۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83287479
T T
۰ نفر
اتحادیه آفریقا برای بررسی وضعیت سودان تشكیل جلسه می دهد

تهران - ایرنا - 'شمس الدین كباشی' سخنگوی شورای نظامی سودان اعلام كرد كه 'اتحادیه آفریقا' فردا(سه شنبه) جلسه ای برای بررسی وضعیت این كشور در مصر برگزار می كند .

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'الجزیره' قطر، كباشی با اشاره به سفر شنبه گذشته 'موسی فكی' رئیس كمیساریای اتحادیه آفریقا و دیدار وی با مقام های شورای نظامی و مخالفان سودانی، افزود: شورای نظامی برای رئیس كمیساریای اتحادیه توضیح داد كه آنچه در سودان اتفاق افتاد، جانبداری از مردم بوده، نه كودتا. سخنگوی شورای نظامی سودان با اشاره به توافق های بسیاری كه با گروه های سیاسی انجام شده، ابراز امیدواری كرد كه اختلاف ها پشت سر گذاشته شود.
به گفته رسانه های سودانی، در این دیدار، نقش اتحادیه آفریقا برای كمك به سودان برای عبور از این مرحله مهم از تاریخ سیاسی این كشور تاكید شده است.
فكی در این دیدارها اعلام كرد: سودان یك كشور محوری در قاره آفریقا است و ما انقلاب مردمی در این كشور و نقش مهم نیروهای مسلح را به درستی دریافته ایم.
اتحادیه آفریقا در واكنش به حوادث جاری در سودان دوشنبه گذشته (26 فروردین ماه) این كشور را تهدید كرد كه در صورتی كه تا 15 روز، ارتش به نفع یك دولت سیاسی غیر نظامی كنار نرود، عضویتش در این اتحادیه تعلیق خواهد شد.

** تشكیل شورای حاكمیت مدنی به روزهای آینده موكول می شود
قرار بود رهبران گروه های مخالف در كنفرانسی مطبوعاتی تشكیل شورای مردمی سودان را اعلام كنند، اما این اقدام را به روزهای آینده موكول كردند.
رهبران گروه های مخالف نظامیان در سودان با تاكید بر ادامه تظاهرات برای تشكیل دولتی مردمی، اعلام كردند كه مذاكرات با شورای نظامی به حالت تعلیق در می آید.
در همین راستا 'محمد الامین عبدالعزیز' سخنگوی 'اتحادیه اصناف' سودان كه نقشی كلیدی در اعتراضات اخیر در این كشور داشته، در كنفرانس مطبوعاتی تاكید كرد كه به اعتصاب ادامه می دهیم و مذاكره با شورای نظامی را تعلیق می كنیم.
سخنگوی 'نیروهای آزادی و تغییر' سودان نیز دیروز در تجمع معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش این كشور در خارطوم پایتخت اعلام كرد كه مذاكره با شورای نظامی را تعلیق می كنیم.
وی با اشاره به این كه بركناری 'عمر البشیر' مرحله نخست مطالبات معترضان بوده، تاكید كرد: راه انقلاب ما طولانی است و شورای نظامی انتقالی در واگذاری قدرت به غیر نظامیان كارشكنی می كند.
سخنگوی نیروهای آزادی و تغییر سودان ادامه داد كه در مرحله دوم، اعتراضات گسترده تر از قبل ادامه خواهد یافت و مرحله سوم آغاز تشكیل بدنه دولت مردمی در دوره گذار خواهد بود.
این تحولات یك روز بعد از توافق رهبران گروه های مخالف با شورای نظامی در خصوص ادامه دیدار و مذاكرات دو طرف برای انتقال قدرت به غیر نظامیان رخ داد.
رهبران گروه های مخالف و شورای نظامی سودان روز شنبه مذاكراتی در خصوص واگذاری قدرت به غیرنظامیان داشتند و قرار بر این بود كه مذاكرات میان دو طرف ادامه داشته باشد.
'عبدالفتاح برهان' رئیس شورای نظامی انتقالی سودان نیز دیروز در گفت وگو با تلویزیون این كشور گفت: شورای نظامی در صورت توافق میان گروه های سیاسی بر سر یك دولت توافقی آمادگی انتقال قدرت به غیر نظامیان را دارد.

** وخامت وضعیت جسمانی البشیر
یك منبع آگاه پزشكی دیروز(یكشنبه) فاش كرد كه 'عمر البشیر' رییس جمهوری مخلوع سودان چند روز پیش دچار سكته خفیف شده و برای معالجه به بیمارستان منتقل شده است.
این منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود، افزود كه وضعیت جسمانی البشیر اكنون ثابت است، اما وضعیت روحی مناسبی ندارد.
این منبع آگاه ادامه داد: البشیر از خوردن غذا و دارو امتناع می كند و از طریق سرم تغذیه می شود.
منابع آگاه سودانی چند روز پیش فاش كردند كه شورای نظامی رییس جمهوری مخلوع را به زندان 'كوبر' در خارطوم پایتخت سودان منتقل كرده است. این در حالی است كه یك منبع آگاه نزدیك به البشیر پیشتر گفته بود كه وی در خانه ای در خارطوم تحت حفاظت نیروهای امنیتی قرار دارد.
در پی اعتراض های مردمی در سودان كه بیش از چهار ماه ادامه داشت، سرانجام ارتش این كشور در تاریخ 22 فروردین با صدور بیانیه ای بركناری البشیر را پس از 30 سال حكومت، تأیید و سه ماه حالت فوق العاده و یك ماه ممنوعیت رفت و آمد را در این كشور اعلام كرد.
این شورا هشت عضو دارد كه شش نفر آنها از افسران ارتش، دو نفر متعلق به نیروهای پلیس و یك تن نیز مربوط به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سودان است.
در بیانیه 22 فروردین ماه ، مقرر شد؛ شورای نظامی انتقالی به ریاست 'عوض بن عوف' وزیر دفاع به مدت دو سال زمام امور را در دست گیرد.
اما بن عوف یك روز پس از سمت خود كناره گیری كرد و 'عبدالرحمن البرهان' برای این منصب تعیین شد.
با وجود بركناری البشیر مردم همچنان به اعتراضات خود در سودان ادامه می دهند، آن ها می ترسند نظامیان بر موج این انقلاب سوار شوند.
خاورم**3224**1651

سرخط اخبار جهان