۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۵
کد خبر: 83276467
T T
۰ نفر

خبرهاي خوش حمايتي براي واحد هاي فناورانه مازندران

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۵
کد خبر: 83276467
خبرهاي خوش حمايتي براي واحد هاي فناورانه مازندران

ساري – ايرنا – fvyl مشكلات اقتصادي كشور و نويد سالي سخت در توليد و صنعت، بر اساس اظهارات مسئولان پارك علم و فناوري مازندران سال 98 سال خوبي براي واحد هاي فناورانه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، با توجه به نوسانات ارزي و تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه اقتصاد و ملت ايران ;i سالي سخت براي اقتصاد و توليد و همچنين اشتغال كشور اعلام شده اما امروز مسئولان استان مازندران، اين سال را براي واحدهاي فناورانه از جمله استارتاپ ها و شركت هاي دانش بنيان سالي خوب همراه با حمايت هاي چند جانبه دولت و بخش خصوصي عنوان كردند.
در نشست امروز شنبه پارك علم و فناوري مازندران با واحدهاي دانش بنيان و شركت هاي استارتاپي كه با حضور رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مازندران و نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در ساري برگزار شد، بر روي كاغذ سال 98 حمايت دولت از بخش خصوصي بيشتر خواهد شد.
در اين نشست رئيس پارك علم و فناوري مازندران با بيان اينكه امسال براي كشور و دولت و همچنين توليد سالي سخت است افزود: ايجاد صندوق پژوهش و فناوري استان ، واگذاري فضاي بيشتر به شركت هاي استارتاپي و فناورانه و همچنين افزايش تسهيلات از جمله حمايت هايي است كه امسال براي اعضاي پارك خواهيم داشت.
معتمدزادگان فضاي فيزيكي بيشترين دغدغه اصلي شركت هاي فناورانه مازندران عنوان كرد و افزود: امسال 2 ساختمان جديد خريداري و كلنگ احداث يك واحد پرديس پارك علم و فناوري در زميني به مساحت 25 هزار متر مربع به زمين خواهد خورد.
وي با بيان اينكه چتر حمايتي دولت براي شركت هاي دانش بنيان و فناورانه در سال 98 گسترده تر از هميشه است، اعلام كرد كه بودجه امسال پارك استان مازندران بيش از 101درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است در حالي كه اين افزايش براي كل كشور 75 درصد بود.
رئيس پارك علم و فناوري مازندران همچنين از افزايش 5 برابري تسهيلات به واحدهاي فناور و استارتاپ هاي تحت پوشش پارك در سال 98 خبر داد و افزود: تسهيلات دروني پارك تا سقف يك ميليارد ريال خواهد بود.
علاوه بر اين معمتدزادگان افزود: در صورت توان يك شركت و برنامه هاي اشتغالي و توليدي آن، امكان پرداخت 50 ميليارد ريال تسهيلات از طريق نهاد هاي مختلف امكان پذير است.
** سال 98 سال اميد براي واحد هاي فناورانه
مدير اجرايي صندوق پژوهش و فناوري استان مازندران نيز در اين نشست گفت: با افزايش قدرت حمايتي صندوق پژوهش و فناوري مازندران اين نويد به واحد هاي فناورانه داده مي شود كه تمامي تسهيلات بانكي در بهترين شرايط در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
عبدالله كريمي افزود: صندوق پژوهش و فناوري نه تنها در پرداخت تسهيلات مي تواند به واحد هاي فناورانه و دانش بنيان كمك كند، بلكه مي تواند در صدور صمانت نامه هاي بانكي نيز حامي اين واحد ها باشد.
به گفته او سقف تسهيلات صندوق تا پنج ميليارد ريال است كه در اين زمينه شركت هاي خوش حساب و با برنامه توسعه اي در اولويت قرار دارند.
وي عملكرد صندوق را مشابه بانك به استثناي دريافت سپرده دانست و گفت: برخي از تسهيلات صندوق ويژگي هاي منحصر به فردي نسبت به بانك دارند كه شامل طرح تنفس براي واحدهاي فناورانه است تا به سود دهي برسند.
مدير اجرايي صندوق پژوهش و فناوري مازندران ادامه داد: خدماتي از جمله ، تسهيلات با نرخ بهره ارزان و مدت طولاني، ايجاد فضاي ليزينگ براي فروش محصولات و گسترش حوزه حمايتي به شركت هاي خارج از پارك نيز كاروِيژه هاي اين صندوق است.
كريمي با بيان اينكه 60 درصد از سهام و سرمايه صندوق خصوصي و مربوط به شركت ها است افزود: اين ميزان سرمايه به انعطاف پذيري صندوق كمك بزرگي كرده است.
گفتني است صندوق پژوهش و فناوري استان مازندران در بهمن سال 97 تاسيس شد.
** قانوني شدن حمايت از واحد هاي فناورانه
نايب رئيس كميسيون تلفيق و نماينده مردم ساري و مياندرود در مجلس شوراي اسلامي نيز دراين نشست اظهار داشت: حمايت از شركت هاي فناورانه در برنامه هاي توسعه اي استان به بهترين شكل ديده شده است اما اين حمايت ها بايد به قانون تبديل شود.
علي اصغر يوسف نژاد افزود: متاسفانه تا كنون به موازات رشد و توسعه كمي واحدهاي فناور قوانين و مقررات رشد و توسعه پيدا نكرده و پشتيباني صورت نگرفته است.
وي افزود : بخشي از تلاش مجلسيان و دولت در جهت برقراري اين تناسب و تعادل، تصويب قوانيني است كه از همه نظر از ديدگاه ها و برنامه هاي مختلف فناورانه پشتيباني كند.
نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: لوايح و طرح هاي مورد نظر براي تبديل برنامه هاي حمايتي از واحدهاي فناورانه به قانون تهيه شده و در حال تدوين است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مازندران نيز اعلام كرد: استان مازندران با تمام توان از طرح هاي فناورانه كه قابل حمايت و عملياتي هستند حمايت مي كند.
مفيد غلامي راد افزود: تاكنون سازمان برنامه ريزي استان 50 ميليارد ريال به صندوق پژوهش و فناوري استان اختصاص داده است كه مي توان با حضور قوي شركت هاي دانش بنيان و فناورانه اين اعتبارات را افزايش داد.
وي حمايت دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي را منوط به حركت و ايجاد اقتصاد و فضاي كسب و كار قوي فناورانه دانست و افزود: نمي توان از طرح هاي بدون آينده حمايت كرد.
7335/1899

سرخط اخبار استان‌ها