۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 83291618
T T
۰ نفر
نظام تست زنی موجب كوركردن استعدادها شده است

مشهد- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وضعیت كنكور و نظام تست زنی از جمله عواملی است كه در كوركردن و انحراف استعدادها در رشته های مختلف از جمله ریاضی تاثیرگذاشته است.

مجتبی شریعتی نیاسر روز پنجشنبه در دومین سمینار كشوری علوم ریاضیات و چالشها در مشهد افزود: دستگاه آموزش و پرورش از دو زاویه باید به این موضوع كمك كند یكی از طریق استاندارد سازی محتواهای درسی و دیگری از طریق تراز كردن و یكپارچه سازی آزمونها در سطح ملی كه هر دوی این امور به بهبود سیستم آموزشی كشور كمك خواهد كرد.
وی با طرح این سوال كه چرا جوان ما وقتی می خواهد انتخاب رشته كند در برخی رشته ها مثل پزشكی با انگیزه و در برخی رشته ها مثل ریاضی بی انگیزه است اضافه كرد: این وضعیت به این خاطر است كه ما نتوانسته ایم ویژگیهای ارزشمند، جاذبه ها و بسترهای شغلی یك رشته مثل ریاضی را به آنها نشان دهیم و یقینا اگر دانش آموزان نسبت به علم ریاضی بیشتر شناخت پیدا كنند بیشتر به این رشته گرویده خواهند شد.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: افزایش كمی در رشته ریاضی یا هر رشته دیگری اقدام هنرمندانه ای نیست اما اگر با كیفی سازی تلفیق شود نتیجه بخش خواهد بود و فعال شدن و پویا شدن انجمن ریاضی و خانه ریاضی می تواند در زمینه كیفیت بخشی درس ریاضی اثرگذار باشد.
شریعتی نیاسر افزود: دو شاخصه و معیار اصلی علم، علوم پایه و علوم انسانی هستند و برخلاف امروز كه بیشتر صحبت از رشته های پزشكی، دامپزشكی، كشاورزی و هنر است باید بدانیم كه هم علوم پایه و هم علوم انسانی بسترساز هستند و به نوعی زمینه رشد و ارتقاء سایر علوم را فراهم می كنند.
وی ادامه داد: علوم پایه و به خصوص علم ریاضی، به مثابه اتوبانی است كه سایر علوم در آن حركت می كنند و اگر آن اتوبان صحیح ساخته شده باشد سایر علوم در آن به خوبی طی طریق می كنند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از بین دانشجویان مهندسی، كشاورزی، معماری، هنر و حتی پزشكی و علوم انسانی آنهایی موفق تر هستند كه پایه ریاضی قوی تری داشته باشند چون بنیه ریاضی می تواند قدرت تحلیل، قدرت محاسبه و بالا بودن توان مدیریتی افراد را نشان دهد.
شریعتی نیاسر افزود: دانشمندان ما بسیار خوب می توانند در عرصه علم در سطوح ملی و بین المللی میدان داری كنند و این موضوع مسئولیت مدیران اجرایی را دو چندان می كند كه باید نقاط ضعف خود را در عرصه مدیریت و برنامه ریزی پیدا كنند و جهت توسعه و تقویت آن راهكار ارائه دهند.
دومین سمینار كشوری علوم ریاضیات و چالشها امروز به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه 2 مشهد در این شهر برگزار شد.
1922/7496

سرخط اخبار استان‌ها