فراوان و كمبود ظرفيت موجود خدمات دهي در مقابل انبوه مسافران كلافه، از جمله مشكلات است.
مردم در شهر قرچك مجبورند كنار ريل راه آهن منتظر قطار بمانند و ايستگاه مناسبي در اين شهرستان احداث نشده ولي همچنان شهروندان منتظرند اين قطار، آنان را به يكي از ايستگاه هاي مترو در تهران برساند؛ آرزويي كه ممكن است هيچ وقت ديگر هم محقق نشود.

**درگيري هاي داخلي شورا
رئيس شوراي اسلامي شهر ورامين در خصوص تغيير ماهيت مترو به قطار حومه اي و شهري مي گويد: شركت مترو تهران و حومه كه بودجه احداث مترو ورامين – تهران را در اختيار داشت به خاطر درگيري هاي داخلي اعضاي شوراي اسلامي ورامين در دوره چهارم كه بعضا به خاطر مسائل سياسي بود، نتوانست به كارش ادامه دهد.
جعفر اردستاني افزود: بعد از چند سال فعاليت شركت مترو و پيشرفت فيزيكي مناسب، اختلافات درون شورا باعث كندي روند كار مجري پروژه شد و بعد از سفر وزير راه و شهرسازي دولت تدبير و اميد، پيمانكار اين پروژه نيز تغيير كرد.
وي تأكيد كرد: آن روزها اجراي اين پروژه به اندكي اتحاد و همدلي نياز داشت تا جابه جايي بين شركت مترو و راه آهن صورت نگيرد ولي نبود اين همدلي بين اعضاي شوراي شهر ورامين باعث شد كل پروژه تغيير ماهيت دهد و ماه ها وقت مردم ورامين تلف شود.

**انتقال چند باره پروژه از مترو به راه آهن
مديرعامل وقت شركت راه آهن جمهوري اسلامي در تاريخ 28 ارديبهشت سال 1395 در نامه اي خطاب به مديركل حوزه وزارتي وزارت راه و شهرسازي در خصوص پروژه مترو ورامين – تهران اينگونه نوشته بود: اين پروژه در تاريخ دهم مرداد سال 1391 با پيشرفت فيزيكي 27 درصد از شركت راه آهن به شركت قطار شهري تهران واگذار شده است.
«محسن پورسيد آقايي» افزوده بود: 18 اسفند سال 1393 اين پروژه با پيشرفت فيزيكي 36 درصد بار ديگر از شركت قطار شهري تهران به شركت راه آهن انتقال يافت؛ اين بدان معناست كه در مدت سه سال فعاليت شركت قطار شهري تهران، اين پروژه تنها 9 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و همان مشكلاتي كه رئيس شوراي اسلامي شهر ورامين ذكر كرده ، مانع اجراي آن توسط شركت مترو تهران شده است.

**نماينده مجلس توپ را در زمين اين دولت مي اندازد
هر چند تلاش خبرنگار ايرنا براي مصاحبه با نماينده مردم ورامين، قرچك و پيشوا درباره اين موضوع و پيگيري وضعيت مترو يا قطار حومه اي به نتيجه نرسيد اما سيد «حسين نقوي حسيني» در صفحه شخصي خود در يكي از شبكه هاي اجتماعي آورده است: قطار حومه اي مصوب سال 85 در دولت دوم احمدي نژاد به مترو تغيير يافته و به شركت مترو تهران واگذار شد.
وي مي افزايد: شركت مترو تهران پروژه مذكور را در ورامين، قرچك ، پيشوا و بعدها در گرمسار با سرعت شروع كرد، اين پروژه در دولت روحاني متوقف شد.
اين نماينده مجلس منتسب به اصولگرايان در ادامه مطلب خود اين گونه اظهار نظر مي كند كه «آخوندي وزير سابق راه و شهرسازي دولت تدبير با شعار قطار حومه اي ماهيت اين پروژه را تغيير داد ولي به نمايندگان مردم به صورت مصوب و مكتوب قول داد همان پروژه مترو را احداث كند، بنابراين دولت روحاني، استانداران، فرمانداران و حاميان اصلاح طلب او بايد پاسخگوي مردم باشند».
مطالب نماينده مردم ورامين، قرچك و پيشوا در مجلس شوراي اسلامي در حالي مطرح مي شود كه براساس نامه ذكر شده از سوي مديرعامل وقت شركت راه آهن، پيشرفت فيزيكي فعاليت شركت قطار شهري تهران طي سه سال فقط 9 درصد بوده است.

** تقاطع هاي دردسرساز راه آهن
قطار سراسري تهران -مشهد و قطار حومه اي تهران - ورامين - گرمسار در مناطق مختلف شهرستان هاي جنوب شرق استان تهران، با محور هاي اصلي برخورد مي كند؛ تقاطع هايي كه عبور خودروها را از روي ريل ها امكان پذير مي سازد و در آن سوزن باني مستقر شده است.
محور محمدآباد و داود آباد قرچك، روستاهاي باغخواص، محمدآباد و قلعه بلند در ورامين و روستاي قلعه سين در شهرستان پيشوا با قطار سراسري تقاطع ايجاد كرده و در آنها سوزن باني استقرار دارد؛ تقاطع هايي كه در سال هاي اخير به دليل سهل انگاري و خطاي انساني بارها قطار با خودروها و عابران پياده برخورد كرده و جان چندين نفر در آنها گرفته شده است.
اكنون پل روگذر در محور روستاهاي قلعه سين به پيشوا، محمدآباد عرب ها به پيشوا و روستاي قاسم آباد به ورامين نيمه كاره رها شده است و اقدامي در خصوص تكميل آن صورت نمي گيرد.

** چيزي به نام مترو وجود ندارد
تمامي گمانه زني ها در خصوص ماهيت قطاري كه مردم جنوب شرق تهران را به ايستگاههاي مترو پايتخت مي رساند چندروز پيش با سخنان فرماندار شهرستان قرچك در برنامه تهران 20 شبكه 5 سيما به يك نقطه رسيد و آن اين بود كه چيزي به نام مترو وجود ندارد.
«بهمن خطيبي» اظهارداشت: سال 1385 مصوبه اي از سوي هيأت دولت صادر تا در آن شركت قطار شهري تهران، زمين هاي در امتداد راه آهن سراسري را براي استفاده مردم دشت ورامين(ورامين ، قرچك و پيشوا) به مترو تبديل كند ولي بعدها اين مصوبه با پيگيري وزارت راه و شهرسازي لغو شد.
وي افزود: اداره كل راه آهن اكنون 6 ريل باس را در مسير تهران – گرمسار تأمين كرده كه از قرچك نيز عبور و مردم را به تهران و برعكس منتقل مي كنند و قرار است تعداد آنها افزايش يابد.
خطيبي تصريح كرد: پروژه مترو در دشت ورامين منتفي شده است.
قطار شهري و قطارحومه اي هم شايد چندان براي مردم دشت ورامين تفاوتي نداشته باشد؛ گرچه اگر مترو باشد دسترسي راحت تري به ايستگاههاي مترو پايتخت خواهند داشت؛ حالا آنچه برايش بيش از هرچيز مهم است كمبود وسايل حمل و نقل عمومي در مقابل سيل جمعيتي است كه هرروز به سمت پايتخت در تردد هستند.
از نزديك نگاه انداختن به نحوه سوار شدن مردم در قطارهاي حومه اي ورامين- تهران صبح ها و نيز عصرها، شايد براي متوليان بد نباشد تا ببينند كه خدمات رساني اينك در اين سامانه، باتوجه به تقاضاي بالاي مسافران در چه شرايطي قرار دارد.

گزارش از سيد حسن ميري
تهرام/7254/ 1008
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه