۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۰۰
کد خبر: 83242780
T T
۰ نفر
كارشناسان دادگستری بازوان توانمند دستگاه قضایی هستند

همدان - ایرنا - رییس كل دادگستری استان همدان گفت: كارشناسان رسمی دادگستری بازوان توانمند دستگاه قضایی هستند و یكی از ابزارهای قضات تحقیق های كارشناسانه این قشر است.

به گزارش ایرنا، توكل حیدری عصر چهارشنبه در همایش سالیانه مركز كارشناسان رسمی دادگستری همدان بیان كرد: در بسیاری از موارد رای قاضی منطبق با نظر كارشناس است.
وی اضافه كرد: كارشناسان رسمی دادگستری با كار تخصصی، قاضی را در اجرای عدالت كمك می كنند بنابراین برای اجرای عدالت باید از نظر تخصصی كارشناسان این مركز و كانون وكلا استفاده كرد.
رییس كل دادگستری استان همدان اظهار داشت: یكی از مطالبات و گلایه های به حق كارشناسان رسمی دادگستری، توزیع متوازن كار كارشناسی بین آنها و كانون وكلا است.
وی افزود: با توجه به متفاوت بودن نظرهای كارشناسی در مورد یك پرونده، به طور حتم فردی كه نظر وی بر پایه كارشناسی مستند و مستدل باشد مورد تایید قاضی است.
رییس كل دادگستری استان همدان ادامه داد: بنابراین برای ارجاع عادلانه پرونده توسط قاضی بین كارشناسان ابتدا باید كارشناس رسمی دادگستری به موقع و با دقت جواب كارشناسی را به قاضی ارائه دهد.
حیدری داشتن مهارت كافی، تقوا، تجربه و تخصص را نیز در انتخاب كارشناسان توسط قاضی موثر دانست و گفت: اگر تمامی كارشناسی این محاسن را داشته باشد برای قاضی انتخاب هر یك از آنها تفاوتی ندارد.
وی از هیات امنای مركز كارشناسان رسمی دادگستری خواست تعامل خود با قضات را با دیدار و مراجعه به دفاتر آنها بیشتر كنند تا قضات به علت تراكم كاری و مشغله از انتخاب كارشناسان متعدد برای پرونده ها غافل نشوند.
رییس كل دادگستری استان همدان اظهار داشت: شمار قضاتی كه به علت ارتباطات نادرست و دوستی تنها یك كارشناس را برای پرونده های خود انتخاب می كنند بسیار اندك است.
حیدری اظهار داشت: بخشی از گلایه های مردم از روند رسیدگی به پرونده های قضایی به نحوه فعالیت وكلا و كارشناسان برمی گردد.
وی افزود: كارشناسان رسمی دادگستری برای تحقق عدالت با قضات همكاری دارند و اگر كارشناس نظر دقیق ندهند نمی توان عدالت را جاری كرد.
رییس كل دادگستری استان همدان بیان كرد: برخی كارشناسان خواستار افزایش تعرفه خدمات هستند در حالیكه مردم برای امرار معاش و معیشت روزمره دچار مشكل هستند و تعرفه كنونی بالا بوده و این میزان را نیز مردم نمی تواند پرداخت كنند.
حیدری تاكید كرد: برخی مواقع قاضی به علت تراكم كار بدون مطالعه نظر كارشناس را تایید و ابلاغ می كند و این موجب اعتراض به رای و در ادامه انتخاب كارشناسان دیگر و در نهایت تشتت آرا، پراكندگی نظرها و اطاله دادرسی می شود.
حیدری گفت: در صورت وجود كارشناس رسمی دادگستری در رشته های مورد نظر، نباید از خبرگان محلی استفاده كرد.
7526//2090

سرخط اخبار استان‌ها