۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۵۸
کد خبر: 83244416
T T
۰ نفر
مسافران تجهیزات ایمنی همراه داشته باشند

تهران - ایرنا - سازمان هواشناسی از مسافرانی كه قصد سفر به نقاط مختلف كشور را دارند درخواست كرد با همراه داشتن تجهیزات ایمنی كامل در روزهای یكشنبه و دوشنبه (26 و 27 اسفندماه) سفر كنند.

یكی از كارشناسان سازمان هواشناسی عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا، اظهارداشت: همچنین به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط توصیه می شود برای جلوگیری از كاهش خسارات احتمالی ناشی از آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در چند روز آینده تمهیدات لازم را فراهم كنند.
«امین حسین نقشینه» تصریح كرد: اكنون در نقاطی همچون الیگودرز و ازنا در لرستان، آبعلی و فیروزكوه، خمین، شازند استان مركزی، فریدون شهر اصفهان شاهد بارش برف هستیم و انتظار داریم از اواخر امروز از شدت فعالیت این سامانه بارشی در غرب كشور كاسته شود.
وی افزود: این سامانه بارشی فردا در استان های كهكیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، شرق خوزستان، دامنه های جنوبی البرز مركزی و شرقی، شرق سواحل شمال كشور و شمال شرق سبب بارش باران و وزش باد خواهد شد و انتظار داریم در استان‌های قزوین، البرز، تهران، مركزی، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، غرب خراسان رضوی بارش باران رخ دهد كه می‌تواند سبب آبگرفتگی معابر عمومی شود.
وی با تاكید بر اینكه این سامانه بارشی گاه همراه با رعد و برق و وزش باد شدید و در نقاط سردسیر و مرتفع بارش‌ها به شكل برف پیش‌بینی می‌شود، تصریح كرد: این وضعیت برای خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تا ظهر فردا (25 اسفندماه) تداوم پیدا دارد.
كارشناس سازمان هواشناسی یادآورشد: امروز خلیج فارس و تنگه هرمز به سبب وزش باد شدید و عبور سامانه بارشی مواج و متلاطم بود به گونه‌ای كه ارتفاع موج در برخی مناطق 1.5 تا 2 متر برآورد شده است.
نقشینه ادامه داد: همچنین با سامانه بارشی جدیدی كه از روز یكشنبه تا ظهر دوشنبه فعال می‌شود، خلیج فارس، تنگه هرمز و به تدریج دریای عمان شاهد رگبار، رعد و برق خواهیم بود و این وضعیت برای دریای خزر در یكشنبه شب و دوشنبه نیز قابل مشاهده است و پیش‌بینی می‌شود ارتفاع موج در این قسمت از كشور نیز به 1.5 تا 2 متر برسد.
وی اضافه كرد: سازمان هواشناسی به شناورهای سبك، نیمه سبك و تفریحی توصیه كرد كه در این مدت در خلیج فارس، تنگه هرمز و همچنین دریای خزر تردد نداشته باشند و یا با احتیاط تردد كنند.
به گفته این كارشناس سازمان هواشناسی سامانه بارشی بعدی فردا شب از سمت شمال غرب و غرب وارد كشورمان می‌شود و ابتدا روز یكشنبه نیمه غربی و بعدازظهر یكشنبه تمام كشور را فرا می‌گیرد كه این بارش ها هم به صورت رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید همراه خواهد بود.
نقشینه اظهارداشت: شدت بارش‌ها روز یكشنبه (26 اسفندماه) در مناطق غرب، جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق فعال باشد و پیش‌بینی می‌شود استان‌های كرمانشاه، ایلام، لرستان، شرق خوزستان، چهار محال و بختیاری، كهكیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، غرب اصفهان، هرمزگان و كرمان بیشترین بارش‌ها را داشته باشند.
وی با بیان اینكه روزهای یكشنبه و دوشنبه در نیمه شمالی و دریای خزر و همچنین شمال شرق شامل خراسان شمالی، گلستان و خراسان رضوی شاهد كاهش محسوس دما بین 8 تا 12 درجه خواهیم بود و بارش‌های این مناطق به صورت برف و باران است.
كارشناس سازمان هواشناسی نسبت به لغزندگی جاده در نقاط كوهستان، كاهش دید، وزش باد شدید، افت دما، بارش برف و كولاك، تگرگ، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی هشدار داد و گفت: مسافرانی كه از این مناطق عبور می‌كنند باید تجهیزات ایمنی لازم را به همراه داشته باشند.
نقشینه اضافه كرد: همچنین از روز یكشنبه تا دوشنبه استان‌های كرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، كردستان، زنجان، همدان، مركزی، چهارمحال‌وبختیاری، كهكیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران و گلستان تا دوشنبه كاهش دما محسوس خواهد بود.
وی یادآورشد: برای روز یكشنبه رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید، تگرگ همراه با آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان رودخانه‌ها در مناطق و برخی نقاط استان‌های فارس، كرمان، بوشهر، چهار محال و بختیاری و كهكیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان لرستان، كرمانشاه و كردستان پیش‌بینی می‌شود و در استان‌های فارس، كرمان، خوزستان، سواحل بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس و تنگه هرمز وضعیت طوفانی خواهد بود.
كارشناس سازمان هواشناسی اعلام كرد: برای استان‌های قزوین، شمال استان البرز، شمال تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، غرب خراسان رضوی و مناطقی از سیستان و بلوچستان آبگرفتگی معابر در روز یكشنبه رخ می‌دهد و روز دوشنبه همین شرایط را در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، مناطقی از خراسان رضوی و خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب كرمان و شرق هرمزگان شاهد خواهیم بود و در ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش به صورت برف است و در برخی نقاط بارش برف به صورت كولاك رخ می‌دهد.
وی یادآورشد: این سیستم بارشی پس از فعالیت از روز سه‌شنبه به تدریج از سمت شرق كشور خارج می‌شود و مردم نقاط مختلف كشور شب‌های سردی را در روزهای پایانی سال 97 تجربه خواهند كرد.
علمی ** 1883 ** 1355 **
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه