۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر: 83288753
T T
۰ نفر
ضرورت تقويت زيرساخت ها در مرنجاب براي ميزباني گردشگران خارجي

كاشان - ايرنا - كويرهاي نقاط مركزي كشور با برخورداري از جاذبه هاي بي مانند تاريخي و طبيعي مي تواند به انتخاب نخست گردشگران خارجي براي سفر به ايران تبديل شود اما فقدان برنامه ريزي و تمهيد زيرساخت ها پيش از بهره برداري موجب نارضايتي و سردرگمي علاقه مندان شده است.

به گزارش ايرنا، كوير مرنجاب واقع در شمالي ترين نقطه استان اصفهان يكي از زيباترين كويرهاي ايران است كه همجوار درياچه نمك، كوير مسيله، نوار بند ريگ و پارك ملي كوير و در فاصله 50 كيلومتري مركز شهرستان آران و بيدگل قرار دارد.
با وجود تصوري كه در عموم از سيماي خشك و خشن كوير برجا مانده، مرنجاب جز در فصل تابستان كه به علت گرماي هوا با كاهش محسوس گردشگر رو به رو مي شود، سالانه افزون بر 100 هزار نفر مسافر داخلي و گردشگر خارجي را ميزباني مي كند.
مرنجاب با برخورداري از ظرفيت فعاليت هايي مانند كويرنوردي، آفرود، موتورسواري، سافاري، شترسواري و اسكي روي شن و ماسه و رصد ستارگان شب در كنار جاذبه هاي تاريخي و طبيعي حتي مي تواند به يك هدف و مقصد اصلي براي مسافران داخلي و گردشگران خارجي تبديل شود.
برخلاف اين شرايط اما از همان ورود به كوير مرنجاب صحنه هاي گوناگوني از فقدان ساماندهي و سرگرداني گردشگران داخلي و به ويژه خارجي ها به چشم مي خورد؛ چنان كه برخي با خودروهاي سواري عادي مانند پرايد و سمند به كوير آورده مي شوند.
صحنه گرفتار شدن خودروي گردشگران ايتاليايي در باتلاق اطراف درياچه نمك تنها همين چند روز پيش بود كه سرگرداني ميهمانان خارجي و نگاه نگران و خسته آنها را براي ساعت ها به دنبال داشت.

** ميزباني بي برنامه از گردشگران خارجي
يكي از اين گردشگران حادثه ديده در گفت و گو با ايرنا بيان كرد: چند روز پيش از مسير اصلي در آران و بيدگل با خودروي شخصي قصد سفر به كوير زيباي مرنجاب را داشتيم كه در ورودي، از سفر بدون همراهي راهنما جلوگيري كردند.
مارتين افزود: تمايلي به همراهي فردي غريبه نداشتيم و از اين رو تصميم گرفتيم با كمك جي. پي. اس. از مسير فرعي وارد كوير مرنجاب شويم كه با گذر از بخشي از مسير در باتلاق گرفتار شديم.
وي عنوان كرد: كوير مرنجاب به علت گستردگي نياز به راهنما دارد و به ساير گردشگران خارجي توصيه مي شود كه براي سفر به اين منطقه از خودروي دو ديفرانسيل با راننده مجرب و راهنماي محلي استفاده كنند تا دچار مشكل نشوند.
مسئول اكيپ امدادرسان به خودروهاي گردشگران خارجي در كوير مرنجاب نيز گفت: دهها خودروي گردشگران خارجي در سال هاي گذشته در ماسه ها يا منطقه هاي باتلاقي درياچه نمك گير كرده و راهنمايان محلي پس از ساعت ها تلاش آنها را نجات داده اند.
اصغر حيدرزاده تصريح كرد: نوعي ناهماهنگي و بي برنامگي در ورود گردشگران خارجي به كوير مرنجاب وجود دارد كه اگر برنامه ريزي و مديريت يكپارچه در اين زمينه انجام نگيرد، ممكن است در آينده شايد شاهد رويدادهاي ناگوارتري باشيم كه مي تواند آسيب هاي جدي به گردشگري و از جمله منطقه وارد كند.
وي يادآور شد: دست كم پنج دستگاه خودروي گردشگران خارجي 6 ماهه گذشته در ماسه ها و باتلاق هاي منطقه گير كردند كه همه آنها به لزوم استفاده از خودروي دو ديفرانسيل در منطقه هاي كويري با همراهي راهنمايان محلي تاكيد داشتند.
اين نيروي امدادرسان اضافه كرد: همچنان روزانه تعدادي خودروي سواري نا ايمن با راننده هاي ناآشنا به كوير، دهها گردشگر خارجي را به منطقه وارد مي كنند كه روي خوشي ندارد.
وي عنوان كرد: مسير مرنجاب ناهموار و فاقد ايمني لازم است و ورود گردشگران خارجي با اين خودروها در كنار احتمال بروز حادثه هاي ناگوار رانندگي، موجب خستگي گردشگراني مي شود كه براي استراحت و تفريح سفر كرده اند.

** تردد گردشگران خارجي از مسيرهاي فرعي
مدير ساماندهي منطقه گردشگري كوير مرنجاب هم در گفت و گو با ايرنا به گيركردن چندين خودروي گردشگران خارجي در باتلاق در ماه هاي گذشته اشاره كرد و اظهارداشت: بر اساس بررسي ها همه اين خودروها از مسيرهاي فرعي وارد مرنجاب و به علت ناآشنايي با منطقه در باتلاق هاي اطراف درياچه نمك گرفتار شده اند.
حسين حاجي حسيني افزود: با اين وجود همچنان خود را موظف به تامين امنيت مسافران داخلي و گردشگران خارجي مي دانيم و در اين راستا اقدام هايي نيز در جريان است.
وي بيان كرد: 2 تابلوي هشداري و اطلاع رساني به زبان انگليسي در روزهاي گذشته در نقاط حساس ورودي درياچه نمك و ريگ بلند مبني بر لزوم همراهي راهنمايان محلي نصب و نقشه جامع منطقه هم تهيه شده كه تا چند روز آينده جهت توزيع بين گردشگران خارجي ارائه خواهد شد.
مدير ساماندهي كوير مرنجاب اضافه كرد: اين منطقه گردشگري گستردگي زيادي دارد اما مسيرهاي اصلي ورودي كنترل مي شود و گردشگران خارجي مكلف به همراه داشتن راهنمايان محلي مورد تاييد ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هستند.
وي يادآور شد: بر اساس مصوبه ميراث فرهنگي و شوراي تامين شهرستان آران و بيدگل، ورود گردشگران خارجي با خودروي شخصي يا تاكسي ها نياز به همراهي راهنمايان مجرب دارد.

** ساماندهي گردشگران مرنجاب در دست اقدام است
فرماندار آران و بيدگل هم در گفت و گو با ايرنا بر ضرورت ساماندهي ورود گردشگران خارجي به نقاط كويري اين شهرستان تاكيد كرد و گفت: الزام علاقه مندان به ديدن جاذبه هاي كويري با همراهي راهنمايان محلي و خودروهاي مجاز به جد در دستور كار قرار گرفته و به زودي موضوع مديريت خواهد شد.
اسماعيل بايبوردي افزود: هم اكنون كويرهاي شهرستان آران و بيدگل در كنار برخورداري از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي خطرهايي مانند گرفتار شدن در باتلاق يا گم شدن را نيز براي علاقه مندان به همراه دارد كه چنين مسائلي در سده كنوني پذيرفتني نيست.
وي بيان كرد: سفر گردشگران خارجي با خودروهاي سواري عادي در كوير درست نبوده و با اجراي طرح جامع ساماندهي مرنجاب، رفت و آمد تنها با خودروهاي دو ديفرانسيل صورت خواهد گرفت.
فرماندار آران و بيدگل اضافه كرد: با توجه به گستردگي منطقه امكان كنترل همه مسيرها وجود ندارد كه بر اين اساس نصب مكان نما و مسير ياب در كويرهاي اين شهرستان ضروري به نظر مي آيد.
وي تصريح كرد: بايد هر چه زودتر محدوده مجازي براي رفت و آمد خودروها در كوير نيز مشخص شود تا بتوانيم در مورد مكان هاي ممنوعه بيشتر و بهتر اطلاع رساني كنيم.
بايبوردي ابراز اميدواري كرد: با سرعت بخشي در راه اندازي دكل مخابراتي جديد براي پوشش اين منطقه كويري و استقرار خودروهاي امدادرسان در كوير ديگر شاهد رويدادهاي ناگواري مانند گمشدن يا گير كردن گردشگران در باتلاق و ماسه نباشيم.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آران و بيدگل هم تشريح كرد: بيشتر گردشگران خارجي با خودروهاي سواري مانند پرايد و پژو از سوي آژانس ها، خانه هاي تاريخي و هتل هاي استان يا شهرهاي همجوار براي ديدن كوير مرنجاب سفر مي كنند كه شايسته نيست.
مجيد نوري افزود: اين گونه سفر در كنار خطرهايي كه مي تواند براي سرنشينان خودروها به همراه داشته باشد، دسترسي و بهره مندي گردشگران از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بكر نقاط كويري را نيز غيرممكن مي كند.
وي با اشاره به تلاش ها براي تدوين طرحي جامع جهت بهره برداري گردشگري از نقاط كويري آران و بيدگل يادآور شد: با ابلاغ و اجراي اين طرح، حضور افراد در كوير مرنجاب تنها با خودروهاي مورد تاييد و راهنمايان محلي ممكن خواهد بود.
7472/8123

سرخط اخبار استان‌ها