۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83239540
T T
۰ نفر

خرید و فروش لاك پشت، مار آبی و سمندر جرم است

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 83239540
خرید و فروش لاك پشت، مار آبی و سمندر جرم است

همدان- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: براساس ماده 10 قانون شكار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی از جمله لاك پشت، مار آبی و سمندر جرم بوده و متخلفان مشمول پرداخت جزای نقدی و حبس می شوند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی محیط زیست همدان جواد نوری اظهر بیان كرد: با فرارسیدن سال نو شاهد عرضه مارهای آبی، سمندر لرستانی و لاك پشت‌ها در میادین تره‌ بار هستیم.
وی به فروشندگان این گونه های جانوری هشدار داد كه كار آنها جرم است و در صورت مشاهده سمندر لرستانی، لاك پشت و مار آبی در دست افراد، طبق قانون با آنها برخورد می شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان بیان كرد: مجوزی برای خرید و فروش جانورانی كه خطر انقراض، آن‌ها را تهدید می‌كند صادر نمی‌شود و عرضه مار آبی، لاك پشت و سمندر لرستانی در ایام نوروز نیر غیرقانونی است.
نوری اظهر خاطرنشان كرد: صید و زنده گیری گونه های حیات وحش و انتقال آنها از زیستگاه طبیعی به بازارهای خرید موجب كاهش تدریجی جمعیت آنها می شود.
وی گفت: با توجه به اینكه نگهداری گونه های جانوری مستلزم صرف هزینه و وقت زیاد است بنابراین پس از مدتی گونه ها در مكانی غیر از زیستگاه اصلی رها می شوند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: این قبیل گونه های جانوری در مكان جدید به آفت و گونه مهاجم تبدیل می شود كه این عمل محیط زیست و حیات وحش زیستگاه جدید را به مخاطره می اندازد.
نوری اظهار اضافه كرد: طبق قانون شكار و صید حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا كشته و اجزای آنها جرم محسوب شده، مرتكبان اعمال یاد شده به پرداخت جزای نقدی از سه تا 15 میلیون ریال جزای نقدی و حبس از یك تا 6 ماه محكوم می شوند.
وی از شهروندان خواست علاوه بر امتناع از خرید و فروش گونه­های جانوری وحشی، در صورت مشاهده موضوع را از طریق سامانه 1540 به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
7526/2090

سرخط اخبار استان‌ها