۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83255289
T T
۰ نفر

روز ملي هنرهاي نمايشي؛ ارزيابي عملكرد يكسال تئاتر

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83255289
روز ملي هنرهاي نمايشي؛ ارزيابي عملكرد يكسال تئاتر

تهران- ايرنا- پژوهشگر تئاتر با اشاره به اهميت بررسي وضعيت تئاتر در سال گذشته گفت: روز ملي هنرهاي نمايشي بايد روزي براي ارزيابي عملكرد يكسال تئاتر باشد.

يدالله وفاداري به مناسبت روز ملي هنرهاي نمايشي در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه هر روزي كه به مناسبتي نام‌گذاري مي‌شود روز جمع بندي عملكرد آن است اظهار داشت: اينكه در يكسال گذشته چه كارهايي بايد انجام مي‌گرفت يا اكنون در چه جايگاهي قرار گرفتيم و قصد پيمودن چه مسيري را داريم از فلسفه روزي است كه به آن نام گذاري شده است.
وي افزود: در روز ملي هنرهاي نمايشي هم اين جمع بندي بايد انجام شود تا مشكلات را پيدا كنيم و علت آنها را دريابيم.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه مقايسه شرايط موجود و مطلوب يكي از راه هاي ارزيابي مناسب است تاكيد كرد: روز ملي هنرهاي نمايشي كه همزمان با روز جهاني تئاتر گرامي داشته مي شود، زمان خوبي براي مسئولان تئاتر است تا بدانند اين عرصه در چه وضعيتي قرار دارد.
وي با بيان اينكه اگر دريابيم كه مشكلات از قوانين است يا مجريان مي‌توانيم از منشا آن را حل كنيم تصريح كرد: تشكيل اتاق فكر يك راهكار درست براي اصلاح امور در تئاتر است.
كارشناس تئاتر كودك افزود: اعضاي اين اتاق فكر بايد با دو مشخصه تعهد و تخصص انتخاب شوند و اگر هر يك از اين مولفه ها در فرد نباشد حضورش در اين فضا مناسب نيست.
وي با تاكيد بر تولي گري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين اتاق فكر اظهار داشت: مسئول اصلي تئاتر اين نهاد است كه مي‌تواند با جمع كردن افراد دلسوز نمايش با تعهد و تخصص در كنار هم اقدامي براي رفع موانع اين عرصه كند.
وفاداري افزود: در اين اتاق فكر افراد منتخب با انگيزه باشند و اتفاقات يك سال را ارزيابي، مسير آينده را پيش‌بيني و موانع را رفع كنند.
اين پژوهشگر تئاتر خاطرنشان كرد: تجليل از پيشكسوتان، برگزاري جشن، اجراي نمايش و ايجاد فضاي مفرح در روز جهاني تئاتر خوب است اما نبايد با منحرف شدن از مسير، اصل فلسفه اين روز فراموش شود و بي‌اهميت از كنار نقاط قوت و ضعف حوزه هنرهاي نمايشي گذر كنيم.
به گزارش ايرنا، انيستيتو بين‌المللي تئاتر (International Theatre Institute) يا همان ITI از سال 1961 روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهاني تئاتر تعيين كرد. پيام سالانه اين روز نيز هر سال توسط يكي از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر نوشته مي‌شود.
همچنين با موافقت مدير كل مركز هنرهاي نمايشي، در جلسه ۷۸۳ شوراي عالي فرهنگي در سال 1395، هفتم فروردين به عنوان روز ملي هنرهاي نمايشي نام گرفت و اين رويداد در تقويم ملي كشور ثبت شد و اين روز با اجراي جشني تحت عنوان «نوروزِ نمايش» گرامي داشته مي شود، همچنين هر ساله پيام اين روز را يكي از بزرگان تئاتر ايران مي نويسد.
فراهنگ ** 7561 **9157
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ