تصاوير ماهواره اي وهوايي درمديريت بحران سيلاب استفاده شد

تهران- ايرنا- رئيس مركز اطلاعات وحوادث سازمان مديريت بحران كشور از استفاده تصاوير ماهواره اي وعكس هاي هوايي پهپاد به منظور تحليل آمار، نقشه ها و گزارش ها در مديريت بحران و مديريت ريسك سيلاب اخير در استان هاي گلستان، لرستان و خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، مهدي رحمتي نژاد روز دوشنبه در كارگاه آموزشي تخصصي پايش و ارزيابي خطر حوادث و بلايا براي سازمان هاي ايراني به تشريح تجربه سازمان مديريت بحران كشور در تبادل تجارب در مورد توسعه و نهادينه سازي پايگاه اطلاعات خسارات حوادث و بلايا پرداخت و اين مطلب را عنوان كرد.
وي گفت: در مديريت بحران و ريسك سيلاب هاي اخير در استان هاي يادشده از اسفند 97 تا فروردين 98 ما از 2 تجربه جديد استفاده از اطلاعات تصاوير ماهواره اي با همكاري سازمان فضايي ايران و سازمان نقشه برداري كشور و استفاده از عكس هاي هوايي پهپاد با همكاري بخش خصوصي و بخش جغرافيايي نيروهاي مسلح براي نخستين بار در كشور بهره مند شديم كه بر روي تصميم گيري هاي بهنگام ما در مديريت سيلاب و كاهش تلفات انساني اين حادثه طبيعي به ما كمك شايان توجهي كرد.
وي با گلايه از اينكه ما تفاهم نامه اي با برخي از كشورهاي اروپايي و برخي از كشورهاي ديگر داشتيم كه در زمان وقوع حوادث و بلايا به منظور مديريت بحران و نجات جان انسان هاي قرار گرفته در وضعيت اضطراري به ما تصاوير ماهواره اي بدهند، اظهار داشت: متاسفانه اين كشورها در سيلاب اخير براي ما محدوده ارسال ديتا ايجاد كردند و براي ما تصاوير مناطق متاثر از سيل و آبگرفتگي را ارسال نكردند.
رئيس مركز اطلاعات و حوادث سازمان مديريت بحران كشور ادامه داد: حوادث طبيعي داراي انواع گوناگوني هستند كه زلزله، سيل، توفان، گردباد، سونامي، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغييرات شديد درجه حرارت، خشكسالي و آتشفشان نمونه هايي از اين بلاياي طبيعي به شمار مي آيند كه ايران به لحاظ وضعيت جغرافيايي، شرايط آب و هوايي و ويژگي هاي ژئوپلتيك در زمره كشورهاي بلاخيز دنيا به شمار مي رود كه در طول تاريخ شاهد حوادث و سوانح بسياري بوده است.
رحمتي نژاد توضيح داد: با استناد به بند 5 و 17 از ماده 8 قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور كه مربوط به مستندسازي حوادث، اقدامات و تجزيه و تحليل آنها و نيز ايجاد نظام مديريت جامع اطلاعات به كمك شبكه هاي اطلاعاتي مراكز علمي - تحقيقاتي ذيربط و سازمان هاي اجرايي مسئول و تشكيل مركز مديريت اطلاعات و حوادث وابسته به سازمان است، جامعيت اطلاعات اصلي ترين عنصر و مشخصه بارز سامانه سما اين سازمان است.
وي افزود: در سامانه سما تمام مراحل حوادث و بحران ها شامل ثبت اطلاعات در هنگام بروز حادثه تا ثبت خسارات، بودجه، پروژه ها، تجهيزات، آموزش ها، مانورها و فعاليت هاي شوراي هماهنگي استان ها ثبت مي شود. همچنين به مواردي مثل دريافت اطلاعات از هواشناسي كشور، موسسه ژئوفيزيك، سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر، راهداري و حمل و نقل جاده اي و سيستم اطلاعات جغرافيايي و نظاير آن پرداخته مي شود.
وي با اشاره به اينكه سازمان مديريت بحران كشور يك سازمان هماهنگ ‌كننده، سياستگزار، هدايت ‌كننده و نظارت‌ كننده بر ايجاد آمادگي و مقابله در مقابل انواع حوادث است، گفت: اولويت نخست ما در اين سازمان ارائه آموزش هاي همگاني است كه بايد اين آموزش ها از دبستان تا دانشگاه به عموم دانش آموزان و دانشجويان و به مسؤلين دستگاه هاي مختلف كشوري و لشكري ارائه شود.
در كارگاه آموزشي تخصصي پايش و ارزيابي خطر حوادث و بلايا براي سازمان هاي ايراني كه در دو روز با حضور 50 مقام مسئول از وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف و سازمان ملل متحد از امروز دوشنبه دوم تا چهارم ارديبهشت در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با هدف ارتقاي ظرفيت و توانايي سازمان هاي ايراني براي پايش دقيق و ارزيابي جامع خطر حوادث و بلايا در كشور آغاز شده است، متخصصان و مدرسان بين المللي مربوطه در چارچوب همكاري هاي اپديم آموزش هاي خود را در اين كارگاه ارائه خواهند كرد.
اين كارگاه آموزشي تخصصي به همت مركز آسيا و اقيانوسيه براي توسعه مديريت اطلاعات بلايا كه اخيرا در ايران تاسيس شده و با همكاري دفتر سازمان ملل براي كاهش خطر بلايا و برنامه عمران ملل متحد سازمان هاي برنامه و بودجه و مديريت بحران كشور آغاز شده است.
شركت كنندگان با «استانداردها و روش هاي نوين بين المللي براي ارزيايي خطر و آثار منفي حوادث و بلايا»، «ايجاد شبكه منطقه اي همكاري ميان كشورها براي كاهش خطر و اثرات منفي حوادث فرامرزي مانند گرد وغبار و خشكسالي»، چارچوب هاي جهاني و منطقه اي كاهش خطر بلايا (UNISDR)، «اطلاعات ريسك براي تقويت درك ريسك حوادث»، نقش آمار و پايگاه هاي داده اي خسارات حوادث و بلايا (UNDP - UNISDR)، «تبادل تجارب در مورد توسعه و نهادينه سازي پايگاه هاي اطلاعات خسارات حوادث و بلايا» و آموزش عملي ايجاد پايگاه هاي داده خسارات حوادث و بلايا براساس چارچوب سنداي و مدل (Desinventar) آشنا خواهند شد.
به گزارش ايرنا، «اپديم» (APDIM) يك مركز وابسته به كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد براي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) است كه به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران و به طور اخص سازمان برنامه و بودجه كشور، با گذشت بيش از يك دهه پيگيري مداوم، رايزني و مذاكره با طرف‌هاي مرتبط داخلي و خارجي؛ سرانجام در تهران افتتاح شده است.
اجتمام*7029*1095*1193

سرخط اخبار جامعه