۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۷:۳۳
کد خبر: 83289698
T T
۰ نفر
دستگاه هاي اجرايي مهريز براي ترويج فرهنگ كتابخواني كمك كنند

يزد - ايرنا - فرماندار مهريز گفت: دستگاه هاي اجرايي در كنار اداره كتابخانه هاي عمومي و رسانه ها با همدلي و برنامه ريزي براي ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در اين شهرستان همكاري كنند.

به گزارش ايرنا، رضا زارع زاده مهريزي سه شنبه شب در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان افزود: جلب مشاركت خيران براي كمك در اجراي طرح هاي فرهنگي و تشويقي و مدارس و دانشگاه ها در گسترش فرهنگ مطالعه در منطقه موثر است.
وي در ادامه به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص تغيير سبك زندگي و مطالعه در باره اين موضوع اشاره كرد و بيان داشت: سبك زندگي اسلامي بسيار حائز اهميت است و بايد محور برنامه ها در كتابخواني قرار گيرد.
فرماندار مهريز، كتاب و كتابخواني را از مولفه هاي سبك زندگي اسلامي از ديدگاه مقام معظم رهبري دانست و گفت: بحث كتاب و كتابخواني بايد در سبد اقتصادي خانواده ها قرار گيرد.
زارع زاده مهريزي با اشاره به اين كه فرهنگ سازي در خصوص كتاب و كتابخواني بايد به صورت بلندمدت اجرا شود بيان كرد: فضاي مجازي و استفاده از شبكه هاي اجتماعي در چند سال اخير تا حدودي موجب دور شدن مردم از مطالعه شده است .
وي افزود: براي تغيير اين سبك و اين جدايي كه زمان بر است بايد فعاليت هاي فرهنگي، تبليغي و اطلاع رساني براي جذب مردم و جوانان به مطالعه اقدام هاي مناسب انجام شود.
فرماندار مهريز با اشاره به بازسازي كتابخانه عمومي امام هادي(ع) مهريز گفت: انعقاد تفاهم نامه بين انجمن كتابخانه هاي عمومي و اداره كل كتابخانه ها در راستاي تخصيص بودجه براي بازسازي كتابخانه مي تواند موجب رفع مشكل شود.
زارع زاده مهريزي، ارائه طرح هاي جديد در ارتباط با گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني را ضروري ذكر كرد و يادآور شد: ضعف هاي حوزه كتاب و كتابخواني در منطقه بايد شناسايي و در راستاي رفع آنها و ارائه ايده هاي جديد در جلسه هاي انجمن كتابخانه هاي عمومي بحث كرد.

**فعاليت مدارس در ترويج فرهنگ كتابخواني
همچنين مدير آموزش و پرورش مهريز گفت: براي گسترش فرهنگ كتابخواني در مدارس توسط مربيان پرورشي و ساير معلمان فعاليت هاي فرهنگي و اطلاع رساني انجام مي شود.
سيدعلي كارآموز افزود: برگزاري مسابقات كتابخواني، معرفي كتاب، بازديد فرهنگيان و دانش آموزان از كتابخانه ها، برگزاري نشست هاي كتابخوان و برپايي نمايشگاه هاي كتاب از جمله برنامه هايي در اين ارتباط است كه برگزار مي شود.
مدير آموزش و پرورش مهريز خاطر نشان كرد: تشويق دانش آموزان و فرهنگيان براي عضويت در كتابخانه ها و ترويج فرهنگ مطالعه در بين اولياي آنها از ديگر برنامه هاست.

**ضرورت همكاري رسانه ها
همچنين در ادامه رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي مهريز گفت: براي گسترش فرهنگ مطالعه در بين مردم و جوانان بايد فعاليت هاي فرهنگي، تبليغي و اطلاع رساني بيشتر شود.
سعيد قريشي افزود: در اين خصوص تاكنون كارهاي خوبي با همكاري دستگاه هاي اجرايي، مسئولان، روحانيون، كانون هاي فرهنگي هنري مساجد، مدارس و دانشگاه ها انجام شده است.
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي مهريز خاطر نشان كرد: رسانه هاي گروهي نقش مهمي در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در منطقه دارند و بايد با تهيه اخبار و گزارش ها موجب جذب مردم و جوانان به مطالعه شوند.
قريشي به فعاليت هاي اين اداره با همكاري اعضا و خيران اشاره كرد و گفت: برگزاري مسابقات، نشست ها، معرفي كتاب، برگزاري نمايشگاه و غيره از اهم اقدام هاست.
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي مهريز خاطر نشان كرد: پيگيري در خصوص تامين بودجه براي بازسازي كتابخانه امام هادي(ع) از مهم ترين برنامه هاي اين اداره در سال 1398 است.
در اين جلسه برخي از اعضا به طرح ديدگاه و ارائه پيشنهاد براي ارتقاي كتابخواني در منطقه به خصوص فرهنگ سازي و برگزاري نشست ها تاكيد كردند.
در پايان جلسه « سيده خديجه طباطبايي» و « ذريه طباطبايي» 2 نويسنده مهريزي، 2 نسخه از كتاب هاي تاليفي خود را به فرماندار اهدا كردند.
مهريز 12 كتابخانه عمومي با 140 هزار نسخه كتاب دارد.
مركز شهرستان 55 هزار نفري مهريز در 30 كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.
7536/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها