۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
کد خبر: 83271474
T T
۰ نفر
موج ديگري از هجوم ملخ صحرايي به استان هاي جنوبي آغاز شده است

تهران - ايرنا - مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور گفت:موج ديگري از هجوم ملخ صحرايي به كشور از روز چهارشنبه،14 فروردين با ورود جبهه هوايي از سمت جنوب و درياي مديترانه را شاهد بوده ايم.

سعيد معين روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، با بيان اينكه هجوم ملخ مي تواند تهديد جدي براي زمين هاي كشاورزي و عرصه هاي طبيعي باشد، افزود: اين آفت به استان هاي هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان، فارس و جزيره قشم هجوم آورده است.
وي گفت: روز سه شنبه 2 حمله در استان بوشهر با تراكم متوسط، 2 حمله در سيستان و بلوچستان با تراكم متوسط و 11ريزش در استان هرمزگان و جزيره قشم با تراكم خيلي زياد داشتيم.
وي با بيان اينكه براي مبارزه با ملخ صحرايي به 120 ميليارد ريال اعتبار نياز داريم، اضافه كرد: از ابتداي شروع عمليات تاكنون در سطح 25 هزار هكتار با ملخ هاي بالدار و پوره (بچه ملخ) توسط اين سازمان مبارزه زميني و هوايي شده است.
به گفته مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور، پيش بيني ما براي مبارزه با ملخ صحرايي هر ساله در سطح 150 تا 200 هزار هكتار است.
معين با بيان اينكه تاكنون خسارتي به مزارع و باغ هاي استان هاي جنوبي وارد نشده است، بيان كرد: تا امروز بخش عمده مبارز ما با ملخ صحرايي مربوط به عرصه هاي طبيعي بوده است.
وي بارندگي هاي اخير را دليل تشديد هجوم ملخ هاي صحرايي دانست و گفت: ملخ صحرايي از شبه جزيره عربستان، امارات متحده و عمان وارد كشور ما شده و با وجود اينكه فاصله سواحل عربستان تا ايران 400 كيلومتر است اما اين ملخ مي تواند روزانه بين 200 تا 400 كيلومتر را طي كند و اگر باد موافق هم با جبهه هوايي باشد، مي تواند بدون اينكه بال بزند مسافت بيشتري را طي كند.
وي ادامه داد: اكنون ملخ هاي صحرايي در خاك كشور ما جفت گيري و در عمق 10 سانتيمتري خاك نرم و مرطوب كشور ما تخم ريزي كرده اند كه مبارزه با پوره ملخ (بچه ملخ) نيز به طور جدي در حال انجام است.

** منتظر مصوبه هيات دولت براي اعتبار 100 ميليارد ريالي مبارزه با ملخ هستيم
مدير مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور گفت: براي مبارزه با ملخ تاكنون حدود 50 ميليارد ريال اعتبار براي خريد سم، تجهيزاتي چون سمپاش، تانكر و كانكس توسط سازمان حفظ نباتات كشور به استان هاي مذكور تخصيص داده شده كه البته از بخشي از امكانات استاني نيز بهره گرفته ايم.
وي ادامه داد: رييس اين سازمان از طريق وزير جهاد كشاورزي خواستار تخصيص اعتبار 120 ميليارد ريالي با عنوان طرح مبارزه و كنترل ملخ صحرايي شده بود كه مبلغ 100 ميليارد ريال آن توسط ستاد مدريت بحران وزارت كشور تصويب شده و اكنون در انتظار مصوبه هيات دولت هستيم.
معين گفت: مبارزه با ملخ به صورت مرحله به مرحله انجام مي شود، بنابر اين براي مبارزه تا خرداد جاري نيازمند تامين اعتبار براي فراهم سازي امكانات و تجهيزات سم، سمپاش، وسايل نقليه هستيم.
اين مقام مسئول با بيان اينكه اگر با اين آفت در عربستان مبارزه مي شد ما اكنون دچار اين معضل نبوديم، افزود: ملخ صحرايي بالدار به دليل گسترش سريع و توان و قدرت جابجايي مي تواند همه محصولات زراعي، سبزي و صيفي، باغي، عرصه هاي منابع طبيعي از جمله علف هاي هرز و گياهان دارويي را مورد حمله قرار دهد.

** افزايش توان 10 برابري مبارزه با استفاده از روش سم ULV
وي بيان كرد: هم اكنون براي مبارزه با هجوم ملخ صحرايي و جلوگيري از خسارات احتمالي از سموم «دلتامترين» و «مالاتيون» به شكل زميني و هوايي استفاده مي شود اما تلاش داريم با دريافت اعتبارات لازم از پاشيدن سم ULV به شكل هوايي بهره بگيريم.
معين ادامه داد: در اين روش نازل هاي هواپيما تغيير كرده و به سيستم سمپاش ميكرونر تبديل مي شود كه توان سمپاشي را روزانه از 150 تا 200 هكتار به يك هزار تا يك هزار و 500 هكتار يعني 10 برابر افزايش مي دهد كه در سرعت مبارزه و كنترل اين آفت تاثير بسزايي خواهد داشت.
معين گفت: در سال زراعي جاري، هجوم ملخ از خرمشهر تا چابهار با تعدد استان هاي درگير و عمق آلودگي همراه بوده كه خطر جدي براي بخش كشاورزي و منابع طبيعي به شمار مي رود كه اين موضوع يادآور حمله ملخ در بين سال هاي 40 تا 42 است كه در سطح 2.5 ميليون هكتار مبارزه انجام شد و در نهايت علاوه بر خسارت سنگين به بخش كشاورزي موجب بروز قحطي در شهرهاي جنوبي كشور شد.
به گزارش ايرنا، يكم بهمن سال 97 احتمال حمله ملخ صحرايي از شبه جزيره عربستان، امارات و عمان به ايران از مركز كنسولگري ملخ كه مقرش در رم است، اعلام شد كه هشتم بهمن بروز دسته جات ملخ صحرايي در بندر نخيلو استان هرمزگان گزارش شد.
اقتصام**9186**9189/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها