۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 83288857
T T
۰ نفر
طرح انتقال آب خليج فارس به لامرد بدون وقفه در حال اجرا است

شيراز- ايرنا- مجري طرح هاي صنايع انرژي بر لامرد و پارسيان گفت: با هدف تامين آب صنايع در اين مناطق ويژه و همچنين آب شرب شهرهاي لامرد و مهر عمليات اجرايي طرح انتقال آب از خليج فارس بدون وقفه در حال انجام است.

به گزارش ايرنا، روابط عمومي منطقه ويژه اقتصادي لامرد سه شنبه به نقل از 'فريدون فدايي دولت' افزود: اين طرح كه اواخر سال گذشته عمليات اجرايي آن آغاز شده در دو بخش آب شيرين كن و خط لوله توسط شركت فراآبرسان سرزمين در حال انجام است و هم اكنون 20 كيلومتر از خاكبرداري خط انتقال مسير به اجرا در آمده و عمليات خاك برداري در سايت نيز آغاز شده است.
وي افزود: با توجه به نهايي شدن طراحي مسير خط انتقال و طراحي پايه مفهومي سايت آب شيرين كن به صورت همزمان با تجهيز كارگاه در هر دو سايت، عمليات خاكبرداري براي مسيرهاي خط انتقال و دسترسي و شروع عمليات خاكبرداري در سايت پارسيان براي احداث آب شيرين كن از جمله اقداماتي است كه در اين زمينه به مرحله اجرا در آمده اند.
اين مقام مسئول همچنين با اشاره به انجام مطالعات محيط زيست دريايي براي آب شيرين كن پارسيان و مسير خط انتقال اظهار داشت: مجوزهاي لازم براي اجراي اين طرح انتقال آب از حدود 40 سازمان و نهاد دولتي در استانهاي فارس و هرمزگان اخذ شده است.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي لامرد با اشاره به ضرورت همكاري هاي بيش از پيش بين بخشي براي ساماندهي امور در اين قطب اقتصادي تصريح كرد: استقرار صنايع انرژي بر در اين منطقه نيازمند احداث زير ساخت هاي اساسي و تامين خوراك و همچنين آب مورد نياز براي دوران ساخت و بهره برداري صنايع است كه با وجود بسياري از تنگناها در اين مسير اقدامات موثر و راهگشايي انجام شده است.
فدايي دولت با تبيين ضرورت نظارت دقيق بر مراحل اجرايي اين پروژه افزود: خط انتقال آب از دريا افزون بر 67 كيلومتر طول دارد و چهار مرحله آبگيري، پيش تصفيه، نمك زدايي و تصفيه نهايي پيش بيني شده است.
مجري طرح هاي صنايع انرژي بر جنوب كشور با اشاره به مزيتهاي فراوان و ايجاد و تقويت امور زير بنايي در اين مناطق، از متقاضيان سرمايه گذاري در حوزه هاي معدني، صنعتي و صنايع پايين دست آلومينيوم براي احداث زنجيره صنايع مختلف دعوت كرد.
مجتمع آلومينيوم جنوب كشور به عنوان مهم ترين پروژه توليد شمش آلومينيوم ايران كه در فاز نخست سالانه ظرفيت توليد 300 هزار تن شمش آلومينيم را دارد در منطقه ويژه اقتصادي لامرد در جنوب استان فارس واقع است و در حال حاضر مراحل نهايي اجرايي خود را سپري مي كند.
سي و هشتمين طرح شيرين سازي آب دريا اول اسفندماه 1397 در آييني با حضور وزراي نيرو، اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس آغاز شد.
وزير نيرو در آيين كلنگ زني اين طرح بيان داشت: با اجراي اين پروژه 15ميليون مترمكعب آب آشاميدني، مصرف خانگي و همچنين صنايع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تامين خواهد شد.
رضا اردكانيان گفت: از اين ميزان آب، هشت و نيم ميليون مترمكعب آن متعلق به صنايع انرژي بر لامرد و مُهر با تضمين خريد از سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، 2 و نيم ميليون مترمكعب آب آشاميدني با تضمين خريد از وزارت نيرو و چهار و نيم ميليون مترمكعب سهم ساير صنايع موجود در شهرستان هاي ياد شده است.
وزير نيرو ادامه داد: اين طرح يكي از 10پروژه نمك زدايي آب دريا (شيرين سازي) است كه از سال 92 در دولت تدبير و اميد برنامه ريزي هاي آن انجام شد و مطابق برنامه زمانبندي شده، مرحله نخست اين طرح ظرف مدت 2 سال به اتمام خواهد رسيد.
شهرستان لامرد در 365 كيلومتري جنوب شيراز واقع است.
7368/ 2027

سرخط اخبار استان‌ها