۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83243400
T T
۰ نفر

عمران خان و پوتين به زودي ديدار مي كنند

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83243400
عمران خان و پوتين به زودي ديدار مي كنند

اسلام آباد - ايرنا - رسانه هاي پاكستاني روز پنجشنبه از ديدار آتي عمران خان نخست وزير اين كشور با ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه خبر دادند.

به گزارش ايرنا و به نقل از منابع محلي؛ قرار است كنفرانس طرح يك كمربند-يك جاده به ميزباني دولت چين در ارديبهشت ماه در پكن برگزار شود.
وب سايت 'دنيانيوز' پاكستان در اين خصوص نوشت، عمران خان، پوتين، ماهاتير محمد و رهبران 20 كشور جهان در اين كنفرانس شركت خواهد كرد.
براساس اين گزارش، وزارت امور خارجه پاكستان در حالي نهايي كردن ديدار عمران خان و پوتين در حاشيه كنفرانس پكن هستند.
گفتني است، دولت چين از بسياري از سياسيون ارشد پاكستاني به ويژه رهبران جناح مخالف دولت نيز براي شركت در كنفرانس يك كمربند-يك جاده، دعوت كرده است.
مسكو و اسلام آباد كه طي سال هاي گذشته از جمله زمان جنگ افغانستان و شوروي سابق در دهه 1980، به دليل افزايش نفوذ آمريكا بر پاكستان در آن دوران، مواضعي ناهمسو درخصوص موضوع هاي گوناگون داشتند، امروز در بسياري از عرصه ها مانند همكاري هاي دفاعي-نظامي و تلاش براي حل مسائل جاري در افغانستان، تقريبا در مسيري واحد قرار گرفته اند.
يخ هاي جنگ سرد ميان اتحاد جماهير شوروي سابق و پاكستان بر سر افغانستان، امروز پس از گذشت حدود سه دهه و وقوع تحولات مختلف از جمله فروپاشي شوروي در سال 1991 و لشكركشي آمريكا به افغانستان در سال 2001 تقريبا ذوب شده و مسكو امروز به فكر آن است با همراه كردن پاكستان، اين كشور را كه موقعيت ويژه راهبردي در منطقه دارد و در سال هاي اخير نيز از متحدان اصلي واشنگتن محسوب مي شد، در صف خود قرار دهد.
سفر سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه به پاكستان در آبان ماه سال 1393 را شايد بتوان آغاز فصلي نو در مناسبات دو كشور به ويژه در حوزه هاي دفاعي-نظامي قلمداد كرد.
در مهر سال 1395 و براي نخستين بار در تاريخ روابط دو كشور، گروهي 200 نفره از سربازان نيروي زميني ارتش روسيه براي انجام رزمايش مشترك در مناطق كوهستاني پاكستان با عنوان «رزمايش دوستي»، به اين كشور سفر كردند. 
سال گذشته نيز روسيه ميزبان رزمايشي مشترك با نيروهاي پاكستاني با عنوان «دروژبا-2017» در جمهوري كاراچايوو چركسيا در منطقه قفقاز شمالي روسيه بود.
آساق**274**1663**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان