۳۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83285182
T T
۰ نفر
هزار مددكار آموزش هاي مداخله در بحران را فرامي گيرند

تهران- ايرنا- رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با تاكيد بر نقش مددكاران اجتماعي در مواقع بحراني مانند سيل گفت: اين انجمن امسال هزار دانش آموخته مددكار اجتماعي را در زمينه مداخله در بحران ها، آموزش مي دهد.

سيدحسن موسوي چلك روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سال گذشته 11 دوره آموزشي براي مددكاران اجتماعي از سوي انجمن برگزار شد و اولويت ما تربيت به طور ميانگين 30 تا 50 مددكار اجتماعي آموزش ديده در هر استان است.
وي تاكيد كرد: مي خواهيم تيم 50 نفره ملي مددكار اجتماعي به صورت بسيار حرفه اي داشته باشيم تا در تمام بحران ها بتوانند حضور پيدا كنند و افزايش مددكاران تخصصي تا پايان سال 99 ادامه خواهد داشت.
موسوي چلك اضافه كرد: مددكاران اجتماعي حتي قبل از ايجاد بحران مي توانند در زمينه هاي پيشگيري، آموزش و توانمندسازي فعاليت كنند.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران، شناسايي افراد نيازمند كمك، تسهيل در دسترسي خدمات اجتماعي مورد نياز به بازماندگان، تحليل وضعيت اجتماعي منطقه و ارجاع افراد به منابع اجتماعي را از جمله نقش هاي مددكاران در وضعيت بحراني نام برد و گفت: مددكاران اجتماعي در اين وضعيت، هم نيازها را شناسايي كرده و هم بخشي از مشكلات را با مداخلات خود برطرف مي كنند.
موسوي چلك افزود: يكي ديگر از وظايف مددكاران اجتماعي در مواقع بحراني ايجاد يك بانك اطلاعاتي از خدمات اجتماعي موجود در منطقه و به تناسب آن ارجاع افراد به آن خدمات است.
وي خاطرنشان كرد: مددكاران اجتماعي در مديريت بحران با همه گروه ها سر و كار دارند اما بخشي از اولويت ها سالمندان، معلولان، كودكان و افراد داراي نيازهاي خاص حتي بيماران اعصاب و روان هستند.
موسوي چلك ادامه داد: يكي ديگر از نقش هاي مددكاران اجتماعي در مواقع بحراني، حضور در كمپ و اردوگاه هايي است كه براي اسكان موقت بازماندگان ايجاد مي شود؛ مددكاران در اينگونه مواقع بايد با مردم ارتباط برقرار كرده و شنونده خوبي باشند.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران گفت: مددكاران در اين شرايط، پيگيري هاي لازم را براي خانواده اي كه يكي از اعضاي خود را از دست داده اند، انجام مي دهند.
موسوي چلك افزود: يكي از زمينه هايي كه مددكار آموزش ديده مي تواند در آن ايفاي نقش كند، بسترسازي براي تشكيل گروه هاي خوديار و استفاده از ظرفيت خود مردم براي بازسازي منطقه است. مددكاران مي توانند از مشاركت و مسئوليت پذيري مردم براي بازتواني رواني و اجتماعي آنان بهره ببرند.
وي، حضور در مراكز درماني و پيگيري مسائل درماني بازماندگان خانواده هاي آسيب ديده در مواقع بحراني را از ديگر وظايف مددكاران دانست و گفت: گاهي اتفاق مي افتد كه فردي براي درمان به خارج استان اعزام مي شود و اعضاي خانواده در جريان نيستند و مددكاران بايد اين مسائل را پيگيري كنند.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران اضافه كرد: در بخش اسكان بلاياي طبيعي مانند سيل همواره اين دغدغه را داريم كه اسكان به گونه اي باشد كه اعضاي خانواده دور هم باشند، در اين صورت طبيعتا امداد و بازسازي فيزيكي بهتر صورت مي گيرد.
موسوي چلك يادآور شد: مددكاران اجتماعي در مواقع بحراني معمولا آخرين گروهي هستند كه از مناطق خارج مي شوند. در چند سال اخير توجه به خدمات مددكاري اجتماعي در بلايا پررنگ تر شده كه يك گام به جلو است اما هنوز همه ظرفيت ها به كار گرفته نشده است.
به گفته وي، با احتساب دانشجويان مددكاري اجتماعي در حال حاضر 15 هزار نفر مددكار اجتماعي در سراسر كشور فعاليت دارند.
اجتمام**9185*1834

سرخط اخبار جامعه