۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۱۱
کد خبر: 83285869
T T
۰ نفر
شروع مجدد مدارس در اهواز و قفل شدن ترافيك در خيابان هاي شهر

اهواز – ايرنا- باز شدن مجدد مدارس اهواز با 15 روز تاخير و بسته بودن بسياري از نقاط جاده ساحلي اهواز سبب شده تا در هسته مركزي و برخي نقاط شهر شاهد گره هاي ترافيكي باشيم.

به گزارش ايرنا در پي افزايش دبي رودخانه كارون در مقطع اهواز و براي جلوگيري از تردد خودروها در اين مسير، از نخستين روزهاي فروردين امسال جاده هاي ساحلي غربي و شرقي بسته شدند.
جاده هاي ساحلي از محورهاي مهم حمل و نقل شهري در اهواز محسوب مي شوند كه نبود آنها باعث كشانده شدن حجم ترافيك به هسته مركزي شهر اهواز و ساير نقاط پر تردد شده است.
تعطيلي مدارس اهواز پس از تعطيلات نوروزي، از 17 تا 28 فروردين امسال براي كاهش بار ترافيك در سطح شهر تعطيل اعلام شده بودند و امروز پس از 2 هفته با شروع مجدد فعاليت مدارس بسياري از خيابان هاي شهر شاهد ترافيك سنگين خودروها بود.
ساعت شروع به كار مدارس ابتدايي مناطق چهارگانه شهرستان هاي اهواز و كارون از روز شنبه از 7:30 دقيقه به 8:30 دقيقه تغيير يافت اما ساعت آغاز به كار مدارس دوره متوسطه اول و دوم همچون گذشته 7:30 دقيقه است؛ از سويي ديگر ساعت شروع كلاس هاي نوبت ظهر همانند سابق 12:30 دقيقه است.
تغيير ساعت شروع كلاس ها در نوبت صبح تاحدودي از بار ترافيك در سطح شهر كاسته است اما از آن سو همزمان شدن تعطيلي مدارس نوبت صبح و شروع فعاليت نوبت ظهر سبب شده تا براي مسيرهاي كوتاه زمان هاي طولاني نياز باشد.

** نقش محوري جاده هاي ساحلي در روان سازي ترافيك
رييس پليس راهنمايي و رانندگي خوزستان بازگشايي مدارس اهواز پس از چند هفته را سبب گره هاي ترافيكي در برخي ساعات بيان كرد و افزود: ترافيك در ساعت 7:30 تا 9:30 و 12:30 تا 14:30 به اوج خود مي رسد.
سرهنگ منصور جمشيدي ادامه داد: از شهروندان اهوازي درخواست مي شود از تردد غير ضروري در اين ساعات خودداري كنند تا سرويس مدارس سريعتر دانش آموزان را جابجا كنند.
وي ادامه داد: جاده هاي ساحلي غربي و شرقي اهواز شريان هاي اصلي اين شهر هستند و مسدود شدن آنها سبب ايجاد چنين گره هاي ترافيكي شده است؛ تنها راه مديريت اين شرايط همكاري خود شهروندان است.
جمشيدي گفت: براي كاهش بار ترافيك در اهواز قسمت هايي از جاده ساحلي اهواز از جمله جاده ساحلي شرقي به سمت فلكه پنج نخل، ساحلي غربي حدفاصل بيمارستان مهر تا پل سوم و مسير شمال به جنوب جاده ساحلي به سمت پل سياه بازگشايي شده است.

** بحران سيل، مشخص كننده نقاط ضعف جاده هاي اهواز
يك كارشناس امور ترافيك در همين خصوص گفت: تعداد خودروها در شهر اهواز رو به افزايش است اما متناسب با حجم آنها جاده در اين شهر ساخته نشده است.
رضا اسكندري با اشاره به اينكه خيابان هاي شهر اهواز در طول ساليان اخير توسعه نيافته اند ادامه داد: يكي از مهم ترين نيازهاي اين شهر براي كاهش بار ترافيك تكميل كريدور شمال به جنوب است.
وي يادآور شد: بيشتر حجم بار ترافيك در جاده هاي ساحلي اهواز قرار دارد اما اين مسير نيز به دليل داشتن جاذبه هاي تفريحي قادر به رفع نياز شهر اهواز از تكميل جاده ها و بزرگراه ها نيست.
به گفته اسكندري اين مشكل سال هاست در شهر اهواز وجود دارد اما با بالا آمدن دبي رودخانه كارون و بسته شدن جاده ساحلي اين كمبودها خود را نشان داده است.
وي افزود: بايد رينگ هاي بزرگراهي در اهواز توسعه يابد تا افراد براي سفرهاي طولاني درون شهري نيازي به رفت و آمد از هسته مركزي شهر نداشته باشند.

** اتلاف وقت و سوخت در ترافيك شهر
سواري يكي از رانندگان سرويس مدارس كه در مسير امانيه - كيانپارس فعاليت مي كند در اين باره گفت: تغيير ساعت مدارس نوبت صبح سبب شده تا در هنگام جابجايي دانش آموزان مشكلي به جز طولاني شدن مسير تردد نداشته باشيم.
وي ادامه داد: در روزهاي عادي دانش آموزان نوبت ظهر را پيش از ساعت 12:15 دقيقه از منازل به مدارس منتقل مي كرديم و پس از آن دانش آموزان نوبت صبح را از مسير جاده ساحلي به مقاصد مورد نظر مي رسانديم كه مدت زمان اين مسير بين 20 تا 25 دقيقه بود.
سواري توضيح داد: امروز جابجايي دانش آموزان نوبت صبح از مدرسه به منازل بيش از يك ساعت و نيم زمان برد كه علاوه بر وقت گير بودن سبب اتلاف سوخت نيز مي شود.

** سخت شدن مديريت در زمان وقوع حادثه
يكي از شهروندان اهوازي با طرح اين مطلب كه در صورت وقوع حادثه در ساعات اوج ترافيك مديريت شرايط سخت خواهد بود گفت: ظهر امروز شاهد ترافيك سنگين در نقاطي همچون گلستان، امانيه، كيانپارس بوديم.
وي ادامه داد: در اين نقاط مدارس، مراكز تجاري و اداري بسياري وجود دارد و با اين حجم از تردد خودرو در صورت بروز احتمالي حادثه،مشخص نيست كه شيوه امداد رساني به چه صورت خواهد بود.
وقوع سيل علاوه بر آشكار ساختن نقاط ضعف بسيار در حوزه هاي مختلف، نشان داد كه شهر اهواز در راستاي كاهش زمان سفر، صرفه جويي در سوخت و مباحث پدافند غير عامل نيازمند توسعه مسيرهاي ارتباطي است تا در صورت بروز مشكل در جاده هاي ساحلي، تردد در شهر دچار مشكل جدي نشود.
گزارش: ندا رضاپور
9887/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها