۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸
کد خبر: 83285632
T T
۰ نفر
مفاد مصوبه خدمات سلامت دهان اجرايي شود

تهران- ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با عنوان اين مطلب كه دندانپزشكي در ساختار اجرايي كشور متولي رسمي ندارد، خواستار اجراي مفاد بسته خدمات سلامت دهان مصوبه سال 92 شوراي عالي بيمه سلامت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ايرنا عبدالحميد ظفرمند روز شنبه در يك نشست خبري با انتقاد از مغفول مانده حوزه دندانپزشكي افزود: آنچه اهميت حوزه دندانپزشكي را از ساير رشته‌هاي پزشكي برجسته مي‌سازد، اين است كه نياز به دندانپزشكي خدمات سلامت دهان از نوزادي تا پايان عمر وجود دارد. در حالي كه شايد يك فرد تا آخر عمرش به بسياري از رشته‌هاي پزشكي حتي يك بار نياز نداشته باشد.
وي با تاكيد بر مقوله پيشگيري در بهداشت دهان و دندان، تصريح كرد: حوزه سلامت دهان و دندان در هشت بخش تعريف شده است كه بر اساس آن، وضعيت سلامت دهان و دندان افراد مورد توجه قرار مي‌گيرد.
ظفرمند به نقش آموزش و پژوهش در سلامت دهان و دندان اشاره كرد و افزود: پژوهش در حوزه دندانپزشكي، از اهميت بالايي برخوردار است و مي‌تواند ما را در اجراي برنامه‌هاي پيشگيري، كمك كند. بنابراين اگر برنامه اي بدون نيازسنجي در كشور انجام شود، بدون ترديد اتلاف منابع مالي و انساني و مشكلات ديگر را به دنبال خواهد داشت.
اين متخصص دندانپزشكي كودكان، با انتقاد از عدم توجه به سلامت دهان و دندان، گفت: در سال 92 و پس از بيش از يك سال نشست هاي كارشناسي و جلسات متعددي كه به منظور تهيه يك بسته خدمتي در وزارتخانه‌هاي بهداشت و رفاه برگزار شد، سرانجام بسته‌اي از خدمات سلامت دهان در بيمه پايه همگاني آماده شد و براي بررسي و تصويب به شوراي عالي بيمه سلامت ارائه شد.
وي افزود: نظر كارشناسي و موافقت چهار بيمه كلان كشور (تأمين اجتماعي، بيمه سلامت، كميته امداد و نيروهاي مسلح) نيز جلب شد. نهايتاً در اجلاس شوراي عالي بيمه سلامت كه چهار وزير، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه و چند مسئول عالي ديگر كشور حضور داشتند، در چهل و نهمين اجلاس شورا (مهر ماه سال 92) اين بسته خدمتي به تصويب رسيد. به دنبال آن و سپس با تصويب هيات وزيران به وزراتخانه هاي مرتبط ابلاغ شد.
ظفرمند با عنوان اين مطلب كه اين مصوبه ابلاغيه رئيس جمهوري را دارد، افزود: طرح مصوب جامع سلامت دهان و دندان (بهمن ١٣٩٠) سه هدف عمده شامل كاهش هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم، ارتقاي سلامت دهان مردم و كاهش هزينه‌هاي سازمان هاي بيمه‌ گر را داشت كه كاملا قابل دستيابي نيز هست.
وي تاكيد كرد: خدمات پيشگيري و دندانپزشكي اين بسته خدمتي براي ٣ گروه سني كودكان زير 6 سال، 6 سال تا 14 سال و جمعيت بالاي 14 سال تعريف شد كه شامل معاينه و طرح درمان، آموزش بهداشت، جرم گيري و بروساژ، فلورايدتراپي، راديوگرافي، كشيدن دندان شيري، ترميم دندان شماره 6 و وارنيش فلورايد بود كه متأسفانه خبري از اجراي آن نيست.
ظفرمند در پاسخ به اين سوال كه كدام دستگاه يا وزارتخانه‌اي مسئول اجراي آن است، گفت: در آن زمان كه اين بسته خدمتي تصويب شد، منابع مالي در اختيار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و منابع انساني ارائه كننده خدمت در اختيار وزارت بهداشت بود. ولي اينكه الان كدام دستگاه اجرايي كشور مسئول اجراي آن است، با توجه به اينكه سازمان بيمه سلامت در حال حاضر زيرمجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته، عملاً انتظار ما پاسخگويي در اين وزارتخانه است.
اجتمام*9022*1834

سرخط اخبار جامعه