۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰
کد خبر: 83289263
T T
۰ نفر
ارتقاء سلامت جامعه با نظام ارجاع ميسر مي شود

مشهد- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: عملياتي شدن نظام ارجاع پزشكي هم اكنون از مهمترين راهكارهاي ارتقاء سلامت جامعه به شمار مي رود.

دكتر محمدرضا دارابي روز سه شنبه در همايش گراميداشت هفته سلامت افزود: اجراي طرح نظام ارجاع پزشكي كه در قالب سطح بندي خدمات درماني تعريف شده است هم اكنون در برخي از مناطق كشور و خراسان رضوي آغاز شده است.
وي با بيان اين كه امروزه ديگر سلامتي محدود به بعد جسمي نيست ادامه داد: مقوله سلامت بر طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني به چهار بعد جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي تقسيم مي شود كه وزارت بهداشت نمي تواند متولي همه اين ابعاد باشد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: به همين منظور هم اكنون بحث اجتماعي شدن سلامت و درگير شدن ديگر سازمانها، نهادها و مردم در بهبود سلامت جامعه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به طور جد دنبال مي شود.
دارابي بر لزوم فرهنگ خود مراقبتي و خود كنترلي در تمامي ابعاد سلامتي تاكيد كرد و افزود: توجه به چهار بعد سلامتي افراد جامعه شامل سلامت جسمي، روحي، اجتماعي و رواني زمينه رشد و توسعه كشور را فراهم مي كند.
وي با اشاره به رشد شاخصهاي بهداشتي در خراسان رضوي و كشور افزود: كاهش مرگ و مير مادران باردار، كاهش مرگ و مير نوزادان و كودكان زير پنج سال، افزايش اميد به زندگي و پوشش 99 درصدي زايمان ايمن از جمله دستاوردهاي حاصله در اين زمينه است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: تشكيل شوراي عالي سلامت، كميته سلامت و امنيت غذايي با مشاركت استانداري در مركز استان و همچنين فرمانداريها در شهرستانها از مهمترين اقدامات انجام شده در راستاي ارتقاي سلامت جامعه به شمار مي رود.
سرپرست فرمانداري مشهد نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: هم اكنون در شهر مشهد ۲۱۱ سازمان مردم نهاد فعاليت دارند كه در حوزه هاي مختلف و از جمله حوزه سلامت، بهداشت و درمان خدمت مي كنند.
حيدر خوش نيت با اشاره به اين كه ۱۸ سازمان مردم نهاد در حوزه بهداشت و درمان طي سالهاي اخير در مشهد مجوز گرفته اند افزود: اجتماعي شدن امر سلامت با كمك تشكلهاي مردمي از راهكارهاي ارتقاي سلامت جامعه است.
وي ادامه داد: در زمينه عدالت در حوزه سلامت از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون اقدامات خوبي به همت تلاشگران در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است و استمرار اين حركت با اجتماعي كردن سلامت ميسر است.
در مراسم گراميداشت هفته سلامت كه با حضور جمعي از خيران سلامت، مسئولان و جمعي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد امروز در تالار رازي شهر مشهد برپا شد از تلاشگران حوزه سلامت اين دانشگاه قدرداني شد.
يكم تا هفتم ارديبهشت ماه در كشور هفته سلامت نامگذاري شده است.
1922/3027

سرخط اخبار استان‌ها