۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۱۸
کد خبر: 83254117
T T
۰ نفر

توصيه‌هاي پليس راهور براي رانندگي در شرايط باراني

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۱۸
کد خبر: 83254117
توصيه‌هاي پليس راهور براي رانندگي در شرايط باراني

تهران- ايرنا- پليس راهور با توجه به نوسانات جوي و بارندگي در برخي استان هاي كشور و همچنين لغزندگي معابر به هموطنان توصيه كرد: فاصله خود را با خودروهاي جلويي بيشتر از حد معمول حفظ كنند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پليس راهور، در اين توصيه ها آمده است: «هنگام بارندگي دقت بيشتري به خرج دهيد. مبادا مناظر زيبا، هواي خوش و بوي نم باران حواستان را از رانندگي پرت كند. از سالم بودن برف پاك كن هاي جلو و عقب مطمئن باشيد و بسته به شدت باران، سرعت برف پاك كن را تنظيم كنيد.
همچنين نور اتومبيل كمك زيادي به ديد راننده مي‌كند، بنابراين براي داشتن ديدي مناسب بايد چراغ‌هاي تومبيل‌تان را تنظيم كرده و در وضعيت ايده‌آل قرار دهيد.
گرم‌كن‌هاي‌برقي شيشه عقب خودرو كمك زيادي به از بين بردن بخار شيشه مي‌كند. ‌بنابراين حتما گرم‌كن اتومبيل خود را آماده كنيد. منبع آب شيشه شوي را به طور مرتب كنترل كنيد. در يك جاده گل آلود، حتي پس از باران، ماشين هاي جلويي آن را گلي خواهند كرد. در همان مسيري كه ماشين‌هاي جلويي‌تان حركت مي‌كنند، رانندگي كنيد.
از چاله‌‌هاي آب باران ترجيحا دوري كنيد و مراعات عابران پياده را بكنيد. خيابان پر از چاله هاي كوچك و بزرگ است كه هنگام باران پر از آب مي شوند. شرط انصاف اين است كه از چاله ها با احتياط عبور كنيد تا آب گل آلود به عابران نپاشد.
هنگام بارندگي، حداكثر سرعت هاي مجاز تعيين شده براي معابر مختلف كاهش مي يابد و شما بايد با سرعت كمتري رانندگي كنيد. اين احتياط در سرعت، براي وقتي كه تازه باران شروع شده هم صادق است. يعني وقتي كه تازه زمين تر شده، اصطكاك كاهش مي يابد. به خصوص در اوايل بارندگي، به علت مخلوط شدن آلودگي هاي سطحي مانند روغن ماشين و گرد و خاك كه به طور معمول روي سطح همه خيابان ها و جاده ها هست، حتي خطر جدي تر مي شود.
اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شديدي شديد، چند بار به طور پيايي پا را روي ترمز فشار دهيد. با اين كار از ليز خوردن ماشين جلوگيري خواهيد كرد. البته رانندگان ماشين هايي كه به ترمز ABS مجهزند، خيالشان از اين بابت راحت تر است زيرا اين ترمزها براي ليز نخوردن در چنين شرايطي طراحي شده اند.
از سبقت گرفتن بپرهيزيد. چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه اي به عقب خودرو مي زند كه موجب سر خوردن آن مي شود و خودرو در جهت عكس حركت برمي گردد. در عين حال، خودرو را در دنده نگه داريد و از خلاص كردن آن بپرهيزيد، زيرا اين حالت به كم شدن سرعت كمك مي كند و حداكثر كنترل را به راننده مي دهد.
از برداشتن پاي خود از روي گاز به طور ناگهاني خودداري كنيد و پدال گاز را به طور متعادل نگه داريد تا از سرخوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري كنيد. هنگامي هم كه خودرو «بكسوات» كرد از گاز دادن هاي بي مورد و چرخاندن سريع چرخ ها خودداري كنيد زيرا اين عمل علاوه بر اين كه نتيجه مثبتي ندارد، خودرو را نيز عميق تر و كامل تر در گل و لاي فرو مي برد.
تايرهاي خودرو تنها وسيله تماس خودرو با جاده است و شرايط آنها براي اصطكاك در آب و هواي باراني بسيار مهم است اگر لاستيك ها صاف يا عمق آج آنها كمتر 2 ميلي متر است باعث تشديد لغزش خودرو در سطح راه مي شود.
قسمت داخل شيشه هاي خودرو و شيشه درب ها بايد تميز و فاقد هرگونه آلايندگي باشد چرا كه ممكن است باعث انعكاس نور نامناسب به داخل خودرو گردد . پاك كردن داخل شيشه جلو از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
فشار آوردن به پدالها بخصوص پدال ترمز را كم كنيد رانندگي در آب و هواي باراني نيازمند هوشياري بيش از حد به خصوص در شب است اگر خسته هستيد جاي مناسب را انتخاب و استراحت كنيد .
پيش از اينكه با مشكل مواجه شويد سرعت را كم كنيد و آگاه باشيد كه در اين شرايط تايرها چسبندگي كمتري دارند، براي توقف كردن ، فرمان گرفتن ، و سرعت گرفتن به ياد داشته باشيد حتي خودروهاي دو ديفراسيل و ترمزهاي ضد قفل نيز نمي توانند قوانين فيزيكي را تغيير دهند.
در روزهاي باراني ضريب اصطكاك خودرو با زمين كم مي‌شود بنابراين سرعت زياد و ترمزهاي ناگهاني موجب ليز خوردن اتومبيل مي‌گردد.
كنترل سرعت در شروع بارندگي بخصوص در مناطق شهري مهم‌تر است. سطح خيابان‌هاي شهر اغلب آلوده به نفت، بنزين، گازوئيل و انواع روغن‌هاست. اين مواد به همراه آب باران سطوح آسفالت را ليزتر خواهد كرد.
در زمان سرعت در يك سطح ليز و لغزنده از تغيير ناگهاني دنده سبك به سنگين خودداري كنيد.
در صورت بخار گرفتگي شيشه‌ها از دستگاه تهويه خودرو استفاده كنيد و شيشه سمت راننده را كمي پايين آوريد. براي افزايش ميدان ديد مي‌توانيد از شيشه گرمكن و برف‌پاك‌كن هم استفاده كنيد.
در پيچ‌ها با دقت و به آرامي گردش كنيد. براي رانندگي در هواي باراني خوب است دلمان نيز باراني باشد.»
اجتمام*910*1193

سرخط اخبار سیاست