۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 83241189
T T
۰ نفر

انتخابات به سبك كره شمالی

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 83241189
انتخابات به سبك كره شمالی

پكن-ایرنا-كره شمالی در هفته جاری شاهد برگزاری انتخابات مجمع عالی خلق یا همان كنگره بود انتخاباتی كه متمایز از سایر كشورها برگزار شد در این انتخابات اگر چه مردم صف كشیدند و پای صندوق های رای حاضر شدند اما گزینه ای برای انتخاب نداشتند بلكه فقط افراد از پیش تعیین شده را تایید كردند.

به گزارش ایرنا انتخابات مجلس كره شمالی كه از آن با عنوان مجمع عالی خلق نیز یاد می شود، به طور كلی هر پنج سال یك بار برگزار می شود انتخابات امسال روز یكشنبه با حضور میلیون ها نفر از مردم این كشور برگزار شد.
در آخرین انتخاباتی كه سال 2014 در این كشور برگزار شد رسانه های كره شمالی اعلام كردند كه 99.97 درصد از مردم در آن مشاركت داشته اند اما این بار آمارها حاكی است كه میزان مشاركت به 99.99 درصد هم رسیده است و این درصد باقیمانده نیز به این علت بوده است كه كارگران كره شمالی در خارج از این كشور راهی برای رای دادن نداشته اند تا رقم 100 درصد ثبت شود.
جالب اینجاست كه در انتخابات امسال فهرست انتخاباتی شامل 687 نفر بود كه مردم به آنها رای مثبت دادند گفته می شود 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی هم در حوزه پیونگ یانگ نامزد انتخابات بوده است او وقتی به قدرت رسید برای نخستین بار در انتخابات مجلس در مارس 2014 شركت كرد.
در میان فهرست های انتخاباتی امسال نام 'كیم یو جونگ' خواهر رهبر كره شمالی هم دیده می شود او اكنون جزو نمایندگان جدید مجلس است حضور او در كنگره نشان می دهد رهبری كره شمالی در مجلس نیز دارای اختیارات و اقتدار بالایی خواهد بود.
با این حال كارشناسان معتقد هستند انتخابات در كره شمالی، غیر رقابتی است در هر حوزه، یك كاندیدا از طرف حزب حاكم، معرفی می شود و مردم می توانند به آن كاندیدا رای مثبت یا منفی بدهند معمولا همه كاندیداها هم رای می آورند و هیچ كس، رای منفی نمی گیرد.
كاندیداها همانطور كه تشریفاتی و غیر رقابتی انتخاب می شوند در مجلس هم تشریفاتی عمل می كنند آنها اختیاری از خود ندارند اختیارات آنها تشریفاتی است و نمی توانند در زمینه قانونگذاری یا نظارت بر دولت فعالیت داشته باشند.
نباید فراموش كرد كه انتخابات در كره شمالی اصولا راهی برای اعلام مشاركت و حمایت مردم از دولت و حزب حاكم است برای همین پس از هر انتخاباتی رهبران این كشور مشارك 100 درصدی مردم را نشانه ای از مقبولیت دولت و حزب می دانند.
این بار هم خبرگزاری كره شمالی و روزنامه رودونگ سینمون ارگان حزب حاكم بر این كشور گزارش كردند كه مردم با حضور در انتخابات به طور گسترده اعتمادشان را به حكومت ثابت كردند.
این رسانه ها افزوده اند كه وقتی مردم به پای صندوق ها می آیند و مشاركت سیاسی بالایی نشان می دهند نشانه آن است كه وحدت بر سراسر جامعه حكمفرما است.
'سونگ یان ران' از اتحادیه زنان كره شمالی به رسانه های غربی گفته بود وقتی مردم می آیند نشان از آن است كه ما یك خانواده هستیم و هر رایی كه به صندوق انداخته می شود پایه های حكومت را مستحكم تر می كند.
وی می افزاید كه مردم عادی هم به انتخابات توجه زیادی دارند چندین اسم روی برگه های رای نوشته شده است و آنها یكی از بهترین انتخابات دنیا را انجام می دهند.
او تاكید كرد كه مردم هرگز پشت رهبری را خالی نخواهند كرد آنها به كیم جونگ اون جوان ایمان دارند و به دستورهای او عمل می كنند و حافظ وحدت كشور هستند.
با این حال انتخابات امسال كره شمالی در فضایی از جشن و شادی برگزار شد كودكان با لباس های رنگی در اطراف حوزه های رای گیری از مردم می خواستند كه به وظیفه خود عمل كنند در شعبه های رای گیری هم جشن و شادی برپا بود.
البته آندره لانكوف از گروه كوریا ریسك می گوید كه انتخابات در كره شمالی بیشتر حالت نمادین دارد و در واقع ابزاری است برای اینكه دولت و حزب حاكم، پشتیبانی مردم را از خود اثبات كنند.
او تصریح می كند در این انتخابات هیچ رقابتی مشاهده نمی شود اما به هر صورت وقتی حزب و دولت می خواهند دمكراسی را به رخ بكشند باید مشاركت مردمی را به همراه داشته باشند.
این كارشناس اضافه كرد كه كشورهای كمونیستی همگی در زمینه های برگزاری انتخابات شباهت هایی با یكدیگر دارند برای آنها اصلا دمكراسی واقعی در دنیا نیست و دمكراسی این است كه مردم از شما رضایت داشته باشند و برای شما رای بدهند و در انتخابات شركت كنند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان