۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبر: 83263058
T T
۰ نفر

بغداد امروز ماتمكده امام موسی كاظم (ع) است

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبر: 83263058
بغداد امروز ماتمكده امام موسی كاظم (ع) است

بغداد – ایرنا – میلیون ها عزادار از داخل و خارج عراق كه در بین آنها هزاران زائر ایرانی نیز حضور دارند، امروز سه شنبه مصادف با 25 رجب (طبق تقویم قمری در عراق) سالروز شهادت امام موسی كاظم (ع) را برگزار كردند.

به گزارش ایرنا، عزاداران كه در طول روزهای گذشته در زیر بارش شدید باران و سرما و باد شدید دهها كیلومتر راه را از شهرهای و دور نزدیك پای پیاده به سمت بغداد طی كرده بودند، امروز سه شنبه در منطقه كاظمین در شمال بغداد، شهادت باب الحوائج (ع) را برگزار كردند.
خیل عزاداران از میدان «محسن الكاظمی» در منطقه كاظمین – به صورت نمادین - جنازه مطهر امام موسی كاظم (ع) را در میان حزن و اندوه سوگواران با شعار «لبیك یا مظلوم» و «لبیك یا مسموم» تا داخل حرم امامین كاظمین (ع) تشییع كردند.
یكی از روحانیون عراقی نیز در حرم امامین كاظمین (ع) از اولین ساعات بامداد امروز مقتل و تاریخچه كامل شهادت امام موسی كاظم (ع) را برای عزاداران در صحن شریف قرائت كرد كه حدود دو ساعت به طول انجامید.
همزمان با ورود تابوت نمادین امام موسی كاظم (ع) به صحن شریف كه خیلی از تشییع كنندگان آن را همراه می كردند، قرائت مقتل امام هفتم شیعیان نیز به اتمام رسید و عزاداران داخل حرم كاظمین (ع) سنیه زنان و بر سر زنان به استقبال تشییع كنندگان رفتند.
مراسم عزاداری تا اذان ظهر ادامه دارد و بعد از اقامه نماز جماعت، مراسم سالروز شهادت امام موسی كاظم (ع) به اتمام رسیده و جمعیت عزادار به تدریج به شهر و دیار خود برمی گردند.
مراسم عزاداری امسال نیز با تدابیر امنیتی ویژه ای كه برای این مراسم به اجرا در آمده است تاكنون در كمال آرامش برگزار شد.
انتظار می رود كه مسوولان امنیتی و تولیت حرمین كاظمین (ع) تا ساعات آینده آمار جمعیت عزاداران شركت كننده در این مراسم را اعلام كنند.
مراسم سالروز شهادت امام موسی كاظم (ع) بعد از عاشورا و اربعین حسینی بزرگترین مراسم دینی در عراق به شمار می رود كه میانگین كمترین حضور در آن در طول 16 سال گذشته (پس از سقوط صدام) پنج میلیون نفر بوده است.
دولت عراق امروز به مناسبت سالروز شهادت امام موسی كاظم (ع) در عراق تعطیلی رسمی اعلام كرده است.
خاورم *2*353*380*

سرخط اخبار جهان