۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83263574
T T
۰ نفر

روزانه 7 هزار پرس غذا براي سيل زگان پلدختر طبخ مي شود

۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83263574
روزانه 7 هزار پرس غذا براي سيل زگان پلدختر طبخ مي شود

خرم آباد - ايرنا - مديركل اوقاف و امور خيريه لرستان گفت: آشپزخانه اي در محل اداره كل براي پخت روزانه هفت هزار پرس غذاي گرم ويژه سيل زدگان پلدختر و معمولان راه اندازي شد.

حجت الاسلام سيد محمد طباطبايي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اين غذاها به علت صعب العبور و مسدود بودن جاده ها از طريق بالگرد در اختيار آسيب ديدگان از سيل قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: اين آشپرخانه ها با كمك خيران و استفاده از موقوفات مرتبط راه اندازي شده و مردم مي توانند كمك هاي خود را براي فعاليت اين واحد به محل اداره كل واقع در انتهاي خيابان وليعصر(عج) خرم آباد اهدا كنند.
وقوع سه مرحله سيل در سال گذشته بيش از پنج هزار ميليارد ريال خسارت در لرستان برجا گذاشت و مردم بسياري از شهرهاي لرستان به نحوي با تبعات اين خسارت ها به استقبال سال 98 رفتند.
اما آغازين روزهاي امسال نيز شدت بارش ها و وقوع سيل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان اين استان درگير و دار اين حادثه هستند.
برآورد خسارت موج اول بارش هاي امسال تا 800 ميليارد تومان عنوان شد و در حالي كه تلاش براي احياي مجدد استان آغاز شده بود موج بارشي جديدي از ابتداي هفته جاري سراسر استان را در بر گرفته است.
اوج فعاليت اين سامانه از ابتداي هفته جاري آغاز شد و به صورت متناوب ادامه داشت بارش هاي سيل آسايي كه چندين رودخانه مرده استان را از خواب خشكسالي بيدار و روانه شهر و روستاهاي استان كرده است.
دوشنبه 12 فروردين سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان هاي دلفان، كوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگني طغيان كرده، سد مروك دورود سرريز كرده و برخي سدها همچون هاله و كزنار در آستانه سرريز هستند و به صدها هزار نفر از اهالي هشدار داده شده منزل خود را ترك كنند.
برق، آب و گاز بسياري از مناطق شهري و روستايي قطع شده، پل هاي بسياري در مسيرهاي اصلي و فرعي فروريخته و بسياري از روستاهاي سيل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسي ندارند و تاكنون نيز شرايط جوي اجازه پرواز هاي امدادي به اين مناطق را نداده است.
مردم شهرهاي پلدختر و معمولان و روستاهاي اطراف حاشيه كشكان از 12 فروردين 24 ساعت گذشته لحظات سخت و جدال نفس گيري با سيلاب داشتند و ديشب را بدون دريافت خدمات امدادي و هرگونه امكاناتي در پشت بام منازل يا كوه هاي اطراف گذراندند.
تمامي راه هاي ارتباط زميني به منطقه قطع شده بود و شرايط جوي اجازه پرواز هوايي را نمي داد، تنها در يك مورد بالگرد امدادي ايلام موفق به حضور در منطقه و نجات حدود 15 نفر شد كه براي فرار ازسيلاب در پشت بام منازل پناه گرفته بودند.
از نخستين ساعات 13 فروردين با بهبود شرايط جوي و ايجاد يك راه دسترسي در مسير آزادراه خرم آباد - پل زال كار امدادرساني به مردم آغاز شده است.
7269/7273

سرخط اخبار استان‌ها