۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۳۰
کد خبر: 83274521
T T
۰ نفر

روسیه معاون اول ترامپ را فاقد تجربه دیپلماتیك دانست

۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۳۰
کد خبر: 83274521
روسیه معاون اول ترامپ را فاقد تجربه دیپلماتیك دانست

نیویورك- ایرنا- معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در واكنش به اظهارات معاون اول ترامپ مبنی بر لغو ویزای سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد گفت: مایك پنس تجربه زیادی در امور دیپلماتیك به خصوص سازمان ملل ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیمیتری پولیانسكی بعدازظهر پنج شنبه به وقت محلی در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و افزود: می دانیم كه دولت كشور میزبان می خواهد هركاری كه دوست دارد انجام دهد اما جامعه بین المللی در این زمینه بسیار متفاوت است. همانطور كه دیدید چین و روسیه نظرات متفاوتی با آمریكا ارائه دادند.
وی تاكید كرد: سفیر فعلی ونزوئلا در سازمان ملل متحد، به صورت قانونی فعالیت دارد و می دانیم كه هیچ دلیلی برای لغو ویزا یا اعتبار او وجود ندارد.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد درباره ارسال كمك به ونزوئلا و اینكه آیا شامل كمك های نظامی هم بوده است یا خیر، گفت: روسیه كمك های فنی زیادی به ونزوئلا ارسال می كند كه بر اساس توافق دوجانبه است.
پولیانسكی با بیان اینكه كشورهای زیادی در شرایط فعلی به ونزوئلا كمك می كنند كه روسیه هم یكی از آنها است و اظهار كرد: ونزوئلا به چیزهای زیادی نیاز دارد. ما متخصصان زیادی را به آنجا اعزام كرده ایم تا برای حل مشكلات موجود كمك كنند.
وی تصریح كرد: شما موضع ما را درباره چرایی ایجاد این بحران می دانید اما این كمك ها نظامی نبوده است و بر مبنای توافق دوجانبه با مقامات قانونی ونزوئلا عمل می شود. این یك كار معمولی است كه پیش از این هم انجام می شده و ادامه دارد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد تاكید كرد: همانگونه كه در نشست روز گذشته شورای امنیت مطرح شد، همه نگران سیاسی شدن كمك های انسان دوستانه هستند و نباید به عنوان یك سلاح استفاده شوند.
پولیانسكی با بیان اینكه تمام كمك های انسان دوستانه باید به درخواست دولت قانونی انجام شود، گفت: آنها آماده همكاری با سازمان ملل متحد هستند. ما هم كمك های زیاد دارویی و پزشكی را برایشان ارسال كرده ایم. رویكرد ما این است كسانی كه می خواهند كمك كنند، واقعا كمك كنند. آنها همه راه های ممكن را برای انجام آن در اختیار دارند.
وی افزود: آمریكا نمی خواهد از این طریق به این كشور كمك كند. آنها می خواهند مشكل ایجاد كنند. آنها می خواهند یك نمایش اجرا كنند كه دولت فعلی قادر به معامله درباره این كمك ها نیست و می گویند كه دولت قانونی، این كمك ها را سرقت می كند. این تصویری است كه می خواهند ایجاد كنند.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، این تصویر را نادرست دانست و تاكید كرد: هركسی كه می خواهد كمك كند، می تواند كمك كند. ما و چین این كار را انجام و ادامه می دهیم.
پولیانسكی با بیان اینكه تحریم های پیاپی آمریكا مشكلات جدی را برای سه كشوری كه با ونزوئلا همكاری داشته اند، ایجاد كرده است، اظهار كرد: برخی ها، پیگیری انتقال مالی را مشكل كرده است. ما تلاش می كنیم كه برخی از اینها را حل كنیم و ونزوئلا را تنها نخواهیم گذاشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه یك پیش نویس قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی آمریكا مطرح شده است تا نمایندگان ونزوئلا را تغییر دهند هم گفت: به عقیده من تعدادی از كشورهای عضو این سازمان نمی خواهند این مشكل را حل كنند.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اظهار كرد: فكر نمی كنم این مساله در سازمان ملل سابقه دیگری داشته باشد، یكبار برای لیبی اتفاق افتاد كه كاملا متفاوت بود اما درباره ونزوئلا به نظر می رسد كودتایی در سازمان ملل در حال شكل گیری است.
پولیانسكی تصریح كرد: اكثریت اعضا، این رفتار را شرم آور می دانند. برای اینكه این اتفاق برای جامعه بین المللی خوب نیست. بسیاری از كشورهای عضو تمایل ندارند بخشی از این شرایط باشند. ما نگران آن هستیم كه قوانین بین المللی زیادی درباره ونزوئلا نادیده گرفته شود.
وی با بیان اینكه معاون اول رئیس جمهوری آمریكا روز گذشته درباره این قطعنامه اظهار نظر كرد، كنایه آمیز ادامه داد: اما مشخص نبود منظور او از قطعنامه چیست. شاید نظرش قطعنامه شورای امنیت بوده یا قطعنامه خود آمریكا یا شاید هم قطعنامه ترامپ باشد كه به شورای امنیت برای تصویب ارسال شود.
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، مجمع عمومی سازمان ملل را شامل سیاه، سفید و خاكستری دانست كه واكنش آنها نسبت به موضوعات مختلف مشخص نیست، اظهار كرد: البته باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد اما اكثریت كشورها عضو با این روند مخالف هستند چرا كه آن را فرایندی بد می دانند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه درباره وضعیت انسانی ونزوئلا تشكیل جلسه داد كه در آن مایك پنس معاون اول ترامپ در صدر هیات آمریكایی حضور یافت.
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان